Budowa S1 w Beskidach: obejściem Węgierskiej Górki mamy pojechać w 2025 roku. Kończą się prace w tunelach

Już niemal pięć lat trwa budowa fragmentu drogi ekspresowej S1 między Przybędzą i Milówką, czyli tzw. obejścia Węgierskiej Górki. Zaawansowanie inwestycji osiągnęło 90 procent i… – Kierowcy nowym, 8,5-kilometrowym odcinkiem pojadą pod koniec 2025 roku – zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, prace przy budowie koncentrują się obecnie na dwóch tunelach drogowych: w masywie Barania – o długości około 830 metrów oraz w masywie Białożyński Groń – o długości około 1000 metrów.

Trudne warunki geologiczne. I opóźnienia

Przypomnijmy, że umowę na budowę 8,5-kilometrowego obejścia Węgierskiej Górki GDDKiA podpisała z wykonawcą, konsorcjum firm Mirbud i Kobylarnia, w październiku 2019 roku. Kontrakt wart jest 1,4 miliarda złotych, co oznaczało, że budowa kilometra „ekspresówki” ma kosztować niemal 165 milionów złotych!

Głównym powodem zarówno wzrostów kosztów, jak i opóźnień (pierwotnie ten fragment S1 miał być gotowy w… 2023 roku) były trudne warunki geologiczne. Wykonawca, który – zgodnie z umową – musiał między innymi wydrążyć dwa tunele, składał podczas prac roszczenia zarówno finansowe, jak i terminowe.

Oprócz budowy dwóch tuneli drogowych – w masywie Barania o długości ok. 830 metrów i w masywie Białożyński Groń o długości ok. 1000 metrów, umowa zakładała także budowę estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o długości ok. 940 m, budowę mostów drogowych i pozostałych estakad w ciągu drogi S1 (w sumie – siedmiu), przebudowę i budowę infrastruktury, rozbudowę węzła Przybędza i węzła Milówka, a także budowę dodatkowych łącznic, umożliwiających pełne skomunikowanie z pozostałymi drogami.

Tunele są już niemal gotowe

Teraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że zaawansowanie prac na widokowej trasie w Beskidach osiągnęło 90 procent. Końca dobiegają prace w obu tunelach.

– W obiektach wykonywany jest przede wszystkim montaż instalacji, a także inne zadania wykończeniowe. Na betonowanie obudowy zasadniczej tuneli wykorzystano 70 tysięcy m sześc. betonu oraz 7700 ton stali zbrojeniowej, a podczas ich drążenia wywieziono ponad 650 tysięcy ton urobku – podkreślają w GDDKiA.

8,5-kilometrowy fragment S1 na odcinku Przybędza – Milówka ma być gotowy pod koniec 2025 roku.

S11 w województwie opolskim

Może Cię zainteresować:

Samochodem z Górnego Śląska do Kołobrzegu w 5 godzin? Jest projektant kolejnego odcinka ekspresówki S11

Autor: Grzegorz Lisiecki

23/01/2025

Pierwsza przebudowana jezdnia DK91 na odcinku pomiędzy Siedlcem Dużym i Koziegłowami

Może Cię zainteresować:

Przebudowa DK91: opóźnienia i terminowe aneksy do kontraktów. Coś się jednak na „starej jedynce” dzieje

Autor: Grzegorz Lisiecki

13/01/2025

Trwa budowa obwodnicy Poręby i Zawiercia w cięgu drogi krajowej nr 78

Może Cię zainteresować:

Prawie 55 kilometrów DK78 powstanie do 2029 roku? Jest przetarg na budowę kolejnego odcinka nowej „krajówki”

Autor: Grzegorz Lisiecki

10/12/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon