Z roku na rok przewoźnicy kolejowi w Polsce zatrudniają coraz więcej maszynistów. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w sektorze przewozów pasażerskich w 2023 roku w Polsce pracowało blisko 5,4 tys. maszynistów. W zeszłym roku już ponad 5,6 tys. Rośnie także ogólne zatrudnienie w przewozach pasażerskich – o 5,5 proc. w ciągu roku. Wzrostowi zatrudnienia towarzyszy rosnący ruch pasażerski. W 2024 r. wymiana pasażerska na wszystkich dworcach przekroczyła 810 mln osób – najwięcej w historii pomiarów UTK.
– Rok 2024 był drugim rokiem z rzędu, w którym Koleje Śląskie przewiozły rekordowe 22 mln pasażerów. Rozwój transportu kolejowego oznacza również wzrost liczby miejsc pracy i nowe możliwości zawodowe – mówi Adam Wojtowicz, wiceprezes Kolei Śląskich.
„Poprowadzić pociąg to marzenie z dzieciństwa”
Obecnie w Kolejach Śląskich pracuje ponad 300 maszynistów. Regionalny przewoźnik rozwija swoją flotę. W związku z perspektywą zakończenia przebudowy katowickiego węzła kolejowego przygotowuje się także do obsługi kolejnych połączeń oraz zwiększenia częstotliwości przejazdów na najbardziej uczęszczanych trasach. Potrzebni będą więc nowi maszyniści.
- Poprowadzić pociąg to marzenie z dzieciństwa wielu z nas, ale droga do jego realizacji jest długa i wymaga wytrwałości. Obecnie w Kolejach Śląskich na maszynistów szkoli się 47 kandydatów, ale w związku z poszerzeniem floty o nowe Impulsy 2 potrzebujemy kolejnych – mówi Adam Wojtowicz.
Najpierw 300 godzin na kursie i egzamin
Kandydat na maszynistę musi przebyć długą drogę. Pierwszy krok, to zdobycie licencji. Tę zdobywa się po przejściu kilkumiesięcznego kursu. Jego uczestnicy muszą być pełnoletni, mieć przynajmniej zawodowe wykształcenie i czystą kartotekę – kandydatem na maszynistę nie może zostać osoba skazana za przestępstwo umyślne. Kursy składające się z blisko trzystu godzin zajęć teoretycznych i praktycznych organizują Ośrodki Szkolenia Maszynistów. W Kolejach Śląskich odbywają się w one weekendy i trwają pięć miesięcy.
- Po ukończeniu kursu, przyszłych maszynistów czeka pierwszy państwowy egzamin w Urzędzie Transportu Kolejowego. To składający się ze stu pytań jednokrotnego wyboru test. Pozytywny wynik daje licencję maszynisty. Z nią w ręku rozpoczyna się właściwy proces szkolenia kandydatów na maszynistów. Najpierw trzeba odbyć staże stanowiskowe i zajęcia praktyczne. Przyszli maszyniści, pod okiem rewidentów taboru, uczą się, jak naprawiać i utrzymywać pojazdy – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Później 800 godzin jazd i… kolejne egzaminy
Po zdobyciu licencji i stażach można zasiąść w kabinie Elfa czy Impulsa, ale tylko w roli obserwatorów pracy doświadczonych maszynistów. Po teorii czas bowiem na praktykę. Pod nadzorem pełnoprawnego maszynisty, za nastawnikami pojazdów, kandydaci muszą wyjeździć 800 godzin. To przynajmniej 5-6 miesięcy jazd szkoleniowych. Dopiero wtedy przychodzi czas na sprawdziany i egzaminy. Najpierw wewnętrzny, w spółce kolejowej. Później państwowy, organizowany przez Urząd Transportu Kolejowego.
Egzamin w UTK składa się z dwóch części. Teoretycznej – z przepisów i zasad prowadzenia ruchu kolejowego oraz jazdy na symulatorze pociągu oraz praktycznej – w pojazdach spółek przewozowych, pod czujnym okiem dwóch egzaminatorów – przedstawiciela UTK i egzaminatora-instruktora ze spółki. Po zdaniu tego egzaminu kandydat na maszynistę staje się pełnoprawnym maszynistą, a o jego wiedzy, umiejętnościach i prawie do prowadzenia pociągów zaświadcza świadectwo maszynisty.
Benefity dla pracowników Kolei Śląskich
W Kolejach Śląskich podkreślają, że wszyscy pracownicy spółki, nie tylko maszyniści, mogą liczyć na szeroki pakiet korzyści, obejmujący m.in. karty MultiSport, fundusz socjalny, nagrody jubileuszowe, kasę zapomogowo-pożyczkową oraz dodatkowy dzień wolny i gratyfikację finansową z okazji Dnia Kolejarza. Wśród dostępnych benefitów jest również prywatna opieka medyczna czy ubezpieczenia grupowe, a nawet ubezpieczenie zdrowotne dla psów i kotów pracowników regionalnego przewoźnika.
Aktualna lista ofert pracy regionalnego przewoźnika znajduje się na stronie: www.kolejeslaskie.pl. Oprócz maszynistów poszukiwane są także osoby na stanowiska m.in.: dyspozytora ds. taboru, specjalisty ds. drużyn trakcyjnych, elektromontera, elektronika, mechanika taboru i rewidenta taboru.

Może Cię zainteresować: