PKP PLK chce zakończyć budowę kolei do Pyrzowic do IV kwartału 2023 r.

Za rok gotowa ma już być linia kolejowa prowadząca od strony Tarnowskich Gór i Zawiercia do lotniska w Pyrzowicach. Kolejarze potwierdzili właśnie, że inwestycja prowadzona jest zgodnie z harmonogramem. Obecnie wykonawca pracuje od Tarnowskich Gór do Siewierza, ale od listopada front robót przechodzi na odcinek Siewierz – Zawiercie.

PKP Polskie Linie Kolejowe przedstawiła aktualny stan prac przy budowie linii kolejowej do lotniska w Pyrzowicach. Prowadzić będzie ona tam z jednej strony od Katowic przez Tarnowskie Góry, z drugiej zaś od Zawiercia.

W listopadzie wykonawcy zmienią front robót

Obecnie wykonawca pracuje od Tarnowskich Gór do Siewierza. Na 30-kilometrowym odcinku (nieczynnym aktualnie) szlaku układany jest tor. Powstają również bezkolizyjne skrzyżowania. Wybudowany jest wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką 908 (podobny obiekt jest nad autostradą A1). PLK zapowiada, że w listopadzie ruch pociągów towarowych zostanie przywrócony do obsługi dwóch bocznic na stacji Siewierz od strony Tarnowskich Gór, co pozwoli na przeniesienie frontu robót na odcinek Siewierz – Zawiercie.

W sumie, jak wylicza spółka rewitalizacja i elektryfikacja obejmie ok. 48 km linii. Wzdłuż niej wybudowane mają zostać nowe przystanki (Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice, Zawiercie Kądzielów) oraz rzecz jasna stacja w samych Pyrzowicach, zaś na stacjach i dworcach już istniejących (w Zawierciu, Tarnowskich Górach, Siewierzu i Porębie) – pojawić się mają nowe perony.

Nowa stacja nie tylko w Pyrzowicach

Jeśli idzie o stację Pyrzowice Lotnisko, to PKP PLK podała, że są tam już konstrukcje dwóch peronów. Położono trzy nowe tory oraz wybudowano wiadukt kolejowy nad drogą (DW 913), który zastąpi przejazd (pod wiaduktem będzie droga, chodnik i ścieżka rowerowa). Widać też przejście podziemne i pochylnię, którym podróżni będą przechodzić w stronę lotniska.

Jak informuje spółka wybudowano już perony na stacji Siewierz. Pojawiły się one również na przystankach Miasteczko Śląskie Centrum i Mierzęcice. Powstaje lokalne centrum sterowania w Siewierzu, z którego dyżurni będą kierowali ruchem na całej linii. Gotowe są mosty nad rzekami Szeligowiec i Jordan. Nowy peron, który będzie połączony z istniejącym przejściem podziemnym, powstał też na stacji w Zawierciu.

W godzinę z Katowic i Częstochowy, w ok. 20 minut z Zawiercia i Tarnowskich Gór

Zakończenie wartej 660 mln zł inwestycji (ponad 500 mln zł stanowi unijne dofinansowanie) zaplanowane jest na czwarty kwartał 2023 r. Po oddaniu linii do użytku pociągi pasażerskie mają nią jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h. Przewidywany czas jazdy z Zawiercia do lotniska to 23 minuty, a z Tarnowskich Gór niecałe 20 min. Podróżnym z Katowic i z Częstochowy przejazd zajmie około godziny.

– Połączenie Tarnowskie Góry Pyrzowice – Zawiercie zwiększy dostępność do kolei w regionie. Lepsza komunikacja, to także impuls do rozwoju gospodarczego regionu – powiedział Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Realizacja projektu zwiększy dostępność do kolei i jej wykorzystanie w aglomeracji. W znaczący sposób poprawi się skomunikowanie portu lotniczego z miastami w regionie. Projekt ma również istotne znaczenie dla rozwoju sprawnych przewozów towarowych – wtóruje mu Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon