W Kolejach Śląskich podkreślają, że nowy rok będzie szybszy od poprzedniego. Na dobrze znanych pasażerom trasach S1, S3, S5, S51, S6 i S9 pociągi regionalnego przewoźnika rozpędzą się do 160 km/h. Na nowej linii S82 Chorzów Batory – Chorzew Siemkowice, która przebiega przez m.in. Bytom, Tarnowskie Góry i Kłobuck, będzie nieco wolniej – tu pojazdy rozwiną maksymalnie 140 km/h. Jednak dzięki zakończonym inwestycjom infrastrukturalnym czas przejazdu z Chorzowa do Kłobucka wyniesie około 75 minut, a więc będzie o około 35 minut krótszy niż w latach, gdy kursowały tu pociągi innych przewoźników.
Z Chorzowa do Chorzewa. Nowe połączenie Kolei Śląskich
Na linię S82 (Chorzów Batory – Chorzew Siemkowice) codziennie na tory wyjedzie 8 par pociągów, w tym dwie pary w skróconej relacji Chorzów Batory - Kłobuck. To powrót pociągów do Kłobucka po 12 latach, a wraz z uruchomieniem tej linii Koleje Śląskie dopiszą do listy obsługiwanych przystanków także: Strzebiń, Boronów, Herby Nowe, Działoszyn i Chorzew Siemkowice. Na ostatnim przystanku, już na terenie województwa łódzkiego, podróżni będą mogli przesiąść się do pociągów Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i dojechać m.in. do Łodzi.
Trasę Chorzów Batory – Chorzew Siemkowice przetestowali już pierwsi pasażerowie. W piątek, 5 grudnia, około 300 osób przejechało ją tam i z powrotem. Był to przejazd specjalny najnowszym Impulsem 2 Kolei Śląskich, zakupionym ze środków Krajowego Planu Odbudowy i promującego fundusze KPO. Od 14 grudnia połączenie będą obsługiwać trzy- i czteroczłonowe Elfy 2.
Więcej połączeń na lotnisko w Pyrzowicach
Uruchomienie nowej linii sprawi, że przybędzie pociągów na odcinku z Chorzowa Batorego do Tarnowskich Gór – pociągi będą tu kursować w ciągu dnia średnio co 30 minut. Na zagęszczenie ruchu wpływa także wydłużenie linii lotniskowej S9, która dotąd kursowała z Częstochowy do Tarnowskich Gór. Od 14 grudnia każdego dnia na tej linii 10 par pociągów dojedzie aż do Chorzowa Batorego. Łącznie będzie tam kursować 12 par pociągów, w tym dwie pary obsłużą skróconą, dotychczasową relację Częstochowa – Tarnowskie Góry, a jedna relację Chorzów Batory – Zawiercie.
- Gdyby nie trwająca modernizacja katowickiego węzła kolejowego pociągi linii S9, ale także S82 i S8 (Lubliniec – Chorzów Batory) dojeżdżałyby do Katowic, ale ze względu na brak wolnych krawędzi peronowych w stacji Katowice, będą kończyć bieg w Chorzowie Batorym – mówi Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
Czwarta para pociągów z Częstochowy do Krakowa
Nowe połączenia pojawią się także na linii S34 Częstochowa – Kraków. Jak podkreślają w Kolejach Śląskich dodatkowa para pociągów to efekt dużego zainteresowania pasażerów. Uruchomione w sierpniu 2025 r. połączenie to frekwencyjny sukces regionalnego przewoźnika. We wrześniu podróżowało tu 39 tys., w październiku 42 tys., a w listopadzie 37 tys. pasażerów. Od 14 grudnia na trasie z Częstochowy do Krakowa będą mieli do dyspozycji nie trzy pary jak dotychczas, ale cztery pary pociągów dziennie.
Do Zwardonia bez przesiadek
Po dziewięciomiesięcznej przerwie, spowodowanej pracami remontowymi prowadzonymi przez Polskie Linie Kolejowe, pociągi Kolei Śląskich wrócą na odcinek Węgierska Górka – Zwardoń. Oznacza to oznacza koniec uciążliwych przesiadek do autobusów zastępczej komunikacji autobusowej. Dodatkowo, w ramach nowego rozkładu jazdy, jedna para pociągów dotychczas kursująca tylko „do” i „z” Żywca zostanie wydłużona do Węgierskiej Górki.
Koleje Śląskie jadą w góry
Do rozkładu jazdy Kolei Śląskich wróci pociąg Ornak. Będzie kursował w relacji Częstochowa – Katowice – Bielsko-Biała Główna – Wadowice – Zakopane od 20 grudnia do 1 marca, w weekendy i święta oraz 2 i 5 stycznia. Ornak wróci jeszcze do rozkładu Kolei Śląskich w wakacje, ale w czasie przerwy zastąpi go pociąg S1/S5 Czupel, który będzie kursował w relacji Częstochowa – Bielsko-Biała Główna.
W Kolejach Śląskich podkreślają, że od 14 grudnia pociągi linii S6 Katowice – Wisła Głębce obsłużą wszystkie przystanki na trasie, a więc także Katowice Podlesie oraz Tychy Żwaków i Chybie. Natomiast przestaną się zatrzymywać na przystanku Zabrzeg Czarnolesie. W ramach kontynuacji wakacyjnej oferty, na weekendowej linii S77 zostanie uruchomiona dodatkowa para pociągów Soszów z Wisły do stacji Racibórz.
Na linii S61 Czechowice-Dziedzice – Zebrzydowice – Cieszyn zostanie z kolei wprowadzona zastępcza komunikacja autobusowa ze względu na pełne wykorzystanie przepustowości na odcinku Zabrzeg – Chybie przez pociągi międzynarodowe i linię S6.
Wydłużenie linii S17 i dodatkowe połączenie na S6
Linia S17 Gliwice – Rybnik, zostanie wydłużona do Wodzisławia Śląskiego. Z kolei na linii S6/S62 pojawi się dodatkowe połączenie, o które prosili pasażerowie Kolei Śląskich. Zapewni ono dojazd mieszkańcom Cieszyna, Wisły i Skoczowa do Katowic na godz. 8.00. Pociąg powrotny wyjedzie ze stacji Czechowice-Dziedzice o godz. 17:37, po skomunikowaniu z pociągiem linii S5 przyjeżdżającym z kierunku Katowic.
Inwestycje trwają, więc są utrudnienia
Na kształt nowego, rocznego rozkładu jazdy mają wpływ inwestycje prowadzone przez Polskie Linie Kolejowe. To przede wszystkim modernizacja katowickiego węzła kolejowego, ale także modernizacja linii kolejowych 61 (na odcinku Częstochowa Gnaszyn – Lubliniec), 139 (Tychy – Kobiór) i 93 (Zabrzeg – Zebrzydowice). Utrudnienia, które są efektem jednej z największych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce, wpływają także na punktualność pociągów Kolei Śląskich.
– To sytuacja, na którą jako przewoźnik nie mamy wpływu. Za stan infrastruktury i prowadzenie prac odpowiada jej zarządca, a my robimy wszystko, by minimalizować skutki utrudnień – podkreśla Bartłomiej Wnuk. – Intensywność utrudnień będzie się zmieniać, dlatego warto zapoznać się ze szczegółami dostępnymi w Informacji o rozkładzie jazdy pociągów Kolei Śląskich i liniowym rozkładzie jazdy dostępnych na stronie: www.kolejeslaskie.pl – zachęca rzecznik prasowy Kolei Śląskich.
W związku z kolejowymi inwestycjami Koleje Śląskie utrzymują honorowanie swoich biletów w pociągach PKP IC, Polregio oraz w autobusach, tramwajach i trolejbusach Transportu GZM na trasach w obrębie Katowic, a także łączących stolicę województwa z Mysłowicami, Sosnowcem, Tychami i Gliwicami.
Może Cię zainteresować:

