Apokalipsa i Genesis w wersji Oliviera Messiaena i Zygmunta Krauzego w Cavatina Hall

Klarnet, skrzypce, wiolonczela i fortepian – tak nietypowo skonstruowany kwartet zagra dla nas już 16 grudnia. Repertuar obejmuje zarówno utwory zwiastujące koniec świata, jak i te chwalące rozpoczynające się nowe życie. Olivier Messiaen oraz Zygmunt Krauze, czyli dwójka wybitnych kompozytorów XX wieku spotka się na jednej scenie, w Cavatina Hall. A wszystko to w formie odgrywanych przez kwartet kompozycji obojga artystów.

Apokalipsa genesis w wersji oliviera messiaena zygmunta krauzego w cavatina hall

Olivier Messiaen – wybitny francuski kompozytor Apokalipsy

Ojciec był tłumaczem, a matka poetką. Takie dziedzictwo zapewniało, że Olivier Messiaen od dziecka był skazany na obcowanie z kulturą. Jako kilkulatek grał na fortepianie i już wtedy próbował komponować pierwsze utwory. Po wstąpieniu do Konserwatorium Paryskiego szybko zdobywał uznanie profesorów – został wyróżniony w zakresie, fugi, kontrapunktu, akompaniamentu fortepianowego, harmonii, organów i improwizacji organowej oraz kompozycji.

Podczas drugiej wojny światowej został powołany do Armii Francuskiej. Niestety trafił do niewoli niemieckiej. Po przeniesieniu do obozu jenieckiego próbował sobie poradzić z wojenną rzeczywistością, efektem czego było skomponowanie Quatuor pour la fin du temps (Kwartet na koniec czasów). O tym, jak nowatorskim i zachwycającym wciąż dziełem jest ta kompozycja, dowiemy się już 16 grudnia w Cavatina Hall, wtedy też odbędzie się koncert Kwartety na koniec i początek.

Apokalipsa i Genesis w wersji Oliviera Messiaena i Zygmunta Krauzego w Cavatina Hall

Zygmunt Krauze – polski wirtuoz nawiązujący do Genesis

Olivier Messiaen nie będzie jednak jedynym kompozytorem, któremu 16 grudnia zostanie oddany hołd. Niemal pół wieku po Messaienie polski artysta, Zygmunt Krauze, tworzy Quatuor pour la naissance (Kwartet na narodzenie), czyli promyczek nadziei w trudnych czasach. Polski kompozytor, zainspirowany apokaliptycznymi brzmieniami Francuza, aranżuje swoją odpowiedź, czyli Genesis, dające poczucie spokoju, radości i miłości.

Krauze edukował się w Państwowej Szkole Muzycznej w Warszawie, czyli obecnym Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w zakresie kompozycji i fortepianu. Kształtowanie się kontynuował w Paryżu, gdzie jego opiekunką artystyczną była wspaniała kompozytorka, dyrygentka i pianistka, Nadia Boulanger. Przez dekady współpracował z wieloma ikonicznymi dyrygentami, kompozytorami i śpiewakami.

Apokalipsa i Genesis w wersji Oliviera Messiaena i Zygmunta Krauzego w Cavatina Hall

Cavatina Hall – miejsce z klasyczną duszą

Niepowtarzalna sala koncertowa w centrum Bielska-Białej wykonana została w wysokim standardzie. Nie tylko jakość dźwięku jest w niej na wyjątkowym poziomie, publiczność oraz artyści doceniają także jej niebanalny design. Obłe kształty, wszechobecne drewno, a także nietypowe rozmieszczenie siedzisk (można również podziwiać koncert znad sceny!) powodują, że Cavatina Hall znajduje się na mapie turystycznej mieszkańców oraz przybyszów.

Jednak nie tylko walory wizualne zachęcają do odwiedzin tej przestrzeni. Cavatina Hall stawia na kilka gatunków muzycznych, wśród nich są: jazz, pop, rock oraz muzyka klasyczna. Szczególnie ta ostatnia sekcja jest interesująca, ponieważ to jedyne takie miejsce w Polsce, w którym można posłuchać muzyki klasycznej w pięknym otoczeniu i z taką częstotliwością. W repertuarze na kolejne miesiące znajdują się tacy artyści łączący muzykę klasyczną z innym i gatunkami jak: Leszek Możdżer, Maciej Tubis, Glenn Miller Orchestra, Janáček Philharmonic Orchestra, Anna Gadt Quartet oraz Yann Tiersen.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon