Polska Grupa Górnicza planuje w 2023 r. zwiększyć wydobycie. I stąd rosną ceny węgla. W internetowym sklepie PGG wzrosły już o ok. 20 proc.

Polska Grupa Górnicza zapowiada zwiększenie wydobycia w przyszłym roku. W tym celu musi wydać na inwestycje ok. 2 mld złotych więcej, aniżeli planowała. I stąd właśnie – jak tłumaczy koncern – obecne podwyżki cen węgla.

M. Wroński
PGG Szyb Kopalnia Ruda Bielszowice

Od czwartku (8 września) o ok. 20 proc. wzrosły ceny węgla w internetowym sklepie Polskiej Grupy Górniczej. Spółka tłumaczy ten krok koniecznością poniesienia dodatkowych wydatków na inwestycje, co ma pozwolić na zwiększenie w przyszłym roku wydobycia (nie podano jednak o ile).

Jak wylicza PGG, działania inwestycyjne koncentrują się przede wszystkim na wykonaniu ok. 13 km dodatkowych wyrobisk udostępniających pokłady węgla oraz na zwiększeniu czynnych frontów wydobywczych przez uzbrojenie dodatkowych pięciu ścian. Powoduje to konieczność zakupu wyposażenia ścian i niezbędnego sprzętu. Stąd też nakłady inwestycyjne PGG muszą wzrosnąć o około 2 mld zł w stosunku do wcześniej projektowanego poziomu.

Koncern zwraca też uwagę na coraz wyższe koszty operacyjne zakupu energii, stali, materiałów i usług niezbędnych do bieżącej produkcji. Tylko za samą stal niezbędną w kopalniach do zbrojenia wyrobisk spółka zapłaci o 78 proc. więcej niż przed rokiem. W sumie według prognoz techniczno-ekonomicznych w PGG wydatki będą w tym roku aż o 2,4 mld zł większe.

Jak deklaruje spółka, decyzja o zwiększeniu nakładów inwestycyjnych ma na celu zaspokojenie zapotrzebowania rynku na węgiel kamienny. Te zaś, po wprowadzeniu embarga na surowiec z Rosji, gwałtownie wzrosło. A że kopalnie nie są w stanie z dnia na dzień zwiększyć wydobycia (planowo PGG miało w tym roku wydobyć 23 mln ton), więc zaczęły się tworzyć przed nimi gigantyczne kolejki, w których kupujący stali po kilka dni czekając na możliwość zakupu kilku ton węgla. Istne oblężenie przeżywał także internetowy sklep spółki, który musiał zmagać się z olbrzymim zainteresowaniem klientów i atakami internetowych botów. Jak podaje spółka, od początku roku w jej internetowym sklepie w węgiel zaopatrzyło się już ponad 226 tys. klientów, do których trafiło w sumie ponad 900 tys. ton tego paliwa.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon