Droga S11, powstająca fragmentami, ma być jedną z najważniejszych „ekspresówek” w Polsce – połączy zachodnią i środkową część Pomorza ze Śląskiem, ułatwiając między innymi dojazd z miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii do Kołobrzegu czy Koszalina.
Plan jest taki, by po zakończeniu budowy wszystkich odcinków, S11 liczyła ponad 560 kilometrów (w woj. śląskim - prawie 65 kilometrów), a ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina, a także odcinkiem obwodnicy Poznania w ciągu A2 – niemal 620 km.
Na razie kierowcy mają do dyspozycji prawie 220 kilometrów tej trasy, licząc wraz ze wspólnym przebiegiem po A2 i S6. Są to fragmenty od Kołobrzegu do Bobolic, obwodnica Szczecinka, odcinki w okolicy Poznania oraz cztery kolejne obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego, Kępna i Olesna.
S11 dotrze do Piekar Śląskich i autostrady A1
W 2024 r. GDDKiA złożyła wnioski o wydanie DŚU – decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - dla całej trasy w woj. śląskim. Trasa będzie przebiegać według wariantu opracowanego na etapie STEŚ - Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego.
Dokumentacja projektowa dla S11 została podzielona na następujące odcinki:
- od granicy woj. opolskiego i śląskiego do granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego,
- od granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego do węzła Radzionków,
- od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.

Na węźle Piekary Śląskie S11 łączyć się będzie z autostradą A1, drogą wojewódzką nr 911 oraz drogami lokalnymi.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Katowicach wydał w czerwcu 2025 r. decyzję środowiskową (DŚU) dla drugiego, ponad 35-kilometrowego odcinka S11 w województwie śląskim stanowiącego obwodnicę Tarnowskich Gór. Równolegle trwa procedura administracyjna dla pierwszego odcinka od granicy woj. opolskiego i śląskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór.
Realizację 65 km drogi ekspresowej S11 od granicy z woj. opolskim do węzła Piekary Śląskie zaplanowano w systemie Projektuj i buduj na lata 2028-2031, pod warunkiem uzyskania wszystkich niezbędnych decyzji formalno-prawnych (w szczególności DŚU i decyzji ZRID - Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej) oraz zapewnienia finansowania dla tej inwestycji.
5 kilometrów S11 między Radzionkowem a węzłem Piekary Śląskie i A1
Krótki fragment projektowanej S11, liczący 5 km, między Radzionkowem a Piekarami Śląskimi (w granicach miast Bytom i Piekary Śląskie), wzbudza emocje. Mieszkańcy Piekar Śląskich martwią się, że droga spowoduje komunikacyjny paraliż miasta.

GDDKiA opublikowała materiały dotyczące tego odcinka S11 i węzła Piekary Śląskie:
W lutym 2025 r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę z firmą Multiconsult z Warszawy na opracowanie elementów „Koncepcji programowej dla budowy S11 na odcinku między węzłami Radzionków i Piekary Śląskie”. Wartość kontraktu to 6,1 mln złotych, a termin realizacji wynosi 15 miesięcy od daty zawarcia umowy. Firma ma opracować też co najmniej trzy warianty połączenia ekspresówki z autostradą A1.
Zanim jednak warszawska firma wywiąże się ze swojego zadania, GDDKiA chce poinformować mieszkańców o rozwiązaniach projektowych drogi ekspresowej S11 na odcinku od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie, wraz z jego powiązaniem z istniejącym układem komunikacyjnym Bytomia i Piekar Śląskich, i omówić je.
- Celem spotkań jest przedstawienie mieszkańcom proponowanych rozwiązań, zapoznanie z zakresem i charakterem inwestycji, a także umożliwienie zgłaszania opinii i uwag dotyczących geometrii węzła Piekary Śląskie. Szczególną uwagę poświęcono różnym wariantom węzła Piekary, który stanowi kluczowy element planowanego odcinka - informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Trzy analizowane warianty geometryczne węzła Piekary różnią się sposobem włączenia w istniejącą infrastrukturę. Ostateczny wybór jednego z wariantów ma zależeć od wyników analiz ruchu, ale też opinii mieszkańców.
Spotkania w Piekarach Śląskich i Bytomiu
Pierwsze spotkanie odbędzie się w Piekarach Śląskich 29 października (środa) o godz. 17:00 w Miejskim Domu Kultury (sala kinowa „Zacisze”, ul. Bytomska 73).
Kolejne spotkanie - 30 października (czwartek) w Bytomiu i rozpocznie się o godz. 17:00 w Urzędzie Miejskim w Bytomiu (Sala Sesyjna, ul. Parkowa 2).
Jak będzie wyglądać fragment S11 w Bytomiu i Piekarach Śląskich
Zadanie przewiduje realizację dwujezdniowej drogi ekspresowej o przekroju 2 jezdnie po 2 pasy ruchu, z pasem awaryjnym, pasem dzielącym oraz pełną infrastrukturą techniczną i środowiskową.
W ramach inwestycji zaplanowano także budowę obiektów inżynierskich, jezdni zbierająco-rozprowadzających, dróg dojazdowych, systemu odwodnienia oraz zabezpieczeń akustycznych i ekologicznych.
Celem przedsięwzięcia jest poprawa dostępności komunikacyjnej regionu, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz usprawnienie połączeń z autostradą A1 i drogą wojewódzką nr 911.

Może Cię zainteresować:
Drogowe nowości w powiecie tarnogórskim. Co dalej z budową S11 i obwodnicy Świerklańca?

Może Cię zainteresować: