Przebudowa wiaduktów w ciągu ul. Bohaterów Monte Cassino nad S86 w Katowicach rozpoczęła się w sierpniu 2024 roku i – jak podkreślą w GDDKiA – prace są już na półmetku. Gotowe są podpory i przyczółki nowych obiektów, a kolejna faza to montaż belek ustroju nośnego (części przęsła, która służy do przenoszenia obciążeń działających na całość konstrukcji).
Zmiany w organizacji ruchu na S86
Montaż belek wymaga zmiany organizacji ruchu, którą wprowadzano od soboty, 24 maja 2025 r. Pojazdy poruszające się jezdnią w kierunku Katowic przekierowano przejazdem technologicznym na jezdnię przeciwną - w kierunku Sosnowca.
- Taka organizacja ruchu umożliwi montaż belek prefabrykowanych nad wyłączoną z ruchu jezdnią drogi ekspresowej, a następnie pomiędzy przyczółkiem a pierwszą podporą. Szacujemy, że montaż belek powinien potrwać pięć dni roboczych – informują w GDDKiA.
Ten etap prac powinien zakończyć się do 2 czerwca 2025 r. i do tego dnia obie jezdnie mają być przejezdne (z wyłączeniem prawych pasów). Od wtorku do piątku (27 - 30 maja 2025 r.) w nocy mogą wystąpić chwilowe zamknięcia S86. Montaż belek nad jezdnią przeciwną - w kierunku Sosnowca - zaplanowany został w okresie wakacyjnym, kiedy jest znacznie mniejsze natężenie ruchu.
Nowe wiadukty mają być gotowe do końca 2025 r.
Dwa nowe wiadukty w ciągu ul. Bohaterów Monte Cassino zastąpią wysłużone konstrukcje wybudowane w latach 80. XX wieku, które w 2019 r. musiały zostać podparte, aby „przedłużyć ich żywotność i zapewnić bezpieczne użytkowanie”. Będzie tam dwujezdniowa droga, a także ciągi piesze i rowerowe oraz przylegająca kładka technologiczna, na której umieszczono rurociąg. Długość obiektów wyniesie blisko 85 m, a szerokość pojedynczego obiektu 14,2 m i będzie zbliżona do starych wiaduktów.
- Wykonane zostaną z prefabrykowanych belek strunobetonowych typu T, na których zostanie wylana monolityczna płyta żelbetowa. Po związaniu betonu powstanie zespolona konstrukcja belkowo-płytowa, która zapewni wysoką trwałość, sztywność i efektywne przenoszenie obciążeń z jezdni na podpory. To połączenie szybkości prefabrykacji z solidnością konstrukcji monolitycznej – zaznaczają w GDDKiA.
Cała inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca 2025 r. Wartość umowy to 25 mln zł, a wykonawcą prac jest firma Primost Południe z Będzina.

Może Cię zainteresować: