Budowniczego kolei aglomeracyjnej z Będzina do Katowic wyłonić ma elektroniczna aukcja

W poniedziałek (30 maja) kończą się konsultacje społeczne dotyczące planowanej budowy dodatkowej pary torów na odcinku Katowice - Gliwice. Ostatnie spotkanie w ramach obecnego cyklu odbędzie się w stolicy województwa. My tymczasem dopytujemy, jakie są losy przetargu na budowę aglomeracyjnych torów między Będzinem a Katowicami.

M. Wroński
Katowice Dworzec PKP

Poniedziałkowe spotkanie konsultacyjne w Szkole Podstawowej nr 33 przy ul. Witosa 23 w Katowicach (godz. 17) będzie szóstym i zarazem ostatnim w ramach bieżącej tury konsultacji dotyczących planowanej budowy dodatkowej pary torów na odcinku Katowice- Gliwice. Wcześniejsze zorganizowano w Zabrzu, Rudzie Śląskiej, Chorzowie, Świętochłowicach oraz (pierwsze) w Katowicach.

Konsultacje prowadzą PKP Polskie Linie Kolejowe, które wspólnie z Górnośląsko – Zagłębiowską Metropolią przymierzają się do opracowania studium wykonalności dla tej inwestycji. Po dodatkowych torach między Gliwicami, a Katowicami miałyby kursować pociągi osobowe w ruchu aglomeracyjnym, co pozwoliłoby odseparować go od ruchu pociągów dalekobieżnych i towarowych. To umożliwiłoby z kolei zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów osobowych między górnośląskimi miastami (docelowo miałyby jeździć co 15 minut). Inwestycja zakłada ponadto budowę czterech dodatkowych przystanków (Katowice Witosa, Świętochłowice Mijanka, Zabrze Zaborze, Zabrze Armii Krajowej).

W trakcie konsultacji przedstawiciele PLK przedstawiają propozycje wstępnych rozwiązań projektowych dotyczących inwestycji, a także starają się rozwiać ewentualne obawy mieszkańców. Prace nad studium wykonalności mają trwać do trzeciego kwartału 2023 r. Samo opracowanie dokumentacji projektowej i roboty budowlane mogłyby być realizowane w ramach nowego budżetu UE.

Osoby zainteresowane budową kolei aglomeracyjnej do 30 maja mogą jeszcze wypełnić ankietę online. Zawiera ona pytania dotyczące m.in. korzystania ze środków transportu publicznego oraz przystanków kolejowych na trasie Katowice – Gliwice. Można w niej wskazać swoje oczekiwania odnośnie dodatkowych funkcji, jakie powinny pełnić przystanki kolejowe, np. parkingowe, przesiadkowe czy rekreacyjna lub handlowe, a także wypowiedzieć się na temat infrastruktury, która powinna otaczać tory kolejowe, jak np. ekrany dźwiękochłonne czy zieleń.

Jest przetarg na budowę torów z Będzina do Katowic

Podczas gdy w sprawie odcinka Gliwice – Katowice dopiero trwają wstępne prace poprzedzające studium wykonalności, to dla budowy torów aglomeracyjnych między Będzinem a Katowicami Szopienicami PKP PLK jest już na etapie przetargu na wykonawstwo tej inwestycji (w jej ramach zaplanowano budowę przystanków Sosnowiec Środula i Katowice Morawa oraz przebudowę peronów na stacji Sosnowiec Główny oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe). Otwarcie ofert nastąpiło pod koniec kwietnia i wtedy okazało się, że najtańsza z nich (1,436 mld zł brutto) o ponad 46 proc. przekracza założony budżet. Obecnie złożone dokumenty sprawdzane są pod względem formalnym.

Jest to konieczne, by zakwalifikować oferentów do kolejnego etapu przetargu. Następnym krokiem, zaplanowanym w najbliższych tygodniach, będzie aukcja elektroniczna, która wyłoni zwycięzcę postępowania i określi kwotę zamówienia – poinformował nas Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon