Historia na zdjęciu: budowa drogi na Równicę w latach międzywojennych. Nazywano ją autostradą

Droga na Równicę - wygodna, twarda szosa umożliwiająca dojechanie samochodem na popularny szczyt nad Ustroniem, była w latach międzywojennych prawdziwą sensacją.

Czesław Datka/Narodowe Archiwum Cyfrowe
Budowa drogi na Równicę

Nie dziwmy się, że w prasie nowa szosa na Równicę bywała określana autostradą. Była to trasa nowoczesna, stanowiąc duży kontrast na tle dróg w tej części województwa śląskiego. Śląsk Cieszyński był niedoinwestowany, szczególnie zaś Beskid Śląski. Jego znane dziś miejscowości wypoczynkowe, jak Wisła i Ustroń, właśnie w okresie międzywojennym wkroczyły w okres burzliwego rozwoju. Wtedy to do Wisły dotarła kolej, a na beskidzkie grzbiety wygodne szosy - jak ta na przełęcz Kubalonka i właśnie na Równicę. Mogły przywodzić na myśl górskie szosy alpejskie i stąd być może skojarzenie z autostradami, którymi technicznie rzecz biorąc oczywiście nie były.

Serpentynową trasę zbudowali członkowie Ochotniczych Drużyn Robotniczych, czyli junacy. I to ich właśnie najprawdopodobniej utrwalił przy pracy fotograf.

Inwestorem szosy na Równicę było Towarzystwo Tatrzańskie, które fundusze na ten cel uzyskało zapewne nie bez poparcia wojewody śląskiego Michała Grażyńskiego, fascynata turystyki w Beskidzie Śląskim i jej wielkiego promotora. Gdyż właścicielem schroniska na Równicy (które otwarto w dużej mierze za pieniądze uzyskane od Wydziału Oświecenia Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego) był Oddział Górnośląski PTT w Katowicach. W latach w latach 1933-1934 doprowadzono do niego ową "autostradę" (zbudowaną za 237 tysięcy złotych), dzięki czemu schronisko na Równicy stało się pierwszym w polskich Beskidach schroniskiem górskim, do którego turyści mogli dojechać autem praktycznie pod same drzwi. Na co oczywiście nie każdy turysta górski patrzył z uznaniem, a częstokroć wręcz przeciwnie . Niemniej poprowadzone na Równicę serpentyny są ciekawą pamiątką z czasów autonomicznego województwa śląskiego II RP.

Ustroń sprzed lat w kolorze 01

Może Cię zainteresować:

Ustroń, nasza brama do Beskidu Śląskiego. Pokolorowaliśmy archiwalne zdjęcia

Autor: Tomasz Borówka

03/07/2022

Schronisko na Stożku Wielkim

Może Cię zainteresować:

W Śląskim Beskidzie, na Stożka szczycie. Druga retro wycieczka w Beskidy. Cel: schronisko na Stożku Wielkim, które w 2022 r. obchodzi 100 lat

Autor: Tomasz Borówka

29/04/2022

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

Tak wyglądały "śląskie" statki i okręty.

Ślązak, Schlesien, Chorzów, Beuthen... Śląsk na morzach!

Polsko niemiecka granica w Bytomiu 1922-1939

Bytom, ostatni niemiecki przystanek przed Polską

Tramwaj Linia 4 Gliwice

Od Kramera do Frankiewicza. 13 lat bez tramwaju w Gliwicach

IMG 8019

Nowe stawki za wywóz śmieci w Bytomiu

Rynek w Chorzowie bez estakady

Jak chorzowski rynek stanął na drodze rozwoju Polski Ludowej

Plac Kościuszki w Bytomiu przed wyburzeniem 25

Bytomskiemu Bulwarowi zabrakło kilku miesięcy, by przeżyć

Nelson-Club-pomaga

Nelson Club pomaga Ukraińcom w potrzebie