Rozbudowa DK94 na odcinku Pyskowice – Zabrze rozpoczęła się w marcu 2023 r., a inwestycję realizuje firma Strabag Infrastruktura Południe. Jak informują w GDDKiA zaawansowanie robót osiągnęło już 96 proc., a zakończenie prac planowane jest na III kwartał 2025 r. Koszt tej przebudowy to ponad 163 mln zł.
W Pyskowicach pod jezdnią odkryto most z początku XX wieku
Drogowa inwestycja na DK94 nie obyła się bez niespodzianek. W Pyskowicach, w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich, pod jezdnią odkryto niezinwentaryzowany most z początku XX w., który zbudowano w starorzeczu rzeki Dramy. Most został już rozebrany.
- Wykonawca wykonał wzmocnienie podłoża nasypu oraz uzupełnił w tym miejscu zasyp do poziomu konstrukcji nawierzchni. Zakończenie tych prac umożliwia przystąpienie do kontynuacji robót, związanych z budową konstrukcji drogowej na DK94 i tarczy skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich oraz pozostałych elementów infrastruktury – informują w GDDKiA.
Na odcinku od skrzyżowania DK94 z ul. Gliwicką w Pyskowicach do skrzyżowania z ul. Dworcową w Wieszowie ułożono już warstwę ścieralną. W najbliższym czasie tam oraz na drogach bocznych dochodzących do DK94 będą kontynuowane prace związane z uzupełnianiem warstwy ścieralnej. Kończą się tam także prace związane z montażem urządzeń bezpieczeństwa ruchu, wykonaniem oznakowania pionowego i poziomego oraz roboty wykończeniowe na poboczach i ciągach pieszo-rowerowych.
Postęp prac w Wieszowie
Z kolei w Wieszowie, na odcinku od skrzyżowanie DK94 z ul. Dworcową do wiaduktu nad autostradą A1, wykonana jest już w pełnym zakresie warstwa wiążąca. Zakończono także budowę muru oporowego przy kościele oraz zabetonowano nawierzchnię zatoki autobusowej w tym rejonie. W najbliższym czasie mają się zakończyć prace brukarskie na ciągach pieszych i pieszo-rowerowych, a także regulacja urządzeń w nawierzchni drogi krajowej. Pozwoli to na przygotowanie odcinka do ułożenia warstwy ścieralnej. Sukcesywnie trwa montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wykonywane są prace wykończeniowe.
- Na całym odcinku wykonywane są próby końcowe oświetlenia ulicznego oraz odbiory z gestorami wykonanych przebudów sieci i instalacji. Uzyskaliśmy decyzję o pozwoleniu na użytkowanie wydaną przez Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego dla mostu w Karchowicach oraz trzech z pięciu przepustów, dla których należy uzyskać decyzję. Wykonawca jest w trakcie procedury uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie dla pozostałych przepustów, zbiorników retencyjnych oraz wylotów z kanalizacji i rowów do istniejących cieków – dodają w GDDKiA.
Prace miały się zakończyć w październiku 2024 r.
Umowa na rozbudowę DK94 na odcinku Pyskowice – Zabrze została podpisana 31 marca 2023 r., a wykonawca, firma Strabag Infrastruktura Południe, miał zakończyć prace do 31 października 2024 r. W związku z wyjątkowo niesprzyjającymi warunkami klimatycznymi (sierpień, październik, listopad i grudzień 2023 r. oraz lipiec i wrzesień 2024 r.), przedłużono termin zakończenia do maja 2025 r. Ten też jest już nieaktualny.
- Biorąc pod uwagę wystąpienie okoliczności, powodujących dalsze roszczenia wykonawcy, w tym m.in.: konieczność wykonania robót dodatkowych w zakresie przebudowy magistrali wodociągowej oraz ujawnienie pod jezdnią w Pyskowicach wspomnianego, niezinwentaryzowanego obiektu mostowego, ostateczny termin umowny zakończenia inwestycji zostanie przesunięty na trzeci kwartał 2025 r. - informują w GDDKiA.
Dopuszczenie ruchu na rozbudowanym odcinku DK94 nastąpi po ukończeniu przez wykonawcę robót budowlanych, wdrożeniu docelowej organizacji ruchu, zgłoszeniu zakończenia robót budowlanych do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz uzyskaniu przez wykonawcę pozwolenia na użytkowanie. Konieczne też będzie dopełnienie wszelkich formalnych i kontraktowych procedur umożliwiających przejęcie przez GDDKiA wykonanych prac.
Podstawowe parametry techniczne DK94 na odcinku Pyskowice - Zabrze po rozbudowie:
- długość odcinka: 11,8 km
- klasa techniczna: droga główna ruchu przyspieszonego (GP)
- liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość poboczy gruntowych: min. 1,5 m
- minimalna skrajnia pionowa: 4,7 m
- obciążenie nawierzchni: 11,5 ton/oś


Może Cię zainteresować: