Tak CPK chce budować kolej na Śląsku. Terminy? W sprawie kolei Katowice-Ostrawa jest błyskawica

Do końca listopada powinny zakończyć się prace nad studium wykonalności szybkiej kolei z Katowic do Ostrawy w Czechach. W grudniu planowane jest ogłoszenie wariantu inwestorskiego – deklaruje rzecznik CPK.

Mat PKP Intercity
Pociąg PKP Intercity

Niebawem minie pięć miesięcy od zakończenia konsultacji społecznych dotyczących przebiegu przez województwo śląskie planowanej „szprychy” kolejowej, wiodącej na południe kraje od Centralnego Portu Komunikacyjnego. Miałaby ona prowadzić z Katowic do czeskiej Ostrawy (z odgałęzieniem do Jastrzębia – Zdroju), docelowo umożliwiając uruchamianie szybkich połączeń z Polski do Pragi, Bratysławy, Budapesztu i Wiednia. Którędy dokładnie? Tego wciąż nie wiadomo. Na „stole” nadal są cztery potencjalne warianty. Analiza każdego z nich, ocena ich realności i zasadności, a docelowo rekomendacja wariantu inwestorskiego była celem opracowania tzw. Studium Techniczno–Ekonomiczno–Środowiskowego.

- Przykładamy bardzo dużą wagę do identyfikacji wszystkich zagadnień środowiskowych i zminimalizowania kolizji z zabudową – deklaruje Konrad Majszyk, rzecznik CPK. Identyfikacji tych zagrożeń służyć miały przeprowadzone wiosną w śląskich gminach konsultacje społeczne. Nastrojów to jednak nie uspokoiło.

Protesty nie cichną. Burzą się mieszkańcy i samorządowcy

Przeciwko budowie śląskiej „szprychy” CPK wciąż protestuje część mieszkańców z gmin, które ma przeciąć ta linia. Obawiają się oni konieczności sprzedaży swych domostw i nieruchomości, możliwych wywłaszczeń, czy po prostu sąsiedztwa trasy szybkiej kolei za oknem (pociągi mają na niej osiągać prędkość 250 km na godzinę). Ostatni taki protest odbył się 26 sierpnia w Mikołowie – Mokrem, gdzie pikietujący mieszkańcy Mikołowa, Mokrego, Łazisk, Orzesza, Wyr, Gostyni, Czerwionki-Leszczyn, Bełku, Palowic, Szczejkowic, Świerklan, czy Mszany zablokowali DK 81 (wiślankę).

Wobec wszystkich przedstawionych przez CPK wariantów poprowadzenia linii z Katowic do Ostawy sprzeciw wyrazili burmistrzowie Mikołowa, Orzesza, Łazisk Górnych, Czerwionki Leszczyny, wiceprezydent Tychów, wójt gminy Wyry i władze Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii. W maju złożyli oni wniosek o włączenie do prac nad STEŚ-iem dwóch dodatkowych wariantów. Jeden z nich zakłada połączenie Katowic z Ostrawą poprzez istniejącą linię E 65 (prowadzi ona z Katowic przez Tychy i Czechowice Dziedzice do Zebrzydowic). Druga z proponowanych przez samorządowców opcji to „wariant mikołowski”, stanowiący modyfikację proponowanego przez CPK przebiegu linii 170 na terenie powiatu mikołowskiego i odnoszący się do częściowego wykorzystania linii E65 na odcinku Katowice – Tychy.

Wariant inwestorski ma być gotowy w tym roku. Potem czas na decyzję środowiskową

Jak przebiegają obecnie prace nad STEŚ-iem i czy deklarowany wiosną termin przedstawienia wariantu inwestorskiego linii nadal pozostaje aktualny? Rzecznik CPK potwierdził nam, że wariant inwestorski powinien być gotowy w tym roku.

- Zgodnie z aktualnym harmonogramem prac nad studium wykonalności dla odcinka tzw. „szprychy” nr 7 CPK Katowice – Ostrawa STEŚ prace powinny zakończy się do końca listopada, a w grudniu planujemy ogłosić wariant inwestorski – informuje w przesłanej nam odpowiedzi Konrad Majszyk. Jak dodaje kolejnym, po zamknięciu prac nad STEŚ-iem, etapem projektu, ma być procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej, w tym sporządzenie raportu o oddziaływaniu inwestycji na środowisko.
- We wniosku o decyzję środowiskową wskażemy warianty: inwestorski i alternatywne. Wszystkie zostaną poddane ocenie, a decyzję wyda właściwy regionalny dyrektor ochrony środowiska – wyjaśnia rzecznik CPK.

Przypomnijmy, że budowa linii Katowice–Ostrawa rozpocząć ma się w roku 2023 i zakończyć w roku 2027 (wówczas między oboma miastami będzie można przejechać w 35 minut, czyli o godzinę krócej niż obecnie). Według założeń, wtedy również gotowy ma być Centralny Port Komunikacyjny. W sumie, w ramach tzw. komponentu kolejowego CPK-u na terenie naszego regionu powstać ma 100 km nowych linii, które wybuduje spółka CPK, a 246 km zostanie zmodernizowanych przez PKP PLK.

Katowice Dworzec PKP

Może Cię zainteresować:

Budowa kolei do CPK oznaczać będzie wywłaszczenia i zaniżanie odszkodowań?

Autor: Michał Wroński

24/05/2022

CPK Zagłębie

Może Cię zainteresować:

Metro pod Dąbrową Górniczą? Bazylak: Na trasie przecięcia kolei CPK zrewitalizowaliśmy całe planty

Autor: Tomasz Stankiewicz

25/05/2022

Prace torowe Łaziska

Może Cię zainteresować:

Śląscy samorządowcy przedstawili dwa dodatkowe warianty przebiegu kolei do CPK

Autor: Michał Wroński

16/05/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon