Politechnika Śląska podpisała porozumienie z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Będzie szkolić przyszłe kadry dla lotniska i kolei

Politechnika Śląska i Centralny Port Komunikacyjny podpisały porozumienie o współpracy. Będzie się ona odbywać zarówno w obszarze naukowym, jak i dydaktycznym. Śląska uczelnia będzie kształcić specjalistów, którzy przydadzą się zarówno w obsłudze megalotniska, jak i linii lotniczych, ale też "kolejowego komponentu" CPK.

Martin Huć
Umowa PS CPK

Spółka Centralny Port Komunikacyjny i Politechnika Śląska podpisały 13 czerwca 2025 r. porozumienie o współpracy w zakresie działalności naukowej i dydaktycznej. Ma ono wspomóc kształcenia przyszłych kadr dla CPK na kierunkach:

  • mechanika i eksploatacja lotnicza,
  • nawigacja powietrzna,
  • eksploatacja pojazdów szynowych,
  • systemy informatyczne transportu.

Umowę podpisał rektor Politechniki Śląskiej prof. Marek Pawełczyk oraz dr Filip Czernicki, prezes CPK. Dzięki porozumieniu naukowcy z Politechniki Śląskiej wniosą wkład w wiele obszarów projektu CPK, m.in. w rozwój Kolei Dużych Prędkości (KDP) oraz Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK).

- Centralny Port Komunikacyjny to jedno z największych przedsięwzięć w naszym kraju - mówi prof. Marek Pawełczyk, rektor Politechniki Śląskiej. - To nie tylko infrastruktura lotnicza, ale także kolejowa, drogowa, budowlana i logistyka. W każdym z tych obszarów Politechnika Śląska ma ogromne doświadczenie, ponieważ tymi zagadnieniami zajmujemy się od wielu lat. Mamy znakomitych ekspertów, również nasi studenci są bardzo zainteresowani takim partnerstwem. Bardzo liczę na zacieśnienie relacji Politechniki Śląskiej z Centralnym Portem Komunikacyjnym i nawiązanie nowych form współpracy – dodaje rektor PŚ.

Współpraca będzie się odbywać zarówno w obszarze naukowym, jak i dydaktycznym.

– CPK to program rozwojowy rozłożony na wiele lat – mówi dr Filip Czernicki, prezes CPK. - Projektowanie i budowa lotniska oraz Kolei Dużych Prędkości nie mogą się odbyć bez silnego zaplecza inżynierskiego. Dlatego współpraca z Politechniką Śląską to inwestycja w kadry na najwyższym poziomie. Wykształceni inżynierowie są nam niezbędni, żeby rozwijać sieć transportową m.in. w regionie Górnego Śląska – dodaje Czernicki.

Politechnika Śląska sądzi. że tak duży projekt jak CPK wymaga aktywnego włączenia środowiska naukowego, co jednocześnie stwarza niepowtarzalną szansę dla nauki na praktyczne wdrożenie badań prowadzonych na co dzień w murach uczelni. - Synergia wynikająca ze współpracy CPK z uczelniami i jednostkami naukowymi przyniesie znaczące korzyści wszystkim zaangażowanym podmiotom - wyjaśniają przedstawiciele uczelni.

Obchodząca 80-lecie działalności Politechnika Śląska to najstarsza uczelnia techniczna na Górnym Śląsku i jedna z największych w kraju. Powstała w 1945 roku jako zaplecze naukowo- dydaktyczne dla najbardziej uprzemysłowionego okręgu w Polsce i jednocześnie jednego z bardziej zindustrializowanych obszarów w Europie – Górnego Śląska. Dziś Politechnika Śląska to jedna z dziesięciu uczelni badawczych w kraju, która z ośmioma partnerami z Europy buduje Uniwersytet Europejski EURECA-PRO skupiony wokół zagadnień odpowiedzialnej konsumpcji i produkcji.

Protest CPK Katowice 2

Może Cię zainteresować:

"Zostaliśmy wyciulani jeszcze bardziej". Przez centrum Katowic przeszła demonstracja przeciwko kolei do CPK

Autor: Katarzyna Pachelska

15/03/2025

Kolej Plus Kolej CPK Slaskie

Może Cię zainteresować:

Kolej do CPK z Katowic do Mikołowa jako Kolej+. Dwa tory zamiast czterech. A co z Łaziskami, Orzeszem, Palowicami?

Autor: Katarzyna Pachelska

14/03/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama