Kardiolog dr Prokopczuk: Twoje serce kocha ruch, a nie cierpi fast foodów, stresu i używek

Ostatnia niedziela września to co roku Światowy Dzień Serca. Co ten niezwykle pracowity narząd lubi, a czego nie znosi - mówi dr n. med. Janusz Prokopczuk, kardiolog z Grupy American Heart of Poland.

Pixabay
Serce (zdjęcie ilustracyjne)

Choroby układu krążenia są w Polsce głównym killerem dorosłych osób. I nie ma znaczenia, czy chodzi o kobiety czy o mężczyzn. Szacuje się, że stanowią one 40% wszystkich przyczyn zgonów, a po 65. roku życia – aż 53%. Corocznie z tego powodu umiera w Polsce ponad 170 tys. osób.

To smutne statystyki, jednak nie wszystko stracone, bo według badań, za rozwój chorób układu krążenia tylko w 30% odpowiadają czynniki genetyczne.

- W pozostałych 70% jest to wypadkowa warunków środowiskowych oraz naszego stylu życia. A to oznacza, że zdrowie naszego serca w znacznej mierze zależy od… nas samych - tłumaczy dr n. med. Janusz Prokopczuk, kardiolog z Grupy American Heart of Poland.

Serce jednak potrzebuje naszej uwagi.

– Niestety, współczesne tempo życia i wysoka ekspozycja na stres sprawiają, że często nie poświęcamy naszemu organizmowi odpowiedniej uwagi. W efekcie coraz częściej możemy obserwować, że choroby związane z sercem dotykają również młodych ludzi. Dlatego tak ważne są dla nas takie inicjatywy jak Światowy Dzień Serca, podczas których staramy się propagować wiedzę na temat tego, jak funkcjonuje serce i jak na jego pracę mogą wpływać różnego rodzaju czynniki – podkreśla kardiolog.

Pamiętajmy o badania kontrolnych

Serce to organ, który przez cały czas wykonuje cykliczną pracę, i stanowi kluczowy element układu krążenia. W ciągu ludzkiego życia przeciętnej długości kurczy się średnio 2,5–3,5 mld razy. W związku z tym, im niższe jest nasze tętno spoczynkowe – w rozsądnych granicach – tym dłużej żyjemy. Prawidłowy przedział tętna mieści się w przedziale 60-100 uderzeń na minutę, przeciętnie jest to 70-75 uderzeń/minutę. Stąd też prawidłowe ciśnienie krwi oraz puls są podstawowym miernikiem pracy naszego serca.

- Pamiętajmy, by regularnie sprawdzać obie te wartości, kontrolując w ten sposób swoją formę i zdrowie. Ponadto nie należy zapomnieć o regularnych badaniach kardiologicznych – apeluje Janusz Prokopczuk.

Profilaktyczną wizytę u kardiologa warto odbyć już po 30. roku życia. Pierwsze EKG należy wykonać po 20. roku życia. Od 20. roku życia powinniśmy również wykonywać profil lipidowy co 4-6 lat, natomiast u pacjentów kardiologicznych oraz z cukrzycą profil taki należy wykonywać raz w roku. Innym parametrem, który jest szczególnie istotny, jest ciśnienie tętnicze krwi – optymalne wynosi mniej niż 120/80. Jest to badanie, które możemy przeprowadzić samodzielnie – w przypadku podejrzenia nieprawidłowości funkcjonowania układu krążenia warto je wykonywać dwa razy dziennie: rano i wieczorem, a wyniki notować – wyjaśnia.

Ćwiczenia i dieta to zbawienie dla serca

Serce kocha ruch, a jego wrogami są zbyt duża masa ciała, siedzący tryb życia i nadmierne spożywanie niezdrowej, wysoko przetworzonej żywności.

Produkty zalecane w diecie zdrowej dla serca to przede wszystkim

  • warzywa i owoce,
  • produkty zbożowe,
  • chude mięso,
  • ryby,
  • orzechy.

Ograniczyć powinniśmy natomiast spożycie:

  • czerwonego mięsa,
  • tłuszczów zwierzęcych,
  • słodyczy i napojów słodzonych,
  • dań typu fast food.

Uważajmy również na nadmierne stosowanie soli, którą warto zastąpić np. ziołami i innymi przyprawami.

– Dla naszego serca – a w szerszej perspektywie całego organizmu – niezwykle istotny jest regularny trening. Aktywność fizyczna wzmacnia serce oraz stymuluje sieć naczyń krwionośnych i poprawia ich funkcje, dzięki czemu do tego narządu dociera więcej krwi bogatej w tlen. Dyscypliny, które mogą uprawiać nawet osoby z chorobami serca, to te sporty, które nie są nadmiernie obciążające, ale za to angażują całe ciało, jak np. pływanie, taniec, jazda na rowerze czy coraz bardziej popularny nordic walking – tłumaczy kardiolog American Heart of Poland.

Uwaga na stres i używki

Jednym z bardzo istotnych czynników wpływających na pracę naszego układu krążenia pozostaje stres. Choć krótkotrwale działa on nas mobilizująco, to jeśli jego oddziaływanie się przedłuża, staje się on destrukcyjny dla naszego organizmu. Dla naszego zdrowia zdecydowanie powinniśmy całkowicie zrezygnować też z używek – nawet, jeśli pozornie wydaje nam się, że działają one na nas uspokajająco.

- Kategorycznie powinniśmy unikać wszelkiego rodzaju toksyn uszkadzających serce. Nie palmy papierosów, w tym również e-papierosów i unikajmy biernego wdychania dymu tytoniowego. Trucizną dla serca jest również alkohol, nie wspominając już o różnego rodzaju narkotykach i substancjach psychoaktywnych. Pamiętajmy, że raz uszkodzone serce nie wróci już do swojego stanu idealnego. – przestrzega kardiolog.
Odział kardiologiczny został zmodernizowany

Może Cię zainteresować:

Oddział kardiologiczny w Zagłębiowskim Centrum Onkologii został zmodernizowany. „Możemy zaoferować jeszcze lepszy, europejski standard opieki”

Autor: Grzegorz Lisiecki

23/09/2022

Jadwiga Baczynska

Może Cię zainteresować:

Dla radnej PiS in vitro to "eliminacja jednostek słabszych". Sejmik nie dofinansuje tej metody

Autor: Patryk Osadnik

02/09/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

Adam Janas

Powikłania po grypie mogą być tragiczne w skutkach

Grzyby

Grzyby nie zawierają żadnych wartości odżywczych? To mit

Fizjoterapia

Darmowa fizjoterapia w Tychach dla 50+

Tarnowskie góry badania

Startuje program profilaktyki zdrowotnej "Świadomy Pacjent"

Anna Zasada Chorab

Dr Anna Zasada-Chorab: Seniorzy nie powinni być niewidzialni

IMG 8019

Nowe stawki za wywóz śmieci w Bytomiu

Szczepienie

Kto może zaszczepić się czwartą dawką przeciw COVID-19?