Darmowe wejściówki na nano-ôperã pt. „Przŏnie zakŏzane”, kerŏ w całości je realizowanŏ w jynzyku ślōnskim, już dostępne. Premiera 4 października 2025 w Katowicach

Już można rezerwować darmowe wejściówki na operę, której libretto jest w całości w języku śląskim. Premiera widowiska odbędzie się 4 października w sali koncertowej Akademii Muzycznej w Katowicach.

Katarzyna Pachelska
Akademia muzyczna Katowice

W sobotę, 4 października 2025 r., w sali Symfonia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach (ul. Zacisze 3) o godzinie 19.00 odbędzie się premiera nano-opery „przŏnie zakŏzane”.

Autorem libretta i muzyki jest kompozytor Adrian Widuch. Realizacja dzieła była możliwa dzięki otrzymaniu Teatrograntu 2025, czyli wsparcia finansowego dla niezależnych realizacji teatralnych, przyznawanego przez Katowice - Miasto Ogrodów Instytucję Kultury im. Krystyny Bochenek.

LINK DO REZERWACJI: https://tickets.am.katowice.pl/reservation-create-100.html

Opera jest w całości przygotowana w języku śląskim i osadzona w realiach wojny trzydziestoletniej na Śląsku. "Na placu boju spotyka się dwójka wojŏków – jeden kalwin, drugi katolik. Zauraczają się w sobie, jednak historia i bogowie uniemożliwiają im bliższe poznanie" - czytamy w opisie dzieła.

- Queerowość jest obecna w mojej twórczości, gdyż sam jestem członkiem tej społeczności, i mam już zwyczajnie dość narracji z perspektywy jakiejkolwiek większości… Queerowość w historii Śląska to już nisza nad niszami, więc postanowiłem ją w jakiś sposób wypełnić - mówi autor opery Adrian Widuch

Historia dwóch żołnierzy zostanie przedstawiona w kontekście stosunków społecznych i religijnych XVII-wiecznej Europy. Jak wyjaśnia sam autor - wszelkie odnośniki do spraw społecznych i religijnych z jednej strony mają wytłumaczyć historię Śląska, ale także być swoistym komentarzem na obecność fanatyzmu religijnego na świecie, który narasta z tygodnia na tydzień, podobnie jak nierówności społeczne.

W głównych rolach:

  • Maciej Strzałkowski (Wojŏk Piyrwszy),
  • Radosław Strzelecki (Wojŏk Drugi),
  • Aleksandra Gawrych (Bogini-Gospodini)

Całością będzie dyrygować Eryk Walda.

Co ciekawe, to nie pierwszy raz, kiedy język śląski jest wykorzystywany w operze. Już w 2019 roku premierę miało dzieło "Drach. Dramma per musica" Aleksandra Nowaka do libretta Szczepana Twardocha na podstawie jego bestsellerowej powieści. Sam Adrian Widuch także ma za sobą przygodę z językiem śląskim. Wcześniej wykorzystał śląszczyznę w dziele "Chłopaki i Morze", gdzie towarzyszyła pięciu innym językom. Libretto „przŏnie zakŏzane" zostało stworzone całkowicie po śląsku.

- Języka śląskiego nauczyli mnie dziadkowie, więc staram się to wykorzystać. W poprzedniej nano-operze użyłem aż sześciu języków, a teraz postanowiłem wykorzystać najmniejszy z tych sześciu języków dla całej nano-opery - podkreśla Adrian Widuch.
Nawrocki i pani Monika Rosa

Może Cię zainteresować:

Co z językiem śląskim po zaprzysiężeniu prezydenta Karola Nawrockiego? Monika Rosa: nie pozwolimy, by ten mały język zniknął

Autor: Arkadiusz Szymczak

06/08/2025

Janina Bohm z córkami

Może Cię zainteresować:

Mikołów: Miejskie muzeum przypomina historię sklepu Janiny Böhm. Stworzono specjalną instalację

Autor: Arkadiusz Szymczak

23/09/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama