Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało na interpelację posła KO
Zarządzone 2 czerwca 2025 r. przez Prezydenta Chorzowa Szymona Michałka zamknięcie chorzowskiej estakady w ciągu DK79 odbiło się echem w całej Polsce. Oficjalnie zainteresować się tą kwestią postanowił poseł Łukasz Ściebiorowski. Polityk KO złożył interpelację do Ministerstwa Infrastruktury.
Bezpośrednim impulsem do złożenia interpelacji były sytuacja wyłączenia z użytkowania chorzowskiej estakady, wynikające z niej utrudnienia i paraliż komunikacyjny oraz konflikt na linii władze Chorzowa - Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego.
- Zamknięcie jednej z kluczowych arterii drogowych w regionie spowodowało poważne utrudnienia i paraliż komunikacyjny, którego skutki stały się odczuwalne niemal natychmiastowo. W godzinach szczytu ruch drogowy w centrum Chorzowa oraz na trasach alternatywnych jest sparaliżowany, co generuje znaczne opóźnienia i utrudnienia w dojeździe do pracy, szkół, placówek medycznych oraz instytucji publicznych oraz zwiększone ryzyko wypadków drogowych w zatłoczonych miejscach objazdów. Stanowi to również bardzo duży problem dla lokalnych przedsiębiorców prowadzących dotychczas działalność gospodarczą zarówno w pawilonach handlowych znajdujących się pod estakadą i w najbliższym otoczeniu. Część z nich utraciła możliwość prowadzenia handlu, usług, a pozostali klientów, którzy nie mogą bezpośrednio do nich dojechać - czytamy w interpelacji poselskiej Łukasza Ściebiorowskiego.
W swojej interpelacji poseł zapytał, czy są prowadzone lub planowane zmiany legislacyjne, które mogłyby pomóc władzom miasta w szybkim wyburzeniu czy też modernizacji drogi. Zaznaczył, że obecnie wydatki związane z utrzymaniem i remontowaniem dróg krajowych przebiegających przez miasto pokrywa Chorzów.
Dotacji nie będzie
Pismo złożył po około 3 tygodniach od zamknięcia trasy. Odpowiedź przyszła po miesiącu.
Ministerstwo zaznacza, że zły stan estakady nie wynika z nagłego zdarzenia losowego, a z wieloletnich zaniedbań. Dlatego też miasto powinno samo zabezpieczyć odpowiednią ilość środków na modernizację lub zburzenie i odbudowę obiektu. MI dodaje także, że nie ma aktualnie żadnych planowanych zmian w legislacji, które mogłyby pomóc samorządom w takich sytuacjach.
- Minister Infrastruktury sprawuje nadzór jedynie nad Generalnym Dyrektorem Dróg
Krajowych i Autostrad, który jest zarządcą dróg krajowych (poza obszarem miast na
prawach powiatu) […] Minister Infrastruktury nie uczestniczy bezpośrednio w procesie inwestycyjnym na drogach zarządzanych przez jednostki samorządu terytorialnego - czytamy w odpowiedzi Ministerstwa Infrastruktury.
Jeśli chodzi o ewentualną dotację, tu też nie można liczyć na na wiele - przynajmniej nie w najbliższym czasie. Ministerstwo Infrastruktury zaznacza, że Chorzów w 2025 roku nie złożył wiosku o przyznanie środków z rezerwy subwencji ogólnej. Wnioski na ten rok przyjmowane były na długo przed zamknięciem chorzowskiej estakady. MI dodaje jednak, że Chorzów skorzystać z tego mechanizmu w 2026 roku. Środki z rezerwy subwencji ogólnej mogłyby pokryć rozbiórkę estakady, jednak nie wystarczyłyby na odbudowę.

Może Cię zainteresować: