Naprawiony wiadukt to część węzła łączącego drogę ekspresową S1 z ul. Gminną w Mierzęcicach. Półtora roku temu, 6 grudnia 2023 r., został on uszkodzony przez pożar samochodu ciężarowego, który stał pod nim. Samochód przewoził substancje chemiczne i nikomu nic się wówczas nie stało. W wyniku działania wysokiej temperatury powstały jednak ubytki i zarysowania betonowej konstrukcji wiaduktu.
- Przeprowadzona ekspertyza, mając na uwadze nietypowy charakter zdarzenia, wskazała na konieczność ograniczenia nośności na obiekcie do 15 ton i wyznaczenia objazdu dla tych pojazdów z wykorzystaniem najbliższych węzłów (Pyrzowice Lotnisko oraz Podwarpie). Naprawa obiektu pozwoliła na zniesienie ograniczeń w ruchu i przywrócenie pełnej nośności obiektu – informują w katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Remont wiaduktu w Mierzęcicach kosztował 1,3 mln zł
Remont wiaduktu, wraz z opracowaniem dokumentacji, przeprowadziła spółka MOST z Sopotu, a wartości umowy wyniosła 1,3 mln zł. Prace prowadzone były z zachowaniem ciągłości ruchu samochodowego i pieszego, aby minimalizować utrudnienia dla użytkowników.
Jak wyliczają w GDDKiA remont wiaduktu obejmował w szczególności wymianę istniejącej nawierzchni asfaltowej na obiekcie i dojazdach wraz z wymianą dylatacji bitumicznej, rektyfikację łożysk po ich oczyszczeniu i wykonaniu zabezpieczenia antykorozyjnego oraz naprawę elementów powierzchni żelbetowych obejmujących wymianę otuliny.
Oczyszczone zostały powierzchnie betonowe oraz wykonano zabezpieczenia antykorozyjne odsłoniętego zbrojenia, a w miejscach ubytków i odspojeń zrealizowane zostały naprawy. Ponadto wykonawca przeprowadził miejscową renowację nawierzchni kap chodnikowych i zabezpieczeń antykorozyjnych stóp kotwiących słupki barier, a także oczyścił i udrożnił wpusty mostowe.
Na wiadukcie w Mierzęcicach przywrócono ruch pojazdów powyżej 15 ton
- Remont zakończyło wykonanie próbnego obciążenia statycznego wraz z opracowaniem wyników. Po otrzymaniu pozytywnych wyników próbnego obciążenia wiaduktu wykonawca wprowadził docelową organizację ruchu uwzględniającą przywrócenie ruchu pojazdów powyżej 15 ton – dodają w GDDKiA.
Wiadukt nad S1 w Mierzęcicach powstał wraz z budową pierwszej jezdni tego odcinka trasy, łączącego węzeł Podwarpie (dróg S1, DK86 i DK91) z węzłem Pyrzowice Lotnisko (S1, DK78 i DW913).
Pierwsza jezdnia tego liczącego blisko 10 km fragmentu S1 została otwarta jesienią 2006 r. Budowę drugiej jezdni zamówiono pod koniec 2018 r., a połączenie w docelowym kształcie udostępniono kierowcom w maju 2021 r.

Może Cię zainteresować: