– Kierując się troską o ludzkie zdrowie i życie, w pełnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo Mieszkańców regionu i użytkowników dróg krajowych, Szymon Michałek Prezydent Miasta Chorzów podjął decyzję o całkowitym wyłączeniu z użytkowania Estakady w ciągu ul. Katowickiej DK79 w Chorzowie od dnia 2 czerwca 2025 roku, godz. 14.30. Wyłączenie obiektu z użytkowania nastąpi zarówno w zakresie poruszania się po obiekcie, jak i pod nim – czytamy w komunikacie Urzędu Miasata w Chorzowie.
Estakada w Chorzowie zamknięta
To nie początek problemów z chorzowską estakadą przecinającą Rynek na pół. O problemach z drogą, którą każdego dnia przejeżdża 45 tysięcy samochodów, informowaliśmy już w w styczniu 2025 roku.
– 20 stycznia 2025 roku otrzymaliśmy opinię prof. Marka Salamaka z Politechniki Śląskiej, w której proponuje takie rozwiązanie ze względu na to, że części tej estakady zaczęły odpadać. Pierwsze takie zdarzenia miały miejsce w 2023 roku. Widzieliśmy, że jest jakaś korozja i zastanawialiśmy się, co jest tego powodem. Inżynierowie, którzy się tym zajmowali poprosili więc o taką opinię – mówił wtedy prezydent Chorzowa, Szymon Michałek.
Przeczytaj: Chorzowska estakada się sypie. Zakaz ruchu ciężarówek od 3 lutego. Miasto zamówi ekspertyzę
Od 3 lutego 2025 roku nie mogły nią już przejeżdżać samochody o masie powyżej 12 ton. Miasto zleciło ekspertyzę, której wyniki właśnie dotarły do magistratu - stąd całkowite zamknięcie od 2 czerwca 400-metrowej drogi z początkiem czerwca. - Z raportu wynika, że dalsza eksploatacja tego obiektu grozi nawet zawaleniem - mówił Szymon Michałek, prezydent Chorzowa, w czasie zwołanej naprędce konferencji prasowej.
Wyłączenie obiektu z użytkowania następuje zarówno w zakresie poruszania się po obiekcie od skrzyżowania z ul. Dąbrowskiego do skrzyżowania z ul. Krakusa, jak i w zakresie poruszania się pod obiektem - dla ruchu kołowego, pieszego, tramwajowego i kolejowego.
Również sklepy, restauracje czy kawiarnie funkcjonujące w pomieszczeniach pod estakadą nie mogą działać, w tym:
- księgarnio-kawiarnia Dopełniacz,
- sklep Gryfnie,
- bistro Kaskada,
- Kraken Restopub
Ekspertyza specjalistów nie pozostawia złudzeń: chorzowska estakada może się zawalić
Jak informuje miasto Chorzów, 2 czerwca 2025 roku do Urzędu wpłynęły wnioski "Ekspertyzy technicznej Estakady w ciągu ul. Katowickiej DK79 w Chorzowie", opracowanej przez Biuro Projektowe TOKBUD, na zlecenie Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie. Ekspertyza (licząca 22 strony) miała wpłynąć 6 czerwca, ale biuro przyspieszyło jej wydanie ze względu na alarmujące wnioski.
Celem opracowania była ocena stanu technicznego obiektu mostowego i jego przydatności do użytkowania w obecnym stanie. Opracowanie objęło wykonanie czynności eksperckich badań diagnostycznych oraz analiz statyczno-wytrzymałościowych. W ekspertyzie wskazano, że estakada nie wykazuje żadnej nośności i ulegnie awarii lub katastrofie. W zaleceniach podano, że estakadę należy niezwłocznie wyłączyć z użytkowania, w sposób stały uniemożliwiając do niej dostęp.
Komunikaty o wprowadzonych i zalecanych trasach alternatywnych dla ruchu kołowego i pieszego są na bieżąco aktualizowane na stronie i w mediach społecznościowych Urzędu Miasta Chorzów oraz Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie, a także pod numerem telefonu 32 416 59 87 (Miejskie Centrum Zarządzania Kryzysowego i ochrony Ludności). Ponadto trasy alternatywne mają być podawane do wiadomości w przestrzeni miasta.
- Wszystkie służby miejskie są w pełnej gotowości i do dyspozycji Mieszkańców – jesteśmy dla Was, by służyć wsparciem. Apelujemy do mieszkańców regionu i użytkowników tranzytowych, by planując podróż omijali Estakadę w ciągu DK79 – wybierając alternatywne trasy. Prosimy, by już w miastach ościennych kierować się na Drogową Trasę Średnicową, DK94, A1 lub A4 - dodają urzędnicy.
Zespół Zarządzania Kryzysowego Miasta Chorzów wdraża scenariusz działań opracowany na sytuację najbardziej krytyczną, czyli koniecznego, niezwłocznego wyłączenia chorzowskiej estakady z użytkowania. Zespół Zarządzania Kryzysowego wdraża rozwiązania, które pozwolą na wprowadzenie komunikacji alternatywnej i zastępczej w mieście – w ruchu kołowym i pieszym.
- Pozostajemy również w kontakcie z dzierżawcami przestrzeni usługowych pod Estakadą - dodają urzędnicy.
Zespół Zarządzania Kryzysowego jest w kontakcie ze służbami wojewódzkimi, Śląskim Wojewódzkim Inspektoratem Nadzoru Budowlanego, Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Zarządami Transportu Metropolitalnego, a także władzami miast ościennych. Urząd czeka na decyzje Śląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego dotyczące zakresu dalszych działań.
- Zwróciliśmy się o wystosowanie do użytkowników śląskich dróg alertu o wyłączeniu z użytkowania estakady w ciągu DK79 w Chorzowie. Prezydent Miasta Chorzów zwrócił się również z prośbą do władz miast ościennych o umożliwienie na ich terenie organizacji zalecanych objazdów, które pozwolą odciążyć komunikacyjnie Chorzów - informuje chorzowski magistrat.
Czterystumetrową estakadę nad rynkiem w Chorzowie zbudowano w latach 70. XX wieku. Ostatni poważny remont przeszła w latach 2012-2013. Gwarancja udzielona po tych pracach wynosiła 10 lat i... tyle estakada wytrzymała. Po tym czasie zaczęła się sypać. Na całej jej długości pojawiły się spękania i odpadają fragmenty betonu.
Zgodnie z danymi MZUiM w Chorzowie po Estakadzie przemieszcza się dziennie ponad 40 tys. pojazdów, w tym ok. 80 proc. to użytkownicy spoza Chorzowa.
- W budżecie Miasta Chorzów nie ma środków, które umożliwiają budowę obwodnicy miasta. Dlatego apelujemy do najwyższych władz szczebla państwowego i samorządowego o pomoc i niezbędne wsparcie dla miasta Chorzów. Wyłączenie z użytkowaniae stakady jest szansą, by Miasto Chorzów odzyskało przestrzeń społecznotwórczą – chorzowski Rynek. To szansa na zintegrowanie komunikacyjne i społeczne miasta - apelują władze Chorzowa.
Plany objazdów estakady w Chorzowie
W związku z przedawaryjnym stanem konstrukcji estakady, który uniemożliwia dalszą jej eksploatację, w trybie pilnym wprowadzone zostaną następujące zmiany w organizacji ruchu:
- zamknięta dla ruchu pojazdów i pieszych zostanie:
- ulica Katowicka (droga krajowa nr 79) na odcinku między skrzyżowaniem z ulicami Dąbrowskiego i Konopnickiej oraz skrzyżowaniem z ulicą Krakusa,
- ulica Pocztowa na odcinku od rejonu budynku poczty do skrzyżowania z ul. Rynek (łącznie ze skrzyżowaniem),
- ulica Moniuszki na odcinku od skrzyżowania z ul. Pocztową do końca ulicy (rejon budynku nr 4),
- ulica Rynek na odcinku między skrzyżowaniem z ul. Katowicka i Meitzena oraz skrzyżowaniem z ul. Pocztową (łącznie ze skrzyżowaniem),
- łącznik pod estakadą pomiędzy ulica Pocztową i ul. Faski,
- ulica Faski,
- ulica Rynek na odcinku pomiędzy rejonem budynku nr 10 i skrzyżowaniem z ulicami Katowicką i Kościuszki,
- łącznica estakady pomiędzy skrzyżowaniem z ulicami Powstańców, Rynek i Jagiellońską i skrzyżowaniem z ul. Katowicką,
- łącznica estakady pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Moniuszki i ul. Katowicką (estakada)
- „Parking pod estakadą nr 1” i „Parking pod estakadą nr 2”,
- ulica Kościuszki (relacja do ul. Rynek) na odcinku od skrzyżowania z ul. Moniuszki (rondo) do skrzyżowania z ulicami Katowicką i Rynek,
- celem odciążenia ruchem tranzytowym ulic położonych w obszarze zamkniętym ulicami Parkową, al. Wojska Polskiego, Gałeczki, drogą wojewódzką nr 902 (DTŚ), Nomiarki, 75 Pułku Piechoty, Żołnierzy Września i 3 Maja, wprowadzony zostanie zakaz wjazdu samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Wprowadzony zakaz nie będzie obowiązywać pojazdów służb miejskich i zaopatrzenia. W związku z tym wyznaczone zostaną objazdy dla pojazdów o dopuszczalnej masie przekraczającej 3,5 tony:
- z kierunku skrzyżowania ulic Katowickiej i 3 Maja w kierunku Katowic: ul. 3 Maja, ul. Żołnierzy Września, ul. 75 Pułku Piechoty, ul. Nomiarki, droga wojewódzka nr 902 (jezdnia w kierunku Katowic),
- z kierunku skrzyżowania ulic Kościuszki i Parkowej w kierunku skrzyżowania ulic 3 Maja i Katowickiej: ul. Parkowa, al. Wojska Polskiego, ul. Gałeczki, droga wojewódzka nr 902, ul. Nomiarki, ul. 75 Pułku Piechoty, ul. Żołnierzy Września, ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Katowicką,
- z kierunku skrzyżowania ulic Katowickiej, Parkowej i al. Wojska Polskiego w kierunku skrzyżowania ulic 3 Maja i Katowickiej: ul. Parkowa, al. Wojska Polskiego, ul. Gałeczki, droga wojewódzka nr 902, ul. Nomiarki, ul. 75 Pułku Piechoty, ul. Żołnierzy Września, ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Katowicką,
- wyznaczone zostaną objazdy dla pojazdów nie wymienionych w punkcie 3 – ich przebieg jest w trakcie ustalania
Przejście pieszych pomiędzy ulicami Kościuszki i Rynek możliwe będzie wyłącznie przez wyznaczone przejście dla pieszych przez ulicę Katowicką (odcinek wyłączony z ruchu pojazdów) w rejonie skrzyżowania z ulicami Dąbrowskiego i Konopnickiej. Trasa obejścia zostanie oznakowana.
Ponadto zamknięta zostanie linia kolejowej nr 131 biegnąca pod estakadą.
Wprowadzone zmiany organizacji ruchu uwzględnione zostaną w nawigacji Waze (https://www.waze.com/apps) w ramach współpracy Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie z firmą Google (program bezpłatnej wymiany danych o ruchu drogowym „Waze dla Miast” https://www.waze.com/pl/ccp).
Zmiany w komunikacji ZTM
Związek Transportu Metropolitalnego wydał komunikat dotyczący zmian w kursowaniu autobusów i tramwajów, związanych z zamknięciem estakady.
Zamknięta estakada w Chorzowie. Dotyczy wszystkich linii komunikacyjnych przejeżdżających przez Estakadę i Rynek.
Linie tramwajowe:
- 6, 11, 19 od strony Katowic zawracają na pętli Chorzów Stadion Śląski,
- 6, 11, 19 od strony Bytomia/Świętochłowic zawracają na przystanku Chorzów Muzeum Hutnictwa.
Odcinek Chorzów Stadion Śląski - Chorzów Muzeum Hutnictwa nie jest obsługiwany przez komunikację tramwajową.
Linie tramwajowe:
- 20 od strony Katowic zawraca na Chorzów Batory Zajezdnia,
- 9, 17 od Świętochłowice Gazownia kierują się do przystanku Chorzów Batory Zajezdnia.
Odcinki Świętochłowice Gazownia - Chorzów Rynek oraz Chorzów Batory Dw. PKP - Racławicka - Chorzów Rynek nie są obsługiwane przez komunikację tramwajową.
Na odcinkach Chorzów Muzeum Hutnictwa - Chorzów Batory Zajezdnia i Świętochłowice Gazownia - Chorzów Stadion Śląski kursują autobusy zastępcze.
Linie autobusowe:
- M3, 830 - kursują z pominięciem przystanków Chorzów Rynek, Chorzów Estakada, [Chorzów Muzeum Hutnictwa w kursach nocnych] (kursują ulicami Dąbrowskiego, DTŚ, Żołnierzy Września, 3 Maja);
- 840 kier. Gliwice - kursuje z pominięciem przystanku Chorzów Rynek, Chorzów Uniwersytet PKP (kursuje ul. Dąbrowskiego, DTŚ, Żołnierzy Września);
- 92, 192 - nie obsługują przystanku Chorzów Rynek. Kończą i rozpoczynają kursy na przystanku Chorzów Muzeum Hutnictwa;
- 48, 74, 974 - kursują z pomięciem przystanków Chorzów Liceum Katolickie, Chorzów Rynek, Chorzów Estakada (kursują ulicami Parkową, Katowicką, Dąbrowskiego);
- 139 - kursuje z pominięciem przystanków Chorzów Estakada, Chorzów Rynek - w zamian kieruje się do Chorzów Stary Szyb Prezydent (kursuje ulicami Parkową, Katowicką, Dąbrowskiego);
- 190 kursuje z pomięciem przystanków Chorzów Liceum Katolickie, Chorzów Rynek, Chorzów Miasto PKP (kursuje ulicami Parkową, Katowicką, Dąbrowskiego, DTŚ, Nomiarki, Raciborską, Lompy);
Chorzowski architekt proponuje: Trzeba zburzyć estakadę!
Maciej Franta, chorzowski architekt, proponuje, by zburzyć estakadę dzielącą chorzowski Rynek.
"Estakada już dawno, lata temu, powinna być wyburzona! Modelowanie ruchu oraz dane naukowe wstępnie wskazują, że ta trasa jest kompletnie niepotrzebna, bo ponad 95% to tranzyt i nie służy on w żadnym prawie stopniu mieszkańcom Chorzowa a zbudowana była dawno zanim były trasy szybkiego ruchu, jak chociażby DTŚ. Przepustowość drogi była przez półtora roku ograniczona o połowę i jak widać było gołym okiem problem wagi tej trasy jest wielokrotnie wyolbrzymiony, a właściwie mogłoby jej nie być, bo ruch równomiernie rozłoży się po siatce miast! To absurd, że miasto „płaci haracz” sąsiednim miastom od kilkudziesięciu lat tylko po to, aby część kierowców spoza Chorzowa miała 10 min szybciej do pracy w Katowicach" - pisze na swoim profilu na Facebooku.
Franta uważa, że Chorzów stoi przed najlepszą od wielu lat okazją do wyburzenia tego wiaduktu i zaprogramowania rozproszenia ruchu z usunięciem całkowicie tej nitki połączenia i w końcu zrewitalizowania i połączenia parkowego miasta, jakim jest Chorzów, w jedną spójną całość. Architekt postuluje usunięcie z centrum Chorzowa całej nitki DK79, od okolic Selgrosa aż do Stadionu Śląskiego.
- To nasza wspaniała szansa - jedna na kilkadziesiąt lat, aby żyć w przyjaznej przestrzeni i zmienić oblicze Chorzowa. Możemy mieć wspaniały Rynek i scalone zielone miasto, a także piękną zadrzewioną aleję rynkową od Chorzowa II przez Rynek skończywszy na Stadionie Śląskim. Żadna obwodnica nie jest potrzebna i nigdy nie była. To kit starej urbanistyki! Oddajmy te kwestie fachowcom, współpracujmy z Metropolią i idźmy ku jakości naszej przestrzeni! - apeluje Maciej Franta.

Może Cię zainteresować:
Chorzowianie o pierwszym dniu bez estakady: "To prawdziwa ulga", "Komunikacyjny koszmar"

Może Cię zainteresować: