Gabriel Tobor w ŚLĄZAQ: Musimy stworzyć alternatywę w postaci dobrej i taniej komunikacji publicznej

Wolałbym, żeby Radzionków był podzielony wielką rzeką. Byłoby to urokliwe, choć czasem groziłyby nam powodzie. Jesteśmy jednak podzieleni linią kolejową, co jest uciążliwe, choć się do tego przyzwyczailiśmy. Dzisiejsze inwestycje są przełomowe dla komunikacji i bezpieczeństwa (...) Narzekamy na potężny ruch samochodowy w miastach, ale musimy stworzyć alternatywę w postaci dobrej i taniej komunikacji publicznej - powiedział burmistrz Radzionkowa Gabriel Tobor w naszym cyklu ŚLĄZAQ.

Gabrielt tobor slazaq

Radzionków ma już niewielkie centrum przesiadkowe, ale na co dzień nie widać, aby korzystały z niego tłumy chętnych. - Komunikacja publiczna musi się jeszcze mocno poprawić. Na pewno pod względem kolei - ocenił burmistrz Radzionkowa Gabriel Tobor w naszym cyklu ŚLĄZAQ.

Zamiast pociągów w Radzionkowie funkcjonuje obecnie zastępcza komunikacja autobusowa, ponieważ trwa przebudowa linii kolejowej 131 na odcinku Chorzów - Nakło-Śląskie. To gigantyczna inwestycja, na którą przewidziano około 1,2 mld złotych.

- Mam nadzieję, że pociągi pasażerskie wrócą w 2024 roku. Można sobie wyobrazić, że wtedy mieszkańcy, którzy z różnych zakamarków miasta mogą w kilka minut dotrzeć do centrum przesiadkowego, tam przesiądą się do pociągów - powiedział burmistrz.

Co mieszkańcy Radzionkowa zyskają na przebudowie linii kolejowej?

- Przede wszystkim szybkość przemieszczania się. Wcześniej do Katowic pociąg jechał ponad godzinę. Patrząc szerzej, wkrótce gotowa będzie linia z Tarnowskich Gór na lotnisko w Pyrzowicach (…) Poprawi się dostępność tamtejszego rynku pracy i obszaru gospodarczego. Pilot, który dobrze zarabia, może wsiąść w samochód i dojechać do pracy. Ktoś, kto na lotnisku sprząta i nie stać go na dojazd samochodem, ma z tym problem - wyjaśnił Gabriel Tobor.

Kolej Metropolitalna szansą dla Radzionkowa

Burmistrz z Radzionkowa z nadzieją patrzy na projekt Kolei Metropolitalnej.

- Narzekamy na potężny ruch samochodowy w miastach, ale musimy stworzyć alternatywę w postaci dobrej i taniej komunikacji publicznej, bo inaczej tego problemu nie rozwiążemy - podkreślił Gabriel Tobor w ŚLĄZAQ.

Jego zdaniem pociągu w ramach Kolei Metropolitalnej powinny mniejszymi składami, ale często kursować np. w kierunku Katowic czy Gliwic.

Z kolei dojazd do centrum przesiadkowego ma ułatwić mieszkańcom sieć dróg rowerowych. Urząd Miasta Radzionków pracuje właśnie nad koncepcją, jak skomunikować całe miasto bezpiecznymi trasami dla jednośladów.

Bogusław Molecki

Może Cię zainteresować:

Dr Bogusław Molecki: Na terenie Metropolii ludzie nie widzą powodu, by przenieść się z aut do transportu zbiorowego

Autor: Michał Wroński

06/12/2022

Przebudowa linii kolejowej i utrudnienia

Przebudowa linii kolejowej w Radzionkowie to nie tylko wymiana sieci trakcyjnej oraz szyn. Na Starym Końcu powstanie wiadukt kolejowy, pod którym odbywał się będzie ruch samochodów. To oznacza, że zniknie uciążliwy dla kierowców przejazd z rogatkami. Na wysokości ul. Anieli Krzywoń znajdzie się podziemne przejście dla pieszych. Modernizowane są istniejące wiadukty, a największe zmiany dotyczą tego w ciągu ul. Jana Zejera, który jest obecnie tak wąski, że ledwo mieści się pod nim jednocześnie samochód oraz pieszy. W przyszłości ma być szerszy i bezpieczniejszy. Część mieszkańców narzeka jednak na utrudnienia, np. tymczasowe wyłączenie przejścia z ruchu pieszego.

- Zdecydowana większość mieszkańców rozumie jednak, że trwa remont i utrudnienia są konieczne. Jeśli chcemy mieć bezpieczny przejazd dla samochodów i pieszych, musimy to przecierpieć. Prace są bardziej uciążliwe i długotrwałe ze względu na utrzymanie ruchu kolejowego na tej linii. Gdyby nie to, to myślę, że zakończyłyby się w pół roku - powiedział Gabriel Tobor. - Wolałbym, żeby Radzionków był podzielony wielką rzeką. Byłoby to urokliwe, choć czasem groziłyby nam powodzie. Jesteśmy jednak podzieleni linią kolejową, co jest uciążliwe, choć się do tego przyzwyczailiśmy. Dzisiejsze inwestycje są przełomowe dla komunikacji i bezpieczeństwa - dodał.
Trasy rowerowe w katowicach

Może Cię zainteresować:

Jarosław Gwizdak: Katowickie ścieżki rowerowe urywają się jak wątki w słabych serialach. Może pan Duńczyk miał rację?

Autor: Jarosław Gwizdak

16/03/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

Slazaq piechula mikolow wywiad wideo

Piechula w ŚLĄZAQ: Miastu zależy na kolei podmiejskiej

Slazaq bazylak

Bazylak w ŚLĄZAQ: W zbiorkomie "więcej" tylko za "lepiej"

Mariusz Wolosz prezydent Bytomia Slazag

Wołosz w ŚLĄZAQ: "Żadne miasto nie zostało tak wykorzystane"

ŚLĄZAQ Marcin Krupa

Marcin Krupa w ŚLĄZAQ: Marzy mi się jedno wielkie miasto

ŚLĄZAG

Klimat Tarnowskich Gór był od zawsze. UNESCO go nie zmieniło

Michał Gramatyka

Michał Gramatyka: PO również coś z tego ma

Grzegorz Długi

Paweł Kukiz postawił kolejne ultimatum PiS