Pierwszym samolotem, który skorzystał z nowej infrastruktury, był Airbus A320 linii Wizz Air, lecący do Londynu-Luton. Od tamtego czasu pas startowy stał się fundamentem operacyjnym lotniska, umożliwiając dynamiczny wzrost w segmencie ruchu pasażerskiego i cargo.
Największa inwestycja Katowice Airport
Decyzja o budowie nowej drogi startowej zapadła już w 2008 roku. A prace ruszyły w 2013 roku i potrwały 710 dni. Była to operacja na ogromną skalę – 1 500 osób i 220 jednostek sprzętu pracowało nad realizacją projektu. Do budowy wykorzystano m.in. . 120 tys. m³ betonu, 56 tys. ton mieszanki mineralno-bitumicznej i ponad 1 mln ton materiałów budowlanych. Wartość inwestycji wyniosła 157 mln zł netto, z czego 73 mln zł pochodziło z Funduszu Spójności Unii Europejskiej.
Nowa infrastruktura znacząco poprawiła warunki operacyjne lotniska. Dzięki niej możliwe stało się wykonywanie operacji II kategorii, co oznacza lądowania przy widzialności od 300 m i pułapie chmur na poziomie 30 m. W efekcie lotnisko mogło obsługiwać dalekodystansowe, szerokokadłubowe samoloty o rozpiętości skrzydeł do 65 m.
Dynamiczny rozwój Katowice Airport
W ciągu dekady nowa droga startowa obsłużyła ponad 41 mln pasażerów i umożliwiła przewóz 270 tys. ton frachtu. Zanotowano na niej ponad 370 tys. operacji lotniczych, co pokazuje, jak kluczowa była ta inwestycja dla całego regionu.
Katowice Airport pozostaje liderem w segmencie ruchu czarterowego w Polsce i jednym z największych hubów cargo. W 2024 roku port obsłużył rekordowe 6,39 mln pasażerów, a prognozy na 2025 rok przewidują osiągnięcie 7 mln.
Nowe wyzwania: inwestycje do 2032 r.
Przyszłość Katowice Airport rysuje się imponująco – trwają prace nad nowym głównym terminalem pasażerskim, centrum przesiadkowym oraz modernizacją układu drogowego. Powstanie także drugi terminal cargo, wielopoziomowy parking oraz nowa strażnica Lotniskowej Służby Ratowniczo-Gaśniczej. Szacowana wartość inwestycji na lata 2024–2032 wynosi 1,5 mld zł.
Droga startowa to serce każdego lotniska. Nasza infrastruktura zapewniła dynamiczny rozwój Katowice Airport i całego województwa śląskiego. Przed nami kolejne wyzwania, w tym największa inwestycja w historii – budowa nowego terminalu pasażerskiego – podkreśla Artur Tomasik, prezes GTL S.A..
Dekada nowej drogi startowej pokazała, jak mądrze zaplanowana inwestycja może wpłynąć na rozwój lotnictwa w regionie. Katowice Airport udowadnia, że przemyślana modernizacja infrastruktury jest fundamentem sukcesu – zarówno w ruchu pasażerskim, jak i cargo.