30 sierpnia 2000 roku otwarto szósty sklep sieci IKEA w Polsce - w Katowicach. Tłum ludzi czekał już od nocy, by wejść jako pierwsi do szwedzkiego sklepu meblowego. Nagrodą dla pierwszych 100 osób były sofy Ektorp, które nota bene do dziś są jednym z hitów polskich sklepów IKEA.
Sklep IKEA Katowice ma już 25 lat. Otwarto go 30 sierpnia 2000 r.
To była rewolucja na rynku sprzedaży mebli, pierwszy supermarket meblowy i z wyposażeniem wnętrz, w którym zaaranżowano pokoje i mieszkania. Pierwszy z własną restauracją, pierwszy z bezpłatną salą zabaw, w której można było zostawić dziecko pod opieką.
Zresztą zainteresowanie pracą w IKEA Katowice było olbrzymie. Na rekrutację, czyli ogłoszenie opublikowane w gazecie (sklep zatrudniał na początku 150 osób, dziś - 500) zgłosiło się 10 tysięcy osób. Rozmowy kwalifikacyjne odbyły się w nieistniejącym dziś Hotelu Silesia. IKEA jako jedna z pierwszych firm w Polsce przeprowadziła tzw. assessment center. To proces, w którym kandydaci nie tylko odpowiadali na pytania, ale współpracowali w grupach rozwiązując zadania zespołowe. Dla wielu było to zupełnie nowe doświadczenie. Co ciekawe, osoby zakwalifikowane do pracy nie otrzymały informacji telefonicznie, ponieważ mało kto miał wtedy komórkę. Zamiast tego, IKEA wysłała telegramy.
Pracownicy IKEA od początku byli ze sobą, i z szefami, na "ty". - To był dla nas, wychowanych w tradycyjnej kulturze, szok - mówi Monika Jasińska, obecnie Customer Experience Manager, w sklepie od 25 lat.
IKEA Katowice, podobnie jak wszystkie duże sklepy szwedzkiej sieci w Polsce, szybko stała się nie tylko klasycznym sklepem, ale i miejscem do spędzania czasu. Nierzadko ludzie nawet nic nie kupowali, ale przechadzali się po piętrze sklepu, jedli coś w restauracji albo choć łapali hot-doga za złotówkę (dziś kosztuje 4 zł) na wychodne.
W pierwszym roku najlepiej sprzedającym się produktem był stolik LACK, niekwestionowany klasyk IKEA (swoją drogą wtedy ten stolik kosztował 39 zł, a dziś - 19 zł).
Dziś każdego roku odwiedza go ponad 2,5 mln klientów, którzy przez 25 lat kupili 250 mln sztuk produktów, zjedli 7,7 mln hot dogów oraz prawie 6 mln porcji szwedzkich klopsików.
- Zaczynałam pracę w IKEA Katowice w 2000 roku jako kasjerka. Pamiętam, że od pierwszego dnia czułam, że to miejsce ma w sobie coś więcej niż tylko meble – mówi Monika Jasińska, obecnie Customer Experience Manager – Dziś, po 25 latach, jestem menadżerem ds. relacji z klientem i wiem, że jedno się nie zmieniło. W IKEA zawsze chodziło o ludzi i o to, żeby każdy mógł poczuć się jak u siebie, niezależnie od tego, kim jest i skąd pochodzi.
Dziś IKEA wykracza poza sklep stacjonarny. Rozwija się w kierunku omnikanałowym, co w IKEA oznacza dawanie klientom opcji wyboru najwygodniejszego dla nich miejsca i sposobu zakupów - w sklepie, czy online i zamawianych z dostawą czy też do własnego odbioru. W ostatnich latach otworzyła też nowe formaty:
- dwa Studia Planowania i Zamówień w Gliwicach i Bielsku-Białej,
- pięć Mobilnych Punktów Odbioru Zamówień w Cieszynie, Częstochowie, Jastrzębiu-Zdroju, Raciborzu i Rybniku.
Świętowanie 25-lecia IKEA Katowice. Bebok Imbusik
Z okazji jubileuszu sklep przygotował wspólne świętowanie od 12 sierpnia. W sklepie i poza nim czekają na klientów liczne atrakcje, które mają podkreślić zarówno długą historię sklepu, jak i dynamiczne zmiany prowadzące do miejsca, w którym jest teraz.
- Celebrację rozpoczęliśmy wyjątkowym wydarzeniem, w ramach którego pokazaliśmy pełen wspomnień i pierwszych kroków w nowej przestrzeni archiwalny film z otwarcia sklepu w 2000 roku – mówi Karolina Parzniewska, specjalista ds. marketingu IKEA Katowice - Chcieliśmy tym samym podziękować za wspólne 25 lat. Dziękujemy, że jesteście częścią
tej historii.
Obchody zainaugurowano konferencją, podczas której oficjalnie przedstawiono Beboka
Imbusika, który stanął przed głównym wejściem do IKEA (od strony naziemnego parkingu). Nazwę figurki wybrali pracownicy IKEA i odnosi się do głównego atrybutu każdego, kto kupi meble do składania w szwedzkim sklepie, czyli klucza Imbus.
Dla najmłodszych przygotowano grę terenową „Urodzinowa misja Beboka Imbusika”, a weekendy dzieci spotkają kultowego misia FABLER BJÖRN, który będzie rozdawał balony i zapraszał do udziału w aktywacjach.
Dla Klubowiczów IKEA Family sklep ma specjalną promocję 25 zł rabatu na następne zakupy za każde 250 zł wydane w sklepie stacjonarnym IKEA Katowice oraz w Studio Planowania i Zamówień w Gliwicach.
Nowy sklep IKEA w woj. śląskim już w 2025 roku. Ale inny niż wielkopowierzchniowy IKEA Katowice
Co w przyszłości? IKEA miała plany otwarcia dwóch nowych sklepów wielkopowierzchniowych w województwie śląskim: w Zabrzu i w Częstochowie, ale spełzły one na niczym.
Za to już w 2025 roku otworzy nieco inny, mniejszy, format, w Centrum Handlowym Gemini Park w Bielsku-Białej. To będzie pierwszy tego typu kompaktowy sklep IKEA w kraju, zaaranżowany na powierzchni ok. 2000 m², czyli około 15 razy mniejszej niż tradycyjne sklepy IKEA. Będą tu ekspozycje, wsparcie projektowe, możliwość zamówienia pełnego asortymentu z dostawą do domu lub odbiorem w Punkcie Odbioru Zamówień w Bielsku-Białej czy Cieszynie. Na miejscu dostępnych będzie blisko 3000 produktów, z czego ponad 1000 od ręki.
W sklepie znajdzie się małe Bistro Szwedzkie, w którym będzie można spróbować roślinnych i mięsnych klopsików z frytkami, a także napić się kawy czy zjeść lody z automatu.
- 25 lat temu rozpoczęliśmy naszą śląską przygodę z wizją, która wykraczała poza sprzedaż mebli. Chcieliśmy budować relacje i wspierać społeczność w codziennym życiu. Dziś, z dumą patrzymy na miliony odwiedzających, tysiące projektów i niezliczone historie, które powstały dzięki tej wspólnej drodze. Wierzymy, że najlepsze dopiero przed nami, ponieważ prawdziwa siła marki tkwi w ludziach, których łączy. – mówi Karol Barcal, Dyrektor Regionu Śląskiego w IKEA Retail w Polsce.