Ruda Śląska będzie budować kolejny odcinek słynnej Trasy N-S
Ruda Śląska zamierza rozpocząć budowę nowego odcinka Trasy N-S, czyli słynnej inwestycji, która ma połączyć południe miasta przy granicy z Mikołowem z północną częścią przy wjeździe do Bytomia. w czwartek, 30 października 2025 r., na wiadukcie nad ul. Bielszowicką – w miejscu, gdzie rozpocznie się budowa nowego odcinka trasy – władze Rudy Śląskiej podpiszą umowę z wykonawcą, czyli firmą Primost-Południe Sp. z o.o.
Na inwestycję miasto pozyskało ponad 200 mln zł unijnego dofinansowania.
– To ważny moment, ponieważ budowa tego odcinka zakończy budowę trasy N-S w jej pierwotnym kształcie, czyli połączenia dwóch kluczowych arterii przebiegających przez Rudę Śląską – mówił w sierpniu prezydent Rudy Śląskiej Michał Pierończyk. – Z czasem zdecydowaliśmy o przedłużeniu trasy na północ, w kierunku granicy z Bytomiem. Te plany realizujemy równolegle, pierwszy "północny" odcinek oddaliśmy do użytku w tym roku - informował prezydent.
Inwestycja będzie dotyczyła budowy odcinka łączącego ul. Bielszowicką z węzłem autostradowym A4 oraz modernizację fragmentu ulicy 1 Maja. Realizacja tego zadania ma domknąć układ komunikacyjny, który połączy Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. W ramach inwestycji powstanie dwujezdniowa arteria oraz najdłuższy obiekt inżynieryjny na całej trasie – ponad 150-metrowy wiadukt nad linią kolejową w rejonie ul. 1 Maja.
Trasa N-S i jej znaczenie
Trasa N-S to jedna z najważniejszych inwestycji drogowych w Rudzie Śląskiej, której celem jest usprawnienie komunikacji pomiędzy południową a północną częścią miasta. Jej nazwa – „N-S” – odnosi się do kierunku północ-południe, który łączy dzielnice od granicy z Mikołowem aż po wjazd do Bytomia.
Budowa tej arterii rozpoczęła się niespełna dekadę temu i od początku była traktowana jako projekt strategiczny. Trasa ma nie tylko odciążyć lokalne ulice, ale przede wszystkim stworzyć szybkie połączenie z kluczowymi szlakami komunikacyjnymi regionu – Drogową Trasą Średnicową (DTŚ) oraz autostradą A4.
Dzięki temu mieszkańcy Rudy Śląskiej zyskują lepszy dostęp do aglomeracyjnych centrów pracy, edukacji i usług, a przedsiębiorcy – sprawniejsze warunki logistyczne. Co istotne, Trasa N-S pełni również funkcję tranzytową dla ruchu między miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, co czyni ją inwestycją o znaczeniu ponadlokalnym.
W ramach kolejnych etapów powstają nowoczesne wiadukty, bezkolizyjne skrzyżowania i dwujezdniowe odcinki, które mają poprawić bezpieczeństwo i płynność ruchu. Najnowszy fragment – łączący ul. Bielszowicką z węzłem autostradowym A4 – domknie pierwotny układ trasy i stanie się kluczowym ogniwem w regionalnej sieci drogowej.
Może Cię zainteresować:
„Jestem bezdomny z córkami…” bytomska historia autora transparentu dotarła do Łukasza Litewki
Może Cię zainteresować:
Kup sobie Planetarium (i nie tylko). Powstała Parkopolis, czyli gra planszowa o Parku Śląskim
Może Cię zainteresować: