Budowa „zachodniej bramy metropolii”, czyli centrum przesiadkowego w Gliwicach zbliża się do końca. Zobaczcie zdjęcia

Budowa centrum przesiadkowego w Gliwicach dobiega końca. Nowoczesny obiekt, powstający w sąsiedztwie dworca kolejowego, zostanie oddany do użytku w grudniu tego roku. Sprawdziliśmy, jak wygląda inwestycja pod koniec sierpnia 2022. Zobaczcie.

Przypomnijmy, że budowa centrum przesiadkowego w Gliwicach rozpoczęła się we wrześniu 2020 roku. Inwestycja o nazwie „ Zachodnia Brama Metropolii Silesia – Centrum Przesiadkowe w Gliwicach” powinna zakończyć się 27 listopada 2022 roku, ale pozostanie jeszcze kwestia odbiorów technicznych, stąd grudniowy termin oddania obiektu do użytku. Inwestycję, kosztującą około 200 milionów złotych (z czego 129,5 mln zł miasto pozyskało ze środków unijnych), realizuje konsorcjum firm Mostostal Zabrze Gliwickie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego SA i Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów SA.

Gliwickie centrum przesiadkowe, dodajmy, ma w założeniu łączyć komunikację kolejową z autobusową (miejską, regionalną i międzynarodową), a także z infrastrukturą rowerową.

Kamery, głośniki i…

Jak wygląda teren budowy w sierpniu 2022? Budynki i obiekty centrum przesiadkowego są już niemal gotowe. Charakterystyczny dach jest pokryty panelami fotowoltaicznymi, a pod nim trwa montaż kamer i głośników. Z kolei na peronach pojawiły się już tablice systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, które będą wyświetlały szczegóły dotyczące rozkładu jazdy i ewentualnych zmian.

Jak informuje gliwicki magistrat, w głównym budynku centrum przesiadkowego – począwszy od piwnic, a skończywszy na pierwszym piętrze – działają już wszystkie urządzenia i instalacje. To właśnie tutaj odbywać się będzie główna obsługa pasażerów. W budynku zamontowano już także sprzęt do ładowania urządzeń elektronicznych. Trwają końcowe prace malarskie.

Pod okiem konserwatora

Budynek pomocniczy, w którym znajdują się pomieszczenia przeznaczone na wynajem, również jest już niemal gotowy. Dobiegła końca faza prób, rozruchów i pomiarów instalacji elektrycznej oraz sanitarnej. Pomieszczenia socjalne są już umeblowane. Przy wyjściach z nowego tunelu pojawiły się szklane balustrady, a ruchomy chodnik, czyli tzw. trawelator, jest już gotowy do odbioru.

W ramach inwestycji odnowiona została także zabytkowa, ponad 100-letnia wieża ciśnień przy ulicy Kolberga. Dodajmy, że prace odbywały się zgodnie z zaleceniami Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. W wieży są już wszystkie meble, zaś jej pobliżu zakończono już układane podziemnych instalacji. Jak przypomina gliwicki magistrat, trwają prace projektowe dotyczące renowacji XIX-wiecznego budynku dawnej Huty Szkła przy ul. Toszeckiej, który – tak jak wieża ciśnień – znajduje się na terenie centrum przesiadkowego.

Drogowe zmiany

Trwają także prace obok centrum przesiadkowego, a ściślej – po jego południowej stronie. Ta inwestycja zmieni układ drogowy w tej części miasta. Zakończyły się już między innymi prace w ciągu ul. Na Piasku i na części ul. Berbeckiego, a także te związane z budową połączenia ul. Okopowej z placem przy dworcu PKP. Trwają prace na placu Piastów, ul. Jagiellońskiej oraz w ciągu ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Ta inwestycja w całości jest finansowana z budżetu miasta i kosztuje ponad 44 miliony złotych. Realizuje ją Eurovia Polska, a prace powinny się zakończyć w lipcu 2023 roku.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon