Metropolia stawia na kolej, ale na dobrą ofertę poczekamy 10 lat

My nie budujemy tej kolei dla nas, budujemy ją dla naszych dzieci – tak o nowych liniach, realizowanych w ramach programu Kolej Plus mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii. Jak dodaje, Metropolia ma ambicję stworzenia czegoś na wzór naziemnego metra i stąd też będzie dotować połączenia kolejowe na swoim terenie, nie poprzestając na wymaganym przez PKP PLK minimum.

Cztery pary pociągów na dobę – tyle wynosi minimum „pracy przewozowej”, jaką musiały zadeklarować samorządy zabiegające o dofinansowanie przez PKP PLK modernizacji lub budowy linii kolejowych w ramach rządowego programu Kolej Plus. Trudno jednak uwierzyć, aby tak licha oferta kogokolwiek skłoniła do pojawienia się na stacji. Złudzeń co do tego nie mają nawet w samej PKP PLK.

- Dla minimum nie warto w ogóle budować tych linii – tak komentuje Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii. Goszcząc w studio redakcji SlaZag.pl Karolczak podkreślił, że GZM ma ambicję, aby połączeń było więcej aniżeli wynosi ustanowiony przez PKP PLK limit. Jak ocenił, choć linie mające powstać w ramach programu Kolej Plus są drugoplanowe, to jednak pozwolą uelastycznić siatkę połączeń.

- W transporcie wszystko zaczyna się od rozkładu jazdy. W Polsce mówi się głównie o zakupie pojazdów, infrastrukturze, ale dla pasażera najważniejszy jest rozkład jazdy – zwrócił uwagę prof. Marek Sitarz, kierownik Katedry Transportu i Informatyki Akademii WSB wskazując na konieczność integracji różnych rodzajów transportu, wyeliminowania wzajemnej ich konkurencji i systemowego podejścia do budowy oferty. W tym kontekście podkreślił także ogół kosztów zewnętrznych transportu, uwzględniających m.in. zanieczyszczenie powietrza, korki, czy wydatki na hospitalizację osób poszkodowanych w wypadkach. Z diagnozą taką zgadza się przewodniczący Metropolii, choć zastrzega, że na stworzenie dobrej oferty transportowej przyjdzie nam poczekać nawet dekadę.

- My nie budujemy tej kolei dla nas, budujemy ją dla naszych dzieci – mówi wprost Karolczak. Jak zaznaczył z transportu zbiorowego w dużej mierze korzystają osoby dopiero uczące się lub wchodzący na rynek pracy i od tego jaką ofertę otrzymają, będzie zależeć, czy zdecydują się na kupno samochodu.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

Kaufland system K Scan

W tych marketach w Katowicach nawet nie trzeba iść do kasy

Primark Katowice wyprzedaż 2

Pierwsza wyprzedaż w Primark Katowice. Przecenione artykuły

Urząd Miasta Tychy

Budżet Tychów na 2023 przyjęty jednogłośnie

Bar KATO zostanie zamknięty

Nauczcie się gotować. Kolejny kryzys dobija gastronomię

Robot

Braknie nam rąk do pracy. Ratunkiem migranci i robotyzacja

MOPR

W Piekarach można już składać wnioski o...

Osiedle mieszkaniowe (zdjęcie ilustracyjne)

Dąbrowa Górnicza pierwsza sprawdzi program tanich mieszkań