Droższe egzaminy na prawo jazdy? Wkrótce głosowanie sejmiku w sprawie podwyżki. Znamy już propozycje nowych stawek

Już wkrótce podrożeć mogą egzaminy na prawo jazdy w WORD w Katowicach. Decyzję w tej sprawie podejmą w przyszły poniedziałek (30 stycznia) radni sejmiku województwa. Znamy już propozycje nowych stawek.

fot. WORD Katowice
WORD Katowice

Dotychczas wysokość opłat za egzaminy na prawo jazdy ustalało Ministerstwo Infrastruktury. Samorządy województw, którym podlegają Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego, od lat apelowały do resortu o podniesienie ich stawek argumentując, że nie były one rewaloryzowane od 2013 roku, a zatem nijak nie odzwierciedlają wzrostu cen, jaki się w tym czasie dokonał.

Samorządy lobbowały za podwyżkę, ale...

Ministerstwo konsekwentnie opłat tych jednak nie podnosiło, po czym w ubiegłym roku Sejm zmienił przepisy ustawy o ruchu drogowym, przekazując ustalanie wysokości opłat za egzaminy na prawo jazdy w ręce samorządów wojewódzkich. Te jednak bynajmniej nie były z tego powodu zadowolone.

Po pierwsze dlatego, że – jak twierdziły – zróżnicowanie stawek w regionach uruchomi swoistą „turystykę egzaminacyjną”, a kandydaci na kierowców będą jeździć po Polsce w poszukiwaniu tańszych WORD-ów. Po drugie dlatego, że w „pakiecie” samorządy dostały również możliwość przekazywania ze swoich budżetów dotacji na WORD-y, co odczytano jako próbę zepchnięcia przez rząd na samorządy kosztów utrzymania tych ośrodków bez wskazywania skąd mają one wziąć na to pieniądze. Po trzecie zaś, że przerzucenie na samorządy prawa do podnoszenia stawek za egzaminy oznacza, że to one zbierać będą społeczne niezadowolenie za takie ruchy.

Oto nowe propozycje stawek za egzaminy na prawo jazdy

Mimo tych wszystkich zastrzeżeń samorząd województwa zamierza skorzystać z nowych uprawnień. W programie poniedziałkowej (30 stycznia) sejmiku województwa znalazł się projekt uchwały w sprawie „ustalenia wysokości opłaty za przeprowadzenie egzaminu państwowego na prawo jazdy w Wojewódzkich Ośrodkach Ruchu Drogowego” na terenie województwa śląskiego.

Zgodnie z tą propozycją za część teoretyczną egzaminu (dla każdej kategorii prawa jazdy) zdający mieliby zapłacić 50 zł (obecnie jest to 30 zł). W przypadku egzaminów praktycznych stawki opłat miałyby wynieść:

  • 200 zł dla ubiegających się o prawo jazdy kategorii AM (jest 140 zł), A1, A2, A (jest 180 zł), B (jest 140 zł), B1, C1, D1 lub T (jest 170 zł). Taka sama stawka (200 zł) obowiązywać ma za egzamin praktyczny dla starających się o zdobycie uprawnień do kierowania tramwajem.
  • 250 zł dla ubiegających się o prawo jazdy kategorii B+E, C, D (jest 200 zł), C1+E, C+E, D+E lub D1+E (jest 245 zł).

Pandemiczne straty, konieczne inwestycje

Jak można przeczytać w uzasadnieniu projektu, przy określeniu wysokości opłat uwzględniono koszty rzeczowe (m.in. zakup paliwa, utrzymanie pojazdów egzaminacyjnych oraz infrastruktury technicznej) i osobowe związane z wynagrodzeniami osób obsługujących proces egzaminowania, a także „pozostałe świadczenia pracownicze” . Podkreślono, że przychody egzaminacyjne stanowią główne źródło przychodów ośrodku ruchu drogowego, a utrzymywanie się stawek z roku 2013 przy stale rosnących kosztach bieżącej działalności powoduje „powstawanie dysproporcji” w ich finansach.

Jako argument za podwyżką opłat wskazano ponadto ograniczenie kilka lat temu maksymalnej liczby egzaminów praktycznych przydzielanych do przeprowadzenia przez jednego egzaminatora oraz straty poniesione przez WORD-y w czasie pandemii, wywołane z jednej strony okresowym zawieszeniem ich działalności, z drugiej zaś koniecznością zakupu środków ochrony. Wyliczanie powodów, dla których należy podnieść opłaty, kończy wątek koniecznych inwestycji, które muszą przeprowadzić WORD-y, aby m.in. dostosować swoją infrastrukturę do nowych wymagań prawnych w zakresie egzaminowania. – Obecnie koszty planowane w rozwój infrastruktury egzaminacyjnej, aby nie pogłębiać strat finansowych w WORD-ach są ograniczane do niezbędnego minimum – czytamy w uzasadnieniu.

WORD Katowice

Może Cię zainteresować:

Dyrektor WORD w Katowicach stracił stanowisko. Powodem niedopilnowanie kluczowej inwestycji

Autor: Patryk Osadnik

19/10/2022

Kaczyński i jego kanister

Może Cię zainteresować:

Robert Tomanek: Dlaczego paliwo jest tak drogie i jakie to niesie konsekwencje dla Śląska?

Autor: Robert Tomanek

04/11/2022

Rok 1991: Cinquecento w Tychach

Może Cię zainteresować:

Fabryka w Tychach produkuje samochody od 1975 roku. Pamiętacie modele, które zmotoryzowały pokolenia nie tylko Ślązaków?

Autor: Grzegorz Lisiecki

16/08/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

Policjant we Wszystkich Świętych

Trzy osoby zginęły. Zatrzymano 132 nietrzeźwych kierowców

Izera

Fabryka Izery w Jaworznie: trwa inwentaryzacja terenu

Rekord w Tychach

12,5 miliona samochodów. Kolejny rekord tyskiej fabryki

Fabryka w Gliwicach

Stellantis Gliwice: protest już był, czas na rozmowy

Autostrada A4

Od dzisiaj podwyżka opłat za przejazd A4 Katowice-Kraków

Izery pokazano w 2020 roku

Izera. Inwestor zastępczy, planista zakładu, a co z fabryką?

Autostrada A4

Setki milionów złotych płacą kierowcy za przejazdy A4