Dzisiaj, 18 września 2025 r. wystartował pilotaż przyszłej sieci pasażerskich połączeń kolejowych w Polsce czeskiego prywatnego przewoźnika RegioJet, znanego z charakterystycznych żółtych pociągów (firma ma też odnogę autokarową, i jeździ autokarami też przez Katowice).
Pilotażowe pociągi RegioJet Kraków-Warszawa jeżdżą (na razie) przez Zawiercie
Przypomnijmy, że RegioJet jeździ już w Polsce na jednej linii, z Przemyśla do Pragi, przez m.in. Kraków i woj. śląskie (ale u nas zawija tylko do Czechowic-Dziedzic). Teraz przewoźnik ma chrapkę na więcej regularnych i najbardziej opłacalnych linii. Zaczyna od tej najbardziej zyskownej, czyli Kraków-Warszawa.
Dzisiaj o godzinie 8:49 ze stacji Kraków Główny do Warszawy Wschodniej wyjechał pierwszy krajowy pociąg tego przewoźnika kolejowego uruchamiany w trybie otwartego dostępu bez dotacji z pieniędzy podatników. To ma być preludium do "ekspansji żółtych pociągów" w Polsce, planowanej już na 14 grudnia 2025 roku.
Pilotażowy pociąg RegioJet jeździ w trybie indywidualnego rozkładu jazdy, co przekłada się na konieczność jazdy okrężnej z wydłużonym czasem przejazdu o około 30 minut, co znowu wynika z ograniczeń przepustowości na najszybszej trasie z Krakowa do Warszawy. Dlatego pociąg kursuje przez Zawiercie (i tu się też zatrzymuje! o godz. 9:47 jadąc do Warszawy i o godz. 16.45 do Krakowa) - to jedyna stacja nie krakowska i nie warszawska (tu pociąg staje na stacjach Warszawa Zachodnia, Warszawa Centralna i Warszawa Wschodnia) na całej trasie. Pociąg czeskiego przewoźnika pokonuje na razie trasę z Krakowa Głównego do Warszawy Centralnej w nieco ponad 3 h, podczas gdy Intercity EIP, czyli pendolino - w około 2 h i 25 minut.
RegioJetem w Zawierciu nacieszymy się jednak tylko do 13 grudnia, bo od 14 grudnia pociąg będzie kursował najszybszą i najkrótszą trasą, czyli już nie przez Zawiercie i żadną inną stację pośrednią między Krakowem a Warszawą.
- Celami pilotażu są przedstawienie marki pasażerom, przeszkolenie załóg, osiągnięcie planowanego poziomu obsługi pasażerów i wsparcie procesu rekrutacyjnego przed kolejnym krokiem milowym rozwoju RegioJet przypadającym na grudzień tego roku - tłumaczą przedstawiciele czeskiej spółki.
Bilety od 39 zł dla pasażerów bez zniżek
RegioJet chce konkurować z Intercity i innymi przewoźnikami głównie cenami biletów i komfortem jazdy. Oferuje pasażerom 4 klasy do wyboru – business, relax, standard oraz low cost. W trzech z nich zapewnia bezpłatnie kawę, cappuccino lub latte bez ograniczeń, w każdej: wodę, dostęp do internetu, systemu rozrywki pokładowej oraz catering w przyjaznych cenach.
Na przykład bilet normalny na trasie Kraków-Warszawa Centralna na sobotę 20 września kosztuje dzisiaj:
- 39 zł za low cost,
- 49 zł za standard,
- 59 zł za relax,
- 69 zł za business
W pociągach krajowych będą obowiązywać polskie ulgi ustawowe oraz oferty promocyjne.
Bilety na przejazdy RegioJet można wymienić lub zwrócić bezpłatnie do 15 minut przed odjazdem pociągu. W przypadku spóźnienia pociągu rekompensata jest przekazywana automatycznie na konto pasażera bez konieczności składania wniosku o nią.
Na Intercity EIP (czyli pendolino) na 20 września bilety kosztują ok. 169 zł w II klasie i 259 zł w I klasie, czyli różnica - mimo krótszej o ponad pół godziny podróży, jest olbrzymia (na korzyść RegioJet).
Czyli można kombinować np. przejazd Kolejami Śląskimi do Zawiercia, a potem przesiadkę na RegioJet. Wyjdzie taniej niż bilet na Intercity z Katowic do Warszawy.
W rozkładzie jazdy na rok 2025/2026, czyli od 14 grudnia 2025 r., przewidziano uruchomienie:
- 6 par pociągów łączących Poznań z Warszawą,
- 3 par pociągów pomiędzy Gdynią a Krakowem przez Warszawę,
- dodatkowo 6 par pociągów pomiędzy Warszawą a Krakowem.
Uzupełnieniem sieci ma być pociąg z Warszawy do Pragi przez Ostrawę. Ten jednak ominie Katowice, ma jechać przez Kraków.
Pilotaż w sumie ma potrwać do ostatniego dnia marca 2026 roku. Do tego czasu pociągi RegioJet będą zestawiane z mniejszej liczby wagonów niż standardowych 8 i będą wydłużane stopniowo.
W grudniu 2026 RegioJet planuje uruchomienie biletomatów oraz kas biletowych na dworcach w Krakowie, Warszawie i Poznaniu.
RegioJet poszukuje 300 pracowników w Polsce
- Wejście RegioJet będzie miało pozytywny wpływ na zatrudnienie w kolejnictwie, a wynagrodzenia w tej branży będą rosły. Pensja doświadczonego maszynisty, bez nadgodzin, wyniesie około 16 000 złotych brutto. Firma planuje również utworzyć akademię, w której będzie kształcić i przekwalifikowywać m.in. kierowców autobusów, ale zgłosić będzie się mógł każdy, kto widzi swoją przyszłość w ekologicznym transporcie kolejowym - informują przedstawiciele RegioJet
W składzie pociągu RegioJet pracuje 8 członków załogi - więcej niż u innych przewoźników. Załogę tworzą:
- 1 maszynista,
- 1 teamleader/kierownik pociągu,
- 2 baristów w dwóch kuchniach,
- 4 stewardów/konduktorów.
RegioJet do końca marca 2026 planuje zatrudnić 300 polskich pracowników. Oferty pracy są dostępne pod adresem www.regiojet.pl/kariera.
Pociągi RegioJet będą w większości prowadzone nowoczesnymi wielosystemowymi lokomotywami Alstom TRAXX MS3 wyposażonymi w system zabezpieczający ETCS, ale także Siemens Vectron. Wagony w zależności od klasy będą posiadały układ otwarty, przedziałowy bądź mieszany. Dostępny w nich będzie internet bez konieczności logowania, system rozrywki pokładowej (w wagonach typu Astra z wbudowanymi w fotele ekranami) czy komfortowe fotele.
RegioJet to największy prywatny przewoźnik kolejowy w Europie Środkowej
RegioJet jest czeską firmą w 100% należącą do Radima Jančury, który założył ją już w trakcie studiów w wieku 23 lat. Firma jest dziś największym prywatnym przewoźnikiem kolejowym w Europie Środkowej oraz drugim co do wielkości przewoźnikiem autobusowym. W 2024 roku RegioJet przewiózł na drogach i torach 13 milionów pasażerów i od dłuższego czasu generuje trwałe zyski. Obecnie w całej Europie Środkowej zatrudnia niemal 2000 pracowników.
Otwarcie rynku pasażerskich przewozów kolejowych w Europie i związane z tym umożliwienie konkurencji przynosiło podwojenie liczby pasażerów na liniach, gdzie miało ono miejsce. Znamiennym przykładem korzyści płynących z konkurencji jest trasa Praga – Ostrawa, gdzie po 14 latach ceny stale osiągają poziom połowy wartości cen z 2011 roku, zanim na tamtejszy rynek wstąpił RegioJet, a gdzie sama liczba pociągów się podwoiła.
- Rozwój konkurencji będzie korzystny również dla Polski - przekonuje RegioJet. - Będziemy zatrudniać polskich pracowników, a co najważniejsze, będziemy odprowadzali podatki w Polsce. Korzyści uzyskają przede wszystkim pasażerowie, ale także pracownicy kolei czy firm z koleją kooperujących. Zwiększą się również przychody zarządcy infrastruktury, co wesprze wzrost inwestycji w polską sieć kolejową.

Może Cię zainteresować:
Tramwaje wracają na Rynek w Chorzowie! Pierwsze dojadą do centrum przesiadkowego już 22 września

Może Cię zainteresować: