Koleje Śląskie ogłaszają bilety za złotówkę. Będą też nowe, nowoczesne pociągi

Koleje Śląskie mogą zyskać nawet 35 nowoczesnych pociągów. To największa od lat inwestycja w tabor. Regionalny przewoźnik pilotażowo wprowadza także ofertę biletów za złotówkę i testuje system ekodrivingu, który ma przynieść kolejowej spółce spore oszczędności.

Koleje Śląskie

Przetargi na nowe pociągi ogłosiły Koleje Śląskie i województwo śląskie z przeznaczeniem dla regionalnego przewoźnika. Kolejowa spółka zamierza kupić 3 czteroczłonowe pociągi z opcją nabycia 2 dodatkowych. Z kolei samorząd województwa 22 i opcjonalnie 8 dodatkowych.

- Chcemy wozić jak największą liczbę ludzi. Potrzebujemy jednostek zarówno, żeby zapewnić obsługę nowych linii, jak i wymienić pojazdy, które powoli odchodzą już do lamusa – mówi Maciej Zaremba z Kolei Śląskich.

Pierwsze z nowych pociągów mają być dostarczone do połowy 2026 roku. Jeśli oba zamówienie zostaną zrealizowane w maksymalnym zakresie to Koleje Śląskie zyskają 35 nowych pojazdów.

Bilet za złotówkę w Kolejach Śląskich

Nowe pociągi mają skłonić pasażerów do częstszego korzystania z oferty Kolei Śląskich. Taki cel ma też nowa pilotażowa oferta o nazwie Metro, która od 1 kwietnia 2023 r. zostanie uruchomiona w Tychach. Każdy pasażer będzie mógł kupić bilet za 1 zł, na podstawie którego może podróżować między dwoma sąsiadującymi stacjami w Tychach, wzdłuż trasy: Tychy Lodowisko – Tychy Grota Roweckiego – Tychy Aleja Bielska – Tychy Zachodnie – Tychy – Tychy Żwaków.

- Mamy nadzieję, że te nasze testy wypadną na tyle korzystnie, że kolejno będziemy wprowadzać tego typu udogodnienia w innych miastach. Zwłaszcza w tych, gdzie jest dużo przystanków kolejowych i podróżni mogą wybierać kolej jako alternatywę do transportu drogowego – mówi Aldona Węgrzynowicz z Kolei Śląskich.

Regionalny przewoźnik szuka także oszczędności i testuje system do ekodrivingu o nazwie SENSUM, który jest rozwijany przez PKP Energetyka. Analizuje on w czasie rzeczywistym szlak kolejowy i podpowiada maszyniście z jaką prędkością ma jechać. Przesyła także informacje o ewentualnych utrudnieniach, by dostosować trasę do bezpieczniej oraz ekonomicznej i ekologicznej jazdy.

- Gdy wdrożymy systemy prawdziwego ekodrivingu zakładamy, że pojedynczy kurs będzie tańszy o 15% pod kątem zużycia energii trakcyjnej, co pośrednio przekłada się na koszt biletu. Gdy mniej płacimy za prąd możemy zapewnić atrakcyjną taryfę przewozową dla naszych podróżnych – zaznacza Macie Zaremba.

Kolejną nowością, którą testują w Kolejach Śląskich jest wideomat znajdujący się na stacji Kraków Główny. Służy on do samodzielnego kupna biletów i został zaprojektowany tak, by ułatwić to osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich. W razie problemów z zakupem przez urządzenie można się połączyć z centrum obsługi i uzyskać pomoc.

CPK Marcin Horała

Może Cię zainteresować:

Wybrano wariant śląskiej „szprychy” kolei do CPK. Do wyburzenia ponad 500 domów

Autor: Michał Wroński

22/03/2023

KŚ przywracają połączenia kolejowe do Bogumina

Może Cię zainteresować:

KŚ przywracają połączenia kolejowe do Bogumina

Autor: Reklama

21/03/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon