Zakończenie roku szkolnego 2022. Jak pokolenie kształcone na "zdalnym" musiało odnaleźć się w nowej rzeczywistości?

Rok szkolny 2021/2022 w województwie śląskim zakończyło 30 tys. uczniów ostatnich klas liceów ogólnokształcących i techników, a w sumie – ponad 570 tysięcy. Ostatni semestr był dla nich wyzwaniem; po długim okresie nauki zdalnej uczniowie musieli przystąpić do egzaminu dojrzałości. I nie tylko z tym. Nauka zdalna ograniczyła bowiem ich dotychczasowe znajomości i umiejętności interpersonalne.

Classroom g227b37c2f 1920
– Ten rok szkolny należał do najtrudniejszych – przyznaje Przemysław Fabjański, dyrektor Uniwersyteckiego I Liceum Ogólnokształcącego w Chorzowie.

Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej, dla 71 proc. uczniów uczuciem towarzyszącym powrotowi do szkoły po pandemii był strach. Badanie zostało przeprowadzone w 2012 roku. Uczniowie najczęściej mówili o stresie, niepewności, lęku, zniechęceniu, a takie uczucia, jak radość i ciekawość pojawiały się wśród badanych zdecydowanie rzadziej. Co więcej, dla 52 proc. uczniów powrót do szkoły po pandemii budził wyłącznie negatywne uczucia...

Integracja w Borach Tucholskich

– Ten rok szkolny należał do najtrudniejszych. Po pierwsze: nadal borykamy się ze skutkami reformy edukacji; ministerstwo oczekuje wąskiej oferty edukacyjnej, a my trzy lata temu zaproponowaliśmy szeroki zakres przedmiotów na poziomie rozszerzonym. Po drugie: wojna w Ukrainie, przyjęcie uchodźców do szkoły. I po trzecie, najważniejsze: czyli postpandemiczne skutki edukacyjne związane ze zdalnym nauczaniem mówi Przemysław Fabjański, dyrektor jednej z najlepszych szkół średnich w regionie Uniwersyteckiego I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Chorzowie, czyli popularnego „Słowaka”.

Skutki pandemii nadal są widoczne w szkołach. Ale w zeszłym roku było jeszcze gorzej. Dyrektor „Słowaka” wspomina pierwszy dzień nowego roku szkolnego, kiedy to uczniowie wrócili do zajęć stacjonarnych. Jak mówi, tamte dni miały wręcz coś w sobie ze sceny z filmu „Lot nad kukułczym gniazdem”: – Wzrok uczniów najczęściej był wbity w podłogę, by uniknąć spojrzeń innych... Dodajmy, że ponad 95 proc. młodzieży „Słowaka” zaszczepiło się wobec czego kwarantanny zdarzały się okazjonalnie, co pomagało ponownie zintegrować szkolną społeczność.

Przed pandemią w Uniwersyteckim I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego raczej unikano tak zwanych wycieczek integracyjnych, ale teraz musiało się to zmienić. Zorganizowano więc wyjazd w Bory Tucholskie na kajaki. Pomogło. Spędzony wspólnie czas, rozmowy i wędrówki pozwoliły młodzieży poznać się na nowo, zintegrować się.

Zdalna nauka poza kontrolą

Jeden z problemów wydawał się zatem rozwiązany. Pozostała jednak kwestia braków edukacyjnych, które były skutkiem nauki zdalnej. Brak bezpośredniej kontroli pedagogów podczas sprawdzianów był przez niektórych uczniów wykorzystywany. Część uczniów uczciwie podchodziła do edukacji i pracowała w miarę swoich możliwości, ale niestety byli i tacy, którzy korzystali z niedozwolonych środków pomocy przyznaje Przemysław Fabiański. Te osoby będą zgłębiać ponownie wiedzę i powtarzać klasę albo podczas wakacji nadrobią swoje zaległości dodaje.

Z jakimi przedmiotami uczniowie mieli największe problemy? Przede wszystkim z biologią, chemią, fizyką. No i matematyką. Pedagodzy oferowali swoją pomoc podczas zajęć pozalekcyjnych, na których wyrównywali braki powstałe podczas nauki zdalnej. Oczywiście uczniowie na początku roku szkolnego mogli liczyć na pewną wyrozumiałość nauczycieli, z czasem jednak taryfa ulgowa została wyczerpana. Szczególnie dla maturzystów.

Okres nauki zdalnej to także maraton z komputerem. 7 godzin lekcji, odrabianie zadań domowych, a do tego jeszcze media społecznościowe, seriale... Czy uczniowie odczuli także fizycznie skutki lockdownów? Według Przemysława Fabjańskiego nie. Dyrektor „Słowaka”, podkreśla, że młodzież jest świadoma tego, na czym polega zdrowe odżywianie i nawet w czasie pandemii stosowała się do zaleceń dietetyków.

W naszej szkole jest wielu sportowców, dla których zdrowy styl życia jest codziennością. Młodzież wie, co jest dla niej dobre zaznacza Fabjański, który sam zachęca uczniów do aktywnego trybu życia. Zresztą: w szkole odbywa się cyklicznie Festiwal Zdrowia, na którym uczniowie mogą zgłębiać wiedzę dotyczącą dietetyki i zdrowych nawyków.

Lekarstwem komunikacja kreatywna

Według danych z tegorocznego raportu przygotowanego przez Kuratorium Oświaty w Katowicach, zarówno uczniowie, jak i rodzice mogli liczyć na wsparcie w 131 poradniach psychologiczno–pedagogicznych. Niestety, niewielki odsetek młodzieży korzystał z tej pomocy, być może także z powodu niedoinformowania. W „Słowaku” zorganizowano dodatkowe zajęcia pod nazwą „Komunikacja kreatywna”. Lekcje nie są obligatoryjne, wobec czego obecność na nich nie jest sprawdzana.

Młodzież bała się bycia z grupą rówieśniczą. Trzeba było jakoś temu zaradzić. Gdy robiliśmy diagnozę, okazało się, że młodzież bardziej boi się powrotu do grupy rówieśniczej, niż do pedagogów zaznacza Fabjański. Zajęcia przyniosły rezultaty. Młodzież, która regularnie uczęszczała na lekcje, coraz chętniej brała udział w dyskusjach i rozmowach prowadzonych przez pedagogów.

Maturzystka z Ukrainy

W lutym, po agresji Rosji na Ukrainę, zaczęliśmy pomagać Ukraińcom. Także młodzież chorzowskiego liceum udzielała się w lokalnych punktach wolontariatu. Wspólna praca, chęć pomocy uchodźcom także pozwoliły uczniom pokonać interpersonalne bariery. Co więcej, młodzież ze „Słowaka” nadal angażuje się w pomoc. Nie tylko przy wolontariacie, ale także w szkole. Liceum przyjęło bowiem ponad 50 nowych uczniów uchodźców. Powstały dwa oddziały integracyjne, dla uczniów klas 1-2 oraz 3. Jedna z nowych uczennic napisała maturę i to w języku polskim.

Naszą największą tegoroczną dumą jest Marija, która trafiła do nas w trzecim lub czwartym dniu wojny. Już w Ukrainie uczyła się polskiego, ale dodatkowo była bardzo komunikatywna. Uczęszczała do trzeciej klasy i przystąpiła do egzaminu maturalnego. Po jej relacjach i konsultacjach z profesorami jesteśmy optymistycznie nastawieni do jej wyniku. Szkołę skończyła ze świadectwem z paskiem opowiada dyrektor.

Na razie nie wiadomo, jakie będą losy pozostałych ukraińskich uczniów „Słowaka”. Szkoła złożyła wniosek o przyznanie środków do Europejskiego Funduszu Społecznego, by móc nadal edukować młodzież z zagranicy. Część na pewno wróci do Ukrainy, a pozostali będą kontynuować edukację w „Słowaku” uważa Przemysław Fabjański.

Tegoroczny rok szkolny w ponad 80 procentach miał formułę stacjonarną. Można powiedzieć, że nie odbiegał lat sprzed pandemii. Jedynym wyjątkiem było przyjęcie uchodźców do szkół i pomoc nauczycieli w ich asymilacji. Czy nadchodzący rok obędzie się bez niespodzianek? Zobaczymy. Stan pandemii został odwołany, ale czekają nas inne niespodzianki, jak ministerialne reformy szkolnictwa wprowadzane od roku szkolnego 2022/2023. Nowy przedmiot, historia i teraźniejszość może ukazać całkowicie nowe dzieje. Jednak jak stwierdził Fabjański, pedagodzy "Słowaka" i innych szkół średnich mają wystarczające kompetencje, by poprowadzić przedmiot w prawidłowym toku nauczania. Czarnkowy Galimatias czas zacząć.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon