W tyskiej fabryce koncernu Stellantis jeszcze w tym roku rozpocznie produkcja nowego modelu Jeepa. W kolejce czekają Fiat i Alfa Romeo

W tyskiej fabryce FCA Poland, należącej do koncernu Stellantis, powstaną nowe, hybrydowe i elektryczne samochody marek Jeep, Fiat oraz Alfa Romeo. Już w tym roku z taśmy produkcyjnej zjadą pierwsze Jeepy. Ma to być model nieco niżej pozycjonowany od Renegade’a, ale wciąż będzie to auto segmentu B-SUV.

Stellantis
Tyski zakład FCA Poland

Ostatnie dwa lata dla tyskiego zakładu, ale także dla całego polskiego sektora przemysłu motoryzacyjnego, nie były łatwe. Branża zmagała się z przestojami, a także z brakiem dostępności komponentów do produkcji samochodów. – W 2020 roku problemem była przede wszystkim kwestia przestojów w pierwszym półroczu wynikających z pandemii – mówi Rafał Grzanecki, rzecznik prasowy FCA Poland SA. – Z kolei w 2021 roku największy problem stanowił ograniczony dostęp do półprzewodników – wyjaśnia.

Modernizacja i rozbudowa tyskiej fabryki

Mimo to, pod koniec 2020 roku, ogłoszono nowe, strategiczne inwestycje w tyskiej fabryce zapowiadając produkcję nowych modeli samochodów marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo. – Nowe modele to zaawansowane technologicznie konstrukcje bazujące na nowej koncepcji mobilności, które będą produkowane z wykorzystaniem najbardziej zaawansowanych systemów napędowych, w tym w pełni elektrycznych – poinformował koncern. Zakład w Tychach zaczęto przystosowywać do nowych zadań – zmodernizowano go i rozbudowano. W tym czasie fabryka wprowadzała na rynek kolejne samochody – w 2021 roku z linii montażowych tyskiego zakładu FCA Poland zjechało 169 215 samochodów marek Fiat, Abarth oraz Lancia. Jak informuje koncern, w tej liczbie znalazło się 110 796 Fiatów 500, 16 246 sztuk Abartha 596/695 oraz 42 173 egzemplarzy Lancii Ypsilon.

Warto także przypomnieć, że w marcu 2021 roku Fiat 500 pobił rekord tyskiej fabryki Stellantis w całkowitej liczbie wyprodukowanych samochodów jednego modelu – z linii zjechała dwuipółmilionowa „pięćsetka”. Jubileuszowym modelem był samochód w wersji Dolcevita (zamówiony z rynku francuskiego) z silnikiem hybrydowym. Warto dodać, że przy okazji takich „kamieni milowych” w tyskiej fabryce stosowną „oprawę” otrzymuje nie tylko egzemplarz jubileuszowy, ale również poprzedzający go pojazd i kolejny. Stąd wiadomo, że Fiat 500 numer 2 499 999 trafił do klienta z Polski i była to wersja Sport, natomiast numer 2 500 001 to sportowa wersja Abarth 595 Monster Energy Yamaha, która z kolei trafiła na rynek włoski.

Dodajmy, że wcześniejsze rekordy tyskiego należały do Fiata Pandy drugiej generacji (2,168 mln sztuk) i Fiata 126p (2,166 mln).

Na wspólnej platformie

Rok 2022 będzie bardzo ważny dla fabryki w Tychach. Uruchomiona zostanie produkcja nowego modelu Jeepa. Ma być to nieco mniejszy od Renegade’a i niżej pozycjonowany model, który jednak należeć będzie – tak jak Renegade – do segmentu B-SUV. Prawdopodobnie jednak nie będzie to hybryda typu plug-in, tak jak było to w przypadku wspomnianego Renegade’a. – Przewidujemy, że będą dwie wersje: elektryczna i miękka hybryda – wyjaśnia Rafał Grzanecki. Jak dodaje, produkcja nowego modelu Jeepa ma w Tychach rozpocząć się pod koniec roku, choć na razie firma nie podaje dokładnej daty.

Zgodnie z informacjami, które przekazała spółka w grudniu 2020, podczas ogłaszania inwestycji, można zakładać z dużym prawdopodobieństwem, kiedy do produkcji w tyskim zakładzie wchodzić będą kolejne modele nowych samochodów. – W 2023 roku uruchomiona ma zostać produkcja nowego modelu Fiata, natomiast w 2024 roku – Alfa Romeo. Odstępy w rozpoczęciu produkcji kolejnych samochodów to zatem kwestia kilkunastu miesięcy – mówi rzecznik prasowy FCA Poland SA.

O nowych samochodach, które wyjeżdżać będą z tyskiej fabryki wiadomo na razie niewiele – czy w przypadku Fiata i Aly Romeo będą to crossovery? Mówi się o tym, że wszystkie trzy pojazdy powstaną na modułowej platformie CMP (Common Modular Platform) dawnej Grupy PSA (przypomnijmy: po połączeniu PSA z FCA powstał francusko-włosko-amerykański koncern motoryzacyjny Stellantis). Wersja eCMP tej platformy przystosowana jest do produkcji elektrycznych pojazdów między innymi segmentu B czy B-SUV. Od końca 2022 roku Stellantis ma wykorzystywać drugą generację eCMP już w całej gamie pojazdów.

Silniki z Bielska-Białej trafiają do Tychów

Dodajmy, że do koncernu Stellantis należy też zakład FCA Powertrain Poland w Bielsku-Białej, w którym produkowane są silniki. W 2021 roku w Bielsku-Białej wyprodukowano w sumie 302 740 silników, w tym 76 632 silniki SDE (Turbo Diesel Multijet 1.3), 19 680 dwucylindrowych, benzynowych TwinAir 0.9 (TA) oraz 206 428 silników benzynowych z rodziny GSE (Global Small Engine) wraz z najnowszą, 3-cylindrową, hybrydową jednostką N3, której produkcja rozpoczęła się w 2021 roku. Z Bielska-Białej nowe silniki N3 trafiają właśnie do Tychów – na linię montażu modeli Fiat 500 i Lancii Ypsilon, a także do zakładu w Pomigliano d’Arco we Włoszech, gdzie jest produkowany Fiat Panda.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon