„PoznajMY ŚLĄSKIE 1922-1939”. Nowy projekt edukacyjny Instytutu Badań Regionalnych Biblioteki Śląskiej

„PoznajMY ŚLĄSKIE 1922-1939” to projekt edukacyjny Instytutu Badań Regionalnych Biblioteki Śląskiej, który przybliża przedwojenne województwo śląskie jego dzisiejszym mieszkańcom. Jak wyglądało w nim życie codziennie sto lat temu? To jedno z pytań, które Instytut Badań Regionalnych Biblioteki Śląskiej zadaje nauczycielom naszego regionu. Będą mogli na nie odpowiedzieć, biorąc udział w nowym konkursie na scenariusz lekcji. Tej samej odpowiedzi będą mogli poszukać uczniowie, tworząc grę z wykorzystaniem zasad questingu i geocachingu.

IBR
„PoznajMY ŚLĄSKIE 1922-1939” to projekt edukacyjny Instytutu Badań Regionalnych Biblioteki Śląskiej

– Nie ukrywajmy: dla wielu uczniów środowiskiem znaczniej przyjaźniejszym niż szkolne jest świat gier i zagadek . Chcemy połączyć te dwa światy i zachęcić do stworzenia gry związanej ze śląskim międzywojniem – mówi Krystian Węgrzynek z Instytutu Badań Regionalnych Biblioteki Śląskiej.

Propozycja skierowana jest przede wszystkim do młodzieży szkolnej i koncentruje się wokół trzech tematów:

  • Życie codzienne w województwie śląskim w II Rzeczypospolitej
  • Życie kulturalne w województwie śląskim na tle II Rzeczypospolitej

  • Beskidzkie szlaki…Turystyka górska w województwie śląskim w II RP

W czasie trwania projektu organizatorzy przygotowują scenariusze lekcji i gier terenowych oraz zachęcają nauczycieli i uczniów do stworzenia własnych projektów. Wszystkie osoby zainteresowane zarówno udziałem w konkursie, jak i korzystaniem z tych materiałów czasie lekcji zapraszamy na warsztaty. Pierwszy z nich odbędzie się 8 czerwca o 17.00, za pośrednictwem platformy Zoom. W czasie spotkania autorka lekcji o życiu kulturalnym w województwie śląskim, Anna Morajko-Fornal, opowie jak wykorzystać ten materiał w praktyce szkolnej. Z kolei Agata Krzon-Król, autorka gry terenowej o życiu codziennym w województwie śląskim, opowie jak budować scenariusz i zadania w zależności od wieku odbiorcy, a także podzieli się przydatnymi wskazówkami z warsztatu technicznego pisania gry.

– Najlepsze prace opublikujemy oczywiście na Platformie Edukacji Regionalnej „Eduś”, ale najbardziej nam zależy, żeby lekcje i gry były wykorzystywane na co dzień zarówno w szkole jak i poza nią – zwłaszcza gry terenowe będą okazja na ciekawy rodzinny spacer, szczególnie, że materiały wzorcowe przygotowujemy w dwóch wersjach trudności: dla młodszych dzieci oraz uczniów. Liczymy, że nasze tematy zainspirują do tworzenia podobnych treści na poziomie lokalnym, a dla laureatów trzech najlepszych prac nadesłanych na oba konkursy czekają atrakcyjne nagrody. – dodaje Anna Kubica, koordynatorka projektu.

Projekt „PoznajMY ŚLĄSKIE 1922-1939” realizowany przez Bibliotekę Śląską dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022 w ramach Rządowego Programu Dotacyjnego ,,Niepodległa”. Szczegółowe informacje dotyczące zasad uczestnictwa w warsztatach, konkursie oraz terminów można znaleźć na stronie https://ibr.bs.katowice.pl

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

Dom towarowy Zenit 1978

Jakie były Katowice w trudnych czasach PRL? Zobaczcie

Pożar w Kuźni Raciborskiej

Na pogorzelisku w Kuźni Raciborskiej znów szumi las

Zamek w Chudowie

To trzeba zobaczyć w metropolii: Zamek w Chudowie

Kotwica MS Radzionków

Radzionków żąda dostępu do morza. Kolonialne ambicje miasta

Plan Wielkich Katowic, lata międzywojenne

Polityczna kariera Katowic: jak małe miasto zostało stolicą

Curie Skłodowska

Ślązacy! "Zdrowe, białe zęby - dzięki radioaktywnej paście"

Widok kopalni "Fryderyk" w Tarnowskich Górach, koniec XVIII wieku

Od legendy do UNESCO, czyli o losach tarnogórskich gwarków