Autobusy i tramwaje coraz bardziej popularne. W Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii coraz więcej osób korzysta z komunikacji miejskiej

Zarząd Transportu Metropolitalnego podsumował sprzedaż biletów w pierwszym półroczu 2025 roku. Okazuje się, że komunikacja miejska jest coraz bardziej popularna.

fot. ZTM
Ztm autobus

W pierwszym półroczu 2025 roku sprzedaż biletów na komunikację miejską w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii wzrosła o 6 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku.

- Analiza wykazała tendencję rosnącą. Od stycznia do czerwca 2024 r. sprzedaliśmy ok. 19,4 mln biletów, a w pierwszym półroczu tego roku było to już ok. 20,7 mln biletów – podkreśla Michał Wadowski, dyrektor Zarządu Transportu Metropolitalnego.

Największy wzrost wśród biletów Dziennych i Metrobiletów

Największy wzrost sprzedaży ZTM odnotował wśród biletów Dziennych i Metrobiletów 24 h. Ten pierwszy to bilet ważny na całej sieci komunikacji miejskiej Transport GZM do godziny 23:59 (przez jeden „dzień kalendarzowy”). Ten drugi to bilet również ważny na całej sieci w komunikacji miejskiej Transport GZM, ale przez 24 godziny i dodatkowo upoważnia do podróży na liniach kolejowych obsługiwanych przez Koleje Śląskie i POLREGIO na obszarze GZM oraz na odcinku linii kolejowej Tarnowskie Góry – Siewierz.

- Sprzedaż biletów Dziennych wzrosła o prawie 70 proc. (do prawie 160 tys. sztuk biletów), a Metrobiletów 24 h o ponad 90 proc. (do prawie 9,5 tys. sztuk biletów) – wylicza Michał Wawrzaszek, rzecznik prasowy ZTM.

Dane ZTM mówią także wiele o zmieniających się nawykach pasażerów dotyczących miejsc, gdzie kupują oni bilety. Porównując ze sobą pierwsze sześć miesięcy roku 2024 i 2025, coraz popularniejszymi kanałami sprzedaży stają się aplikacja Transport GZM (wzrost o ok. 40 proc.), biletomaty (wzrost o ok. 37 proc.) oraz kasowniki w autobusach, tramwajach i trolejbusach (wzrost o ok. 11 proc.). Na znaczeniu stracił z kolei portal internetowy (spadek o ok. 17%) oraz kioski (spadek o ok. 8 proc.).

Prawie połowa biletów sprzedawana jest przez aplikację Transport GZM

– Naszą szczególną uwagę zwraca aplikacja Transport GZM. Już prawie połowa wartości wszystkich sprzedawanych biletów, bo ok. 46 proc., pochodzi właśnie z tego źródła. To cieszy podwójnie, bo Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przywiązuje dużą wagę i podejmuje wiele prac na rzecz tego, aby aplikacja była coraz bardziej przyjazna użytkownikom – przyznaje Michał Wadowski. – Dobrym przykładem mogą być ostatnie aktualizacje. Dzięki nim w aplikacji można m.in. sprawdzić rzeczywisty czas odjazdu, zapisać ulubione przystanki lub odebrać powiadomienie o upływie ważności biletu – dodaje.

Wzrost sprzedaży w kasownikach oraz w biletomatach ZTM tłumaczy tym samym – możliwością zapłacenia za bilety kartami płatniczymi. W autobusach, tramwajach i trolejbusach jest coraz więcej urządzeń, które dają taką opcję podróżnym. Z kolei w przypadku automatów największe znaczenie miało uruchomienie w nich możliwości wniesienia opłaty kartą płatniczą – miało to miejsce we wrześniu ubiegłego roku.

ZTM przeanalizował również pierwsze dane ze sprzedaży biletów przez nowe, solarne biletomaty. Wynika z nich, że w urządzeniach pasażerowie dokonali już ponad 35 tys. transakcji na łączną kwotę ponad 308 tys. zł. Najchętniej wybieraną metodą płatności była karta płatnicza – wraz z BLIK stanowiły ok. 58 proc. wszystkich transakcji.

Transport GZM

Może Cię zainteresować:

11 przedsiębiorców miało ustawić przetarg na obsługę autobusów ZTM. UOKiK postawił zarzuty. Metropolia GZM: ”To dla nas dobra wiadomość”

Autor: Arkadiusz Szymczak

16/06/2025

Solarny automat biletowy na przystanku stroszek targowisko

Może Cię zainteresować:

Nowocześnie i ekologicznie. Pierwsze solarne automaty włączone do systemu Transport GZM

Autor: Maciej Poloczek

09/06/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama