Estakada w Chorzowie może się zawalić – tak wynika z ekspertyzy opracowanej przez Biuro Projektowe TOKBUD, na zlecenie Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Chorzowie. W poniedziałek, 2 czerwca 2025 r., prezydent Chorzowa, Szymon Michałek, podjął więc decyzję o natychmiastowym wyłączeniu estakady z użytkowania.
Zamknięta dla ruchu pojazdów i pieszych została:
- cała przestrzeń pod estakadą włącznie z parkingami ulica Katowicka (droga krajowa nr 79) na odcinku między skrzyżowaniem z ulicami Dąbrowskiego i Konopnickiej oraz skrzyżowaniem z ulicą Krakusa
- ulica Pocztowa na odcinku od rejonu budynku poczty do skrzyżowania z ul. Rynek (łącznie ze skrzyżowaniem)
- ulica Moniuszki na odcinku od skrzyżowania z ul. Pocztową do końca ulicy (rejon budynku nr 4)
- ulica Rynek na odcinku między skrzyżowaniem z ul. Katowicka i Meitzena oraz skrzyżowaniem z ul. Pocztową (łącznie ze skrzyżowaniem)
- łącznik pod estakadą pomiędzy ulica Pocztową i ul. Faski
- ulica Faski
- ulica Rynek na odcinku pomiędzy rejonem budynku nr 10 i skrzyżowaniem z ulicami Katowicką i Kościuszki
- łącznica estakady pomiędzy skrzyżowaniem z ulicami Powstańców, Rynek i Jagiellońską i skrzyżowaniem z ul. Katowicką
- łącznica estakady pomiędzy skrzyżowaniem z ulicą Moniuszki i ul. Katowicką (estakada)
- ulica Kościuszki (relacja do ul. Rynek) na odcinku od skrzyżowania z ul. Moniuszki (rondo) do skrzyżowania z ulicami Katowicką i Rynek
- ograniczono ruch na odcinku Kościuszki/Parkowa do ronda Huty Królewskiej tylko dla mieszkańców i komunikacji miejskiej
Strefa zamknięta dla samochodów ciężarowych
By odciążyć ulice położone w obszarze zamkniętym ulicami Parkową, al. Wojska Polskiego, Gałeczki, drogą wojewódzką nr 902 (DTŚ), Nomiarki, 75 Pułku Piechoty, Żołnierzy Września i 3 Maja, wprowadzono zakaz wjazdu samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony (nie dotyczy on pojazdów służb miejskich i zaopatrzenia). Wyznaczono dla nich objazdy:
- z kierunku skrzyżowania ulic Katowickiej i 3 Maja w kierunku Katowic: ul. 3 Maja, ul. Żołnierzy Września, ul. 75 Pułku Piechoty, ul. Nomiarki, droga wojewódzka nr 902 (jezdnia w kierunku Katowic), z kierunku skrzyżowania ulic Kościuszki i Parkowej w kierunku skrzyżowania ulic 3 Maja i Katowickiej: ul. Parkowa, al. Wojska Polskiego, ul. Gałeczki, droga wojewódzka nr 902, ul. Nomiarki, ul. 75 Pułku Piechoty, ul. Żołnierzy Września, ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Katowicką
- z kierunku skrzyżowania ulic Katowickiej, Parkowej i al. Wojska Polskiego w kierunku skrzyżowania ulic 3 Maja i Katowickiej: ul. Parkowa, al. Wojska Polskiego, ul. Gałeczki
- droga wojewódzka nr 902, ul. Nomiarki, ul. 75 Pułku Piechoty, ul. Żołnierzy Września, ul. 3 Maja do skrzyżowania z ul. Katowicką

- Zwróciliśmy się o wystosowanie do użytkowników śląskich dróg alertu o wyłączeniu z użytkowania estakady w ciągu DK79 w Chorzowie. Prezydent Miasta Chorzów zwrócił się również z prośbą do władz miast ościennych o umożliwienie na ich terenie organizacji zalecanych objazdów, które pozwolą odciążyć komunikacyjnie Chorzów – informował w poniedziałek, 2 czerwca 2025 r., chorzowski magistrat.
Objazdy na trasie między Katowicami a Bytomiem
Zgodnie z danymi MZUiM w Chorzowie po estakadzie przemieszcza się dziennie ponad 40 tys. pojazdów, w tym ok. 80 proc. to użytkownicy spoza Chorzowa. Teraz muszą oni korzystać z alternatywnych tras.
- Wszystkie pojazdy, które zmierzają w stronę Chorzowa od Katowic powinny powinny jak najszybciej uciekać albo w ul. Parkową i nie zbliżać się do centrum miasta, albo w ul. Wojska Polskiego i kierować się dalej DTŚ w stronę Świętochłowic i dalej Bytomia. Samochody, które jadą od Bytomia winny uciekać już w ul. Krzyżową, albo jechać objazdem przez Chorzów Stary i unikać wjazdu do centrum miasta – mówił w poniedziałek st.asp. Lucjan Pokorski z Komendy Miejskiej Policji w Chorzowie.
To gdy wjedzie się już do Chorzowa. Na trasie między Katowicami a Bytomiem zalecany jest jednak objazd przez DW902, czyli Drogową Trasą Średnicową oraz DW925, czyli ul. Karola Goduli w Rudzie Śląskiej oraz Frycza-Modrzewskiego i Zabrzańską w Bytomiu. Z kolei osoby poruszające się autostradą A1 i chcące jechać dalej w kierunku Katowic powinny się kierować w na węzeł z autostradą A4.
Z własnego doświadczenia. Dziś rano na trasie z Chorzowa Batorego do centrum Bytomia, przez centrum Świętochłowic i przebudowywaną ul. Bytomską w tym mieście, większych korków nie było. Stała dopiero ul. Łagiewnicka w Bytomiu, mniej więcej od skrzyżowania z ul. Krzyżową. Trzeba więc było zjechać w Krzyżową i przed wjazdem na ul. Chorzowską poczekać ze trzy zmiany świateł. A na samej Chorzowskiej… pusto.
Z kolei na Mapach Google przed godz. 8.00 trasa między Katowicami a Piekarami Śląskimi, przez DTŚ a później Katowicką w Chorzowie i Chorzowską w Bytomiu, była tylko momentami na czerwono.

Może Cię zainteresować:
Estakada w Chorzowie zamknięta. Chodzi o życie i zdrowie mieszkańców miasta i regionu

Może Cię zainteresować: