Koleje Śląskie to spółka należąca do samorządu województwa śląskiego, a rekordowa wysokość kapitału zakładowego regionalnego przewoźnika to efekt właścicielskich decyzji zarządu województwa. W 2025 roku dwukrotnie podwyższono kapitał gotówkowy spółki – łącznie o 112 mln zł. Z kolei w czerwcu przekazano regionalnemu przewoźnikowi w formie aportu 13 pociągów:
- cztery „Flirty”,
- dziewięć „Elfów”,
których właścicielem był do tej pory samorząd województwa.
- Koleje Śląskie z każdym przebytym kilometrem udowadniają, że nawet najdrobniejsze inwestycje przekładają się na dynamiczny rozwój spółki. Chcemy ją wzmacniać, aby przejęła pełną odpowiedzialność za majątek, którym dysponuje - mówi Grzegorz Boski, wicemarszałek województwa śląskiego.
Koleje Śląskie inwestują w nowy tabor
Środki z dokapitalizowania spółki Koleje Śląskie przeznaczają na zakup taboru kolejowego i rozbudowę zaplecza technicznego przy ul. Raciborskiej w Katowicach, która trwa od marca 2024 roku.
W lutym na tory województwa śląskiego wyjechały trzy pierwsze Impulsy 2 - nowoczesne, ekologiczne pociągi ze strefami dla rodzin, rowerzystów i osób z niepełnosprawnościami. Koleje Śląskie zamówiły w sumie pięć takich pojazdów, a samorząd województwa śląskiego kolejne 26 składów.
- Kapitał, który trafił w tym roku do spółki, pozwala nam konsekwentnie inwestować w jakość, bezpieczeństwo i komfort przewozów – mówi Krzysztof Klimosz, prezes zarządu Kolei Śląskich. Dodaje, że wsparcie województwa śląskiego jest dowodem na kluczowe znaczenie transportu kolejowego dla rozwoju mobilności w całym regionie.
Razem z rozwojem floty Koleje Śląskie rozbudowują także siatkę połączeń. Tylko w letniej korekcie rozkładu jazdy pojawiły się trzy nowe linie obsługiwane przez regionalnego przewoźnika:
- S74 Tychy – Orzesze Jaśkowice,
- dwie nowe trasy prowadzące na lotnisko w Pyrzowicach z Gliwic – przez Tarnowskie Góry (S14) oraz przez Katowice i Sosnowiec (S19).