Pierwsza łopata wbita, rozpoczęła się modernizacja torowiska w Zaborzu. Prace zostały podzielone na trzy etapy

Rozpoczęła się modernizacja torowiska tramwajowego w zabrzańskiej dzielnicy Zaborze. Uroczyste przekazanie placu budowy i symboliczne wbicie pierwszej łopaty przy ul. Wolności, naprzeciwko sklepu Biedronka, już za nami.

– Zadanie podzielone zostało na trzy odcinki, rozdzielone fragmentami torowisk przebudowanymi w ostatnim czasie przy okazji prowadzonych prac drogowych. Pierwszy odcinek, który zostanie zmodernizowany, rozpoczyna się przy wjeździe na teren browaru, a kończy za peronem Zaborze Elektrociepłownia, na wysokości ul. Wolności 418. Drugi odcinek rozpoczyna się ok. 150 metrów przed skrzyżowaniem ul. Wolności z ul. Wyciska, na wysokości ul. Wolności 446 i obejmuje tory szlakowe i pętlę Lompy kończąc się ok. 120 metrów za pętlą – informuje zabrzański magistrat.

Klasyczna technologia

– Trzeci odcinek rozpoczyna się na wysokości posesji przy ul. Wolności 518 i biegnie do połączenia ze zmodernizowanym torowiskiem już po stronie Rudy Śląskiej, obejmując przystanek Ruda Śląska Klary. To w sumie ok. 8000 metrów toru pojedynczego, który poza przejazdami drogowymi i przejściami dla pieszych wybudowany zostanie w technologii klasycznej na podkładach strunobetonowych – wyjaśniają urzędnicy.

Inwestycja jest częścią „Zintegrowanego Projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego” współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie UE 2014-2020.

Dwa tory zamiast jednego

Odcinek, który przejdzie modernizację łączy wcześniej przebudowane fragmenty. To ważny szlak komunikacji miejskiej, którym kursują linie nr 1, 4 i 5. Wraz z nowymi pracami zostanie zlikwidowany odcinek jednotorowy w rejonie skrzyżowania z ul. Rymera, gdzie wybudowana zostanie linia dwutorowa.

Prace mają być prowadzone przy maksymalnym możliwym utrzymaniu ruchu tramwajowego w „systemie mijankowym” i mają zakończyć się do końca marca przyszłego roku. Gruntowna modernizacja 4-kilometrowego odcinka torowiska tramwajowego między centrum Zabrza a granicą z Rudą Śląską kosztować będzie niemal 40 mln zł.