Jednym z najbardziej znanych polskich projektantów samochodów był nieżyjący już Janusz Kaniewski. Pochodzący z Warszawy stylista współprojektował między innymi Ferrari California, Ferrari 458 Italia, Lancię Deltę, Alfa Romeo MiTo, Alfa Romeo Giuliettę, Citroëna C4 Picasso czy wnętrze Ferrari 488 GTB. Śląscy projektanci też zdążyli zapisać się już w historii europejskiej motoryzacji. Pięciu z nich zaczynało na wydziale architektury Politechniki Śląskiej, a dziś mają już za sobą wiele uznanych projektów. Zbigniew Maurer, Tomasz Sycha, Jacek Frohlich, Kamil Łabanowicz, Wojciech Sokołowski – przy jakich projektach pracowali?
Zbigniew
Maurer studia zaczynał w Gliwicach w latach 80. XX wieku, ale
architekturę skończył w Toronto. Później trafił do Centro Stile
Alfa Romeo. We Włoszech współprojektował tak znane samochody jak
Alfa Romeo 156, 166 czy 8C Competizione. Co więcej, ma wkład w
projekt słynnego konceptu Alfa Romeo Diva. Diva, dodajmy, była
efektem współpracy Centro Stile Alfa Romeo i centrum badawczym Grupy Fiata Elasis z francuskimi
projektantami z Espera Franco Sbarro. Jacek Frohlich także studiował
w Gliwicach, a wiedzę związaną z projektowaniem samochodów
zdobywał w Niemczech, w Pforzheim. W 1997 roku trafił do BMW, gdzie
zajmuje się wyższymi modelami marki. Był głównym stylistą BMW 5
F10, pracował również między innymi przy serii 6 i 7 czy serii 3 (E90, E91).
W BMW pracuje również inny były student Politechniki – Tomasz Sycha. Podobnie jak Forhlich, kontynuował naukę w Niemczech. Zaprojektował między innymi BMW Z4 Coupé; ten sportowy roadster to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli bawarskiej marki. Sycha pracuje także nad modelami koncepcyjnymi niemieckiego producenta. W Niemczech pracuje ponadto Kamil Łabanowicz, który – jeszcze jako student Politechniki – trafił do włoskiej Scuola Politecnica di Design. Później dostał pracę w Audi, gdzie pracuje do dzisiaj. Współtworzył między innymi koncepcyjny model Le Mans, który miał uhonorować zwycięstwa Audi w tym słynnym, 24-godzinnymi wyścigu. Polak stworzył również spektakularny Audi E-Tron Quattro Concept – projekt w pełni elektrycznego SUV-a, który wszedł w 2018 roku do seryjnej produkcji.
Z kolei we Włoszech pracował Wojciech Sokołowski, który dla
SpadaConcept współtworzył między innymi Spada Codatronca,
sportowy samochód, który na rynek wszedł z ceną zaczynającą się
od 250 tysięcy euro… Dziś, wspólnie z siostrą, prowadzi w Gliwicach firmę, projektując między innymi karoserie do wyścigowych i rajdowych samochodów.
Zobaczcie najbardziej znane samochody zaprojektowane przez stylistów ze
Śląska.