PKP PLK ogłosiła trzeci przetarg na zaprojektowanie zadania z Kolei Plus w woj. śląskim

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na zaprojektowanie dobudowy drugiego toru między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami. Dzięki tej inwestycji więcej pociągów będzie mogło kursować między stolicą województwa, a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech.

fot. PKP PLK
Przystanek Łaziska Górne

Drugi tor między Katowicami Piotrowicami a Orzeszem Jaśkowicami ma powstać w ramach rządowego programu Kolej Plus. Program jest rządowy, lecz udział (także finansowy) mają w nim lokalne samorządy, a pieniądze do realizacji zadania dokłada Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia.

Umowę na realizację tego przedsięwzięcia (oraz pięciu innych, które dofinansowuje GZM) podpisano w grudniu. Teraz PKP PLK podała zaś, że ogłoszony został przetarg na zaprojektowanie inwestycji.

Zgodnie z harmonogramem prace projektowe przeprowadzone mają zostaćw latach 2023 – 2026, a sama budowa w latach 2026 – 2029. W ramach zadania wybudowane zostanie 20 km toru i sieci trakcyjnej, a także nowe przystanki w Mikołowie: Kamionka, Reta i Osiedle Mickiewicza. Ponadto przewidziana jest przebudowa stacji: Mikołów, Orzesze, Łaziska Górne, gdzie zostaną dobudowane perony, uwzględniające potrzeby osób z ograniczoną możliwością poruszania się. Szacowana wartość całości prac projektowych i budowlanych to ok. 460 mln zł.

Budowa drugiego toru pozwoli zwiększyć przepustowość linii. Będzie mogło kursować nią więcej pociągów między Katowicami a Rybnikiem, Raciborzem i dalej w kierunku Czech. Przypomnijmy, że zgodnie z zasadami programu Kolej Plus korzystające z niego samorządy muszą zagwarantować, iż na liniach objętych programem jeździć będzie nie mniej niż cztery pary pociągów na dobę. Przedstawiciele Metropolii, która będzie płacić za ich kursowanie, zapewniają, że w rzeczywistości będzie ich więcej niż wymagane cztery pary na dobę.

Jak informuje PKP PLK do tej pory ogłoszono już przetargi na trzy inwestycje zaplanowane w ramach programu Kolej Plus na terenie woj. śląskiego – w gronie tym jest przywrócenie ruchu pasażerskiego między Katowicami Ligotą a Tychami (przez Murcki) oraz budowa łącznicy kolejowej, która usprawni połączenie Bytomia z Zabrzem i Rudą Chebzie oraz Katowicami.

Pociąg Kolei Śląskich na stacji Ruda Chebzie

Może Cię zainteresować:

Metropolia dokłada się do inwestycji w Kolei Plus. Zapłaci też za kursowanie pociągów

Autor: Michał Wroński

05/12/2022

Leo Express Praga

Może Cię zainteresować:

Czeski Leo Express chce codziennych pociągów z Katowic do Pragi. Są już wnioski o otwarcie nowych połączeń

Autor: Michał Wroński

12/02/2023

Pociągi PKP Intercity

Może Cię zainteresować:

Czy na pewno jest sens budować dwie linie kolejowe z Katowic do Jastrzębia – Zdroju?

Autor: Michał Wroński

18/11/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

NIE dla CPK Mikołów Śmiłowice

Linia do CPK z poślizgiem. Podłoży nogę kolei regionalnej?

Umowa na Kolej Plus do Jastrzębia - Zdroju

Pociągi do Jastrzębia wrócą po ponad ćwierć wieku przerwy

Katowice Stacja PKP

Kolej Plus czy może minus? Całe ryzyko mają wziąć samorządy

Katowice Dworzec PKP

Kto wybuduje tory na trasie Będzin-Katowice?

Kazimierz Karolczak

„Tramwaj na południe powstanie. Kolej Metropolitalna też"

Pociąg Kolei Śląskich

Odpływ Ukraińców a kolej. "Spokojnie, to tylko 3 procent"

Pociag Kolei Slaskich

Dzień hojności PKP! 7 nowych linii kolejowych w regionie