Rząd podwoił swój wkład do programu Kolej Plus. Skorzystać może Metropolia

Rosną szanse na budowę nowych przystanków i linii kolejowych w obrębie miast Górnego Śląska i Zagłębia. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało o podwojeniu budżetu programu Kolej Plus. Najwięcej wniosków zgłosiła do niego Górnośląsko–Zagłębiowska Metropolia.

Koleje Śląskie
Pociąg Kolei Śląskich

Nie 5,5 mld zł, ale 11 mld zł – tyle wynosić ma budżet rządowego programu „Kolej Plus”. Wiadomość o zwiększeniu puli na ten cel przekazał w piątek (1 kwietnia) wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel i bynajmniej nie był to primaaprisowy żart. Przypomnijmy, że skierowany do samorządów program wspierać ma doprowadzenie linii kolejowych do miejscowości liczących sobie co najmniej 10 tysięcy mieszkańców i pozbawionych dostępu do kolei (lub modernizację tych istniejących jeśli ich stan wymaga takiej interwencji). W ramach programu dofinansowane mogą zostać również budowy nowych przystanków.

Rząd gotów jest pokryć 85 proc. kosztów inwestycji, pozostałe 15 proc. musi wziąć na siebie zgłaszający dany projekt samorząd. Takich projektów w drugim etapie (czyli wtedy, gdy przyszło do opracowania wstępnego studium planistyczno - prognostycznego i przedstawienia dokumentów potwierdzających zabezpieczenie wkładu własnego) w całej Polsce złożono w sumie 47 na łączną kwotę ok. 18 mld zł.

Najwięcej, bo 13 projektów za ponad 1,5 mld zł, przedstawiła Górnośląsko – Zagłębiowska Metropolia. Wśród nich znalazła się budowa sześciu nowych przystanków (m.in. Świętochłowice Mijanka i Bytom Rozbark), modernizacja stacji Tychy Miasto, budowa drugiego toru na linii Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice, odbudowa linii Pyskowice – Pyskowice Miasto oraz przygotowanie alternatywnego połączenia aglomeracyjnego Gliwice – Ruda Śląska Kochłowice – Katowice). Chcąc zwiększyć swoje szanse na sukces Metropolia dla części projektów zadeklarowała wyższy poziom wkładu własnego (GZM gotów jest wyłożyć w sumie na te inwestycje ponad 220 mln zł).

Informując o planowanym zwiększeniu budżetu Kolei Plus wiceminister Bittel podkreślił, że ma to pomóc w realizacji jak największej liczby „dobrych projektów”. Wspomniał także o „nagrodzeniu” zaangażowania tych samorządów, które starają się aktywnie przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu swoich miejscowości.

Listę rankingową projektów, które (po ocenie przez PKP PLK) zakwalifikowane zostaną do realizacji w ramach programu Kolej Plus mieliśmy poznać w pierwszym kwartale. Póki co przedstawiciele PKP PLK wolą nie ryzykować wskazywania nowego terminu, kiedy ma być przedstawiony ten katalog. Przekonują jednak, że skutkiem zwiększenia budżetu programu będzie można zrealizować większą ilość zgłoszonych inwestycji i to mimo nawet drożejących cen materiałów budowlanych.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

Katowice Dworzec PKP

Kto wybuduje tory na trasie Będzin-Katowice?

Pociag Kolei Slaskich

Dzień hojności PKP! 7 nowych linii kolejowych w regionie

Pieniądze

Inflacja zjada dochody miast. Z plusa robi się minus

Pociąg PolRegio

Komu utrudni podróż strajk kolejarzy z PolRegio?

Stacja Sosnowiec

Drożyzna w budowlance zagrozi kolei metropolitalnej?

Smigus dyngus 2022 - ceny wody

Lanie wody kosztuje. W lany poniedziałek porównujemy taryfy

Kamienica Bytom

Dlaczego nasze miasta potrzebują programu "Pustostan plus"