Koniec przebudowy DK94 między Pyskowicami a Zabrzem. Inwestycja miała być gotowa już rok temu

Z rocznym opóźnieniem zakończyła się przebudowa blisko dwunastokilometrowego DK94 między Pyskowicami a Zabrzem. - Inwestycja znacząco poprawi warunki komunikacyjne w regionie, podnosząc komfort codziennych przejazdów oraz tranzytu – podkreślają w katowickim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przebudowano 28 skrzyżowań

Przebudowa obejmowała odcinek DK94 o długości 11,8 km, od Pyskowic do granicy z Zabrzem. W ramach tej inwestycji przebudowano 28 skrzyżowań, powstały dodatkowe pasy do bezkolizyjnych skrętów, chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe. Zbudowano także urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz dwa miejsca do kontroli pojazdów.

- Konstrukcja drogi została wzmocniona i dostosowana do nośności 11,5 t/oś, co oznacza, że nawierzchnia będzie bardziej wytrzymała i odporna na intensywny ruch. Zastosowana cicha nawierzchnia znacznie poprawi komfort jazdy oraz ograniczy emisję dźwięków i drgań przejeżdżających pojazdów – podkreślają w GDDKiA.

Poprawa bezpieczeństwa i podniesienie standardu

Wybudowano także nowy most na ciekiem Sroczka w Karchowicach, który zastąpił wysłużony obiekt. Przebudowano także kanalizację deszczową, oświetlenie drogowe oraz sieci kolidujące z inwestycją: elektroenergetyczne, wodociągowe i teletechniczne. Dzięki temu – jak zaznaczają w GDDKiA - droga spełnia współczesne standardy techniczne i środowiskowe.

- Głównym celem rozbudowy DK94 była poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i podniesienie standardu komunikacyjnego na trasie, która stanowi ważne połączenie na sieci dróg krajowych. Wykonanie odpowiedniego odwodnienia oraz zastosowanie urządzeń ochrony środowiska ograniczy wpływ inwestycji na środowisko naturalne – dodają w GDDKiA.

Inwestycja z rocznym opóźnieniem

Umowa na rozbudowę DK94 na odcinku Pyskowice – Zabrze została podpisana 31 marca 2023 r., a wartość kontraktu wyniosła ponad 163 mln zł. Wykonawca, firma Strabag Infrastruktura Południe, miał zakończyć prace do 31 października 2024 r.

W związku z wyjątkowo niesprzyjającymi warunkami klimatycznymi (sierpień, październik, listopad i grudzień 2023 r. oraz lipiec i wrzesień 2024 r.), najpierw przedłużono termin zakończenia do maja 2025 r., później wskazano na III kwartał 2025 r.

Prace przy rozbudowie drogi wydłużyła także pewna niespodzianka. W Pyskowicach, w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich, pod jezdnią odkryto niezinwentaryzowany most z początku XX w., który zbudowano w starorzeczu rzeki Dramy. Most trzeba było rozebrać oraz wzmocnić i uzupełnić nasyp w jego miejscu.

Podstawowe parametry techniczne DK94 na odcinku Pyskowice - Zabrze po rozbudowie:

  • długość odcinka: 11,8 km
  • klasa techniczna: droga główna ruchu przyspieszonego (GP) 
  • liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2 
  • szerokość pasa ruchu: 3,5 m 
  • szerokość poboczy gruntowych: min. 1,5 m 
  • minimalna skrajnia pionowa: 4,7 m 
  • obciążenie nawierzchni: 11,5 ton/oś
Inwestycja z opóźnieniem. Kończy się rozbudowa DK94

Może Cię zainteresować:

Inwestycja z opóźnieniem. Kończy się rozbudowa DK94 na odcinku Pyskowice - Zabrze

Autor: Maciej Poloczek

13/05/2025

Dk94 rozbudowa Pyskowice Zabrze

Może Cię zainteresować:

Niespodzianka na budowie DK94 między Pyskowicami a Zabrzem. Czy termin oddania do użytku będzie dotrzymany?

Autor: Katarzyna Pachelska

21/02/2025

Trasa s1 budowa obejscia wegierskiej gorki 9

Może Cię zainteresować:

S1: Obejście Węgierskiej Górki gotowe. Otwarcie już za kilka tygodni

Autor: Tomasz Borówka

04/09/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama