W nowym rozkładzie jazdy, jak zapewniają w Polskich Liniach Kolejowych, uwzględniono najbardziej korzystne dla pasażerów relacje oraz kontynuację prac na liniach kolejowych.
- Dzięki wielkim inwestycjom Polskich Linii Kolejowych S.A. zrealizowanym w woj. śląskim poprawia się oferta przewozów pasażerskich, zwiększają się możliwości transportowe i wzrasta konkurencyjność kolei względem innych środków transportu – podkreśla Katarzyna Głowacka, z biura prasowego PLK.
Pociągi do Kłobucka wracają po 12 latach
Jedną z najważniejszych zmian w rozkładzie będzie powrót pociągów do Kłobucka po 12 latach. To efekt kończącej się inwestycji na odcinku linii kolejowej 131 Chorzów Batory – Nakło Śląskie oraz zakończonych w 2024 r. prac między Herbami Nowymi a Ruścem Łódzkim. Wartości obu inwestycji, dofinansowanych z funduszy unijnych, sięga 2,8 mld zł. Od 14 grudnia 2025 r. pociągi Kolei Śląskich pojadą w nowych relacjach:
- Katowice – Chorzew Siemkowice (1 pociąg),
- Chorzów Batory – Chorzew Siemkowice (12 pociągów)
- Chorzów Batory – Kłobuck (4 pociągi).
- Składy zatrzymają się na stacjach Kłobuck i Działoszyn, które zostały dostosowane do komfortowej obsługi wszystkich podróżnych. Wyposażyliśmy je w wiaty, ławki, oświetlenie i tablice informacyjne. Dostęp podróżnym z ograniczoną możliwością poruszania się ułatwią windy i pochylnie – zaznacza Katarzyna Głowacka.
Przebudowane tory i sieć trakcyjna na linii 131 umożliwią prowadzenie pociągów z prędkością do 140 km/h. Czas przejazdu z Chorzowa do Kłobucka wyniesie ok. 75 minut, a więc o ok. 35 minut szybciej niż przed inwestycją, w latach gdy pociągi kursowały po tej linii kolejowej. Dzięki lepszej przepustowości trasy, będzie mogło jeździć więcej składów. O sprawne i bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego zadbają nowoczesne lokalne centra sterowania w Bytomiu i Herbach Nowych.
Więcej pociągów między Chorzowem a Tarnowskimi Górami
Od 14 grudnia 2025 r. przybędzie pociągów na liniach Częstochowa/Zawiercie – Tarnowskie Góry/Chorzów Batory. Jak podkreślają w Polskich Linach Kolejowych dzięki temu przez większość dnia połączenia między Chorzowem a Tarnowskimi Górami będą realizowane co 30 minut. To efekt inwestycji na liniach kolejowych 131 Chorzów Batory - Nakło Śląskie oraz 182 Zawiercie – Tarnowskie Góry. Ta druga inwestycja zakończyła się już w 2023 r. i umożliwia dojazdy pociągiem do lotniska w Pyrzowicach.
- Dzięki zakończonej rok temu inwestycji PLK SA, podróżni zyskali nowe perony na linii Częstochowa - Chorzew Siemkowice. W efekcie zwiększył się dostęp do kolei dla mieszkańców woj. śląskiego i łódzkiego, na liniach kolejowych łączących Częstochowę z Łodzią. Od połowy grudnia, w związku ze zwiększonym potokiem podróżnych, na torach pojawią się dodatkowe 3 pary pociągów Polregio – informuje Katarzyna Głowacka.
Zmiany na liniach kolejowych w Beskidach
Od nowego rozkładu jazdy zwiększy się także liczba połączeń w relacjach Goleszów – Wisła Uzdrowisko i Goleszów – Cieszyn, na przebudowanej w 2022 r. „Wiślance”. Z powodu modernizacji linii kolejowej Zabrzeg – Zebrzydowice, nie będą realizowane połączenia z Zebrzydowic do Cieszyna. Pociągi wrócą za to na linię kolejową do Zwardonia.
- Efektem prac PLK SA między Wilkowicami Bystrą a Zwardoniem będzie większy komfort jazdy pociągiem, sprawność i bezpieczeństwo w ruchu kolejowym. Podróżni skorzystają z wygodnych peronów, które przebudowujemy na stacjach Łodygowice, Węgierska Górka, Milówka, Rajcza i Sól. Po zakończeniu bieżących prac, między Żywcem a Zwardoniem czas jazdy pociągów poprawi się o ok. 8 minut – zaznacza Katarzyna Głowacka.
Od 14 grudnia 2025 r. zmian na kolejowych torach w województwie śląskim będzie sporo. Przed podróżą warto więc sprawdzić rozkłady na Portalu Pasażera oraz stronach internetowych przewoźników.
Może Cię zainteresować:

