Linia kolejowa E65 jest teraz w modernizacji, co widać najbardziej na odcinku między Będzinem a Katowicami Ligotą. Remont tzw. katowickiego węzła kolejowego to największa - pod względem wartości - inwestycja PKP PLK w historii. Ale remonty trwają też na innych odcinkach do Zebrzydowic (czyli granicy z Czechami), w tym Tychy - Goczałkowice-Zdrój i Zabrzeg - Zebrzydowice, a jeden, obejmujący Goczałkowice-Zdrój-Zabrzeg został już oddany do użytku w 2023 r.
15-kilometrowy odcinek jako ostatni ma iść do modernizacji
Jedynym brakującym fragmentem w tej układance jest liczący 15 kilometrów odcinek od Katowic Piotrowic do Tychów. Jest jednak dobra informacja - PKP PLK właśnie ogłosiło, że podpisano umowę z firmą TPF, której zadaniem jest zaprojektowanie modernizacji tego fragmentu linii E65. Umowa opiewa na 23 mln złotych i powinna być zrealizowana do końca 2027 roku.

Głównym celem przebudowy odcinka Katowice Piotrowice - Tychy jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od dalekobieżnego. W tym celu zostaną dobudowane dwa tory, czyli w sumie połączenie między Katowicami Ligotą a Tychami będzie czterotorowe. Dobudowanych zostanie 38 km nowych torów, po jednej i drugiej stronie istniejących dziś torów.
- To poprawi przepustowość, usprawni ruch kolejowy i zwiększy częstotliwość kursowania pociągów. Poprawi się też standard podróży - obiecuje PKP PLK.
Składy pasażerskie przyspieszą do 160 km/h, dzięki czemu czas przejazdu koleją na tym odcinku ma się skrócić o ok. 5 minut. Pociągi towarowe będą mogły osiągać prędkość do 120 km/h.
Powstaną wiadukty nad torami
Ale modernizacja to nie tylko nowe lub wyremontowane tory. Zostaną zlikwidowane wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe na poziomie szyn, co oznacza, że nie będzie już przejazdów ze szlabanami (lub bez). W ich miejsce powstaną wiadukty nad linią kolejową.
Dwupoziomowe skrzyżowania torów z drogami zastąpią przejazdy w poziomie szyn w Katowicach na:
- ul. Jankego (powstanie łącznik ul. Barcelońskiej ze Wspólną),
- Kaskady,
- Niezapominajek.
Przejazd przy ul. Tunelowej będzie służył tylko pieszym i rowerzystom.
Jednak modernizacja tego fragmentu oznacza też zlikwidowanie dwóch przejazdów przez tory w Katowicach:
- na ul. Słonecznikowej,
- na ul. Pomorskiego.
Przebudowa obejmie wiadukty kolejowe w ciągu ul. Armii Krajowej i Uniczowskiej w Katowicach, które zostaną dostosowane do zwiększonej liczby torów.
W Tychach przejazd dwupoziomowy powstanie w ciągu ul. Mąkołowskiej.
PKP PLK wybuduje w Tychach dwa nowe wiadukty kolejowe:
- przy ul. Glinczańskiej,
- przy ul. Damrota i Browarowej.
Skrzyżowania przy ul. Jeżynowej i Stawowej zostaną zastąpione rozwiązaniem bezkolizyjnym w nowej lokalizacji.
Remonty istniejących przystanków i budowa trzech nowych w Katowicach i Tychach
Remont tego fragmentu to też modernizacja istniejących przystanków lub stacji kolejowych wraz z dostosowaniem ich do obsługi podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się:
- Katowice Piotrowice
- Katowice Podlesie
- Tychy
Powstaną trzy nowe przystanki kolejowe, dwa w Katowicach i jeden w Tychach:
- Katowice Niezapominajek
- Katowice Tunelowa
- Tychy Mąkołowiec
Zaplanowano kompletną przebudowę stacji Tychy, która dziś jest w opłakanym stanie i jest zupełnie nieprzystosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową czy rodziców z małymi dziećmi. Stacja zyska nowe przejście pod torami prowadzące na drugą stronę miasta i połączone z peronami za pomocą schodów i wind. Nie będzie za to przebudowy budynku dworca PKP Tychy, dziś dzierżawionego przez miasto.
- Dla mieszkańców Tychów oczywiście to jest bardzo istotne, żeby sprawnie wyjechać z miasta w wybranym kierunku. ale również niezwykle istotne jest to, że wreszcie po latach perony, przejście podziemne, przejazd pod torami doczeka się odremontowania, a właściwie wybudowania na nowo - mówi Maciej Gramatyka, prezydent Tychów. -My jesteśmy cały czas użytkownikami pewnej prowizorki, dlatego że budynek dworca to jest tylko jedna część tego, co było zaprojektowane. Miał powstać jeszcze analogiczny drugi budynek po drugiej stronie, a pomiędzy nimi miało być przejście podziemne, którego fragmenty widać na peronie pierwszym. Ale ten budynek nigdy nie powstał, a przejście podziemne na perony jest przejściem technicznym i wszyscy wiemy, że nie spełnia ani oczekiwań, ani norm - dodaje prezydent Tychów.
Zakończenie prac projektowych jest planowane jest na koniec 2027 r. Roboty budowlane w wariancie optymistycznym mogłyby być realizowane w latach 2028-2031, po wcześniejszym pozyskaniu finansowania.
- Podpisanie kolejnej umowy rozpoczyna realizację ostatniego fragmentu tego najważniejszego korytarza transportowego w woj. śląskim, łączącego Polskę z Czechami. Efektem prac będzie usprawnienie przewozów kolejowych w regionie – mówi Janusz Pasierb, dyrektor Regionu Śląskiego, Polskie Linie Kolejowe S.A. - Po zaprojektowaniu, jeżeli uda się uzyskać tylko finansowanie na tą inwestycję, będziemy mogli przystąpić do realizacji. Wg studium wykonalności wartość inwestycji to około 2 miliardy zł. Mając na względzie okres czasu, który nas czeka tutaj, czyli mniej więcej 2,5 roku, ta wartość zapewne wzrośnie - dodaje Pasierb.

Może Cię zainteresować: