Na terenie czynnej, należącej dziś do PGG Kopalni Węgla Kamiennego Sośnica w Gliwicach, w 1960 roku uruchomiono szyb wentylacyjno-materiałowy Bojków. Jego funkcjonowanie, w znacznym stopniu ograniczono dopiero w 2017. O ostatecznym końcu jednej z górniczych wizytówek miasta zdecydowała dopiero poważna awaria silnika maszyny wyciągowej, której usunięcie byłoby zbyt kosztowne. Sam Bojków na swoją drugą szansę nie musiał na szczęście czekać zbyt długo.
Baza Kolei Śląskich powstanie w gliwickim Bojkowie
I chociaż szyb w dzisiejszej dzielnicy Gliwic zasypano, została po nim działka. I to nie byle jaka. Czterohektarowa, z własną bocznicą kolejową. Co więcej, oddaloną niespełna 5 kilometrów od linii kolejowej zarządzanej przez PKP PLK i stacji Gliwice.
- Zmieniamy definicję transformacji. To początek czegoś nowego. Kończąc, zaczynamy coś dobrego. Nie SRK, czyli spółka zajmująca się likwidacją, a PGG, czyli spółka prowadząca działalność. Nie kopalnia likwidowana, a kopalnia działająca. Nie transakcja żeby poprawić sytuację finansową PGG, ale transakcja po to, żeby już teraz myśleć o tym, co tutaj się będzie działo. Lokalizacja nie jest przypadkowa. Pozwoli zaktywizować tak dobrze rozwijające się jak Gliwice miasto. I najważniejsze jest to, że to wynik współpracy - mówi Leszek Pietraszek, wicemarszałek województwa śląskiego.
Na początek dzierżawa terenu od PGG
Podpisany dziś, 3 lutego 2025 roku, list intencyjny w sprawie rozpoczęcia przekształcenia terenów kopalnianych w nowoczesną bazę kolejową, w pierwszym etapie zakłada oddanie Kolejom Śląskim działki należącej do Polskiej Grupy Górniczej w dzierżawę. Dalej nieruchomość ma zmienić charakter. Z przemysłowego na kolejowy.
Nowoczesna baza dla Kolei Śląskich
Na terenie działki, gdzie stał kiedyś szyb Bojków, Koleje Śląskie planują zaprojektowanie i budowę nowoczesnej bazy dla swojego taboru, choć nie tylko. Ma ona powstać dzięki unijnemu finansowaniu. Szacowany koszt inwestycji to ponad 100 mln zł. Zgodnie z założeniem, takie zaplecze techniczne mogłoby powstać już pod koniec 2026 roku, a w roku 2027 - rozpocząć działalność. Oprócz „obsługi” lokalnego taboru, w gliwickiej bazie mają być serwisowane pociągi PKP Intercity.
Nowe przystanki w Gliwicach
W ramach planowanej inwestycji, oprócz nowoczesnego zaplecza technicznego, dzięki dostępności własnej bocznicy kolejowej a także niewielkiej odległości od czynnej infrastruktury kolejowej, Koleje Śląskie prowadzą już rozmowy z PKP PLK w sprawie przejęcia toru od PGG.
Wtedy, po przeprowadzeniu niezbędnego remontu kilkukilometrowego odcinka torów, możliwa będzie budowa trzech nowych przystanków:
- przy ul. Bojkowskiej,
- przy ul. Sikorskiego,
- przy ul. Usługowej.
Taka inwestycja zwiększy atrakcyjność dojazdu do wielu miejsc pracy w lokalnej strefie ekonomicznej, może też stanowi dodatkowy impuls do rewitalizacji Sośnicy i Bojkowa.
29 nowych pojazdów Kolei Śląskich
Do czasu powstania nowoczesnej bazy technicznej Kolei Śląskich na terenie KWK Sośnica w Gliwicach zakłada się, że na regionalnych liniach kursować będą już wszystkie z 29 zamówionych przez województwo śląskie i spółkę nowych pojazdów. Takie zasoby pozwolą na uruchomienie nowych połączeń, a także zwiększenie częstotliwości kursowania na popularnych trasach.

Może Cię zainteresować:
Koleje Śląskie w 2024 roku przewiozły blisko 22 mln pasażerów

Może Cię zainteresować: