Przebudowano 28 skrzyżowań
Przebudowa obejmowała odcinek DK94 o długości 11,8 km, od Pyskowic do granicy z Zabrzem. W ramach tej inwestycji przebudowano 28 skrzyżowań, powstały dodatkowe pasy do bezkolizyjnych skrętów, chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe. Zbudowano także urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz dwa miejsca do kontroli pojazdów.
- Konstrukcja drogi została wzmocniona i dostosowana do nośności 11,5 t/oś, co oznacza, że nawierzchnia będzie bardziej wytrzymała i odporna na intensywny ruch. Zastosowana cicha nawierzchnia znacznie poprawi komfort jazdy oraz ograniczy emisję dźwięków i drgań przejeżdżających pojazdów – podkreślają w GDDKiA.
Poprawa bezpieczeństwa i podniesienie standardu
Wybudowano także nowy most na ciekiem Sroczka w Karchowicach, który zastąpił wysłużony obiekt. Przebudowano także kanalizację deszczową, oświetlenie drogowe oraz sieci kolidujące z inwestycją: elektroenergetyczne, wodociągowe i teletechniczne. Dzięki temu – jak zaznaczają w GDDKiA - droga spełnia współczesne standardy techniczne i środowiskowe.
- Głównym celem rozbudowy DK94 była poprawa bezpieczeństwa uczestników ruchu i podniesienie standardu komunikacyjnego na trasie, która stanowi ważne połączenie na sieci dróg krajowych. Wykonanie odpowiedniego odwodnienia oraz zastosowanie urządzeń ochrony środowiska ograniczy wpływ inwestycji na środowisko naturalne – dodają w GDDKiA.
Inwestycja z rocznym opóźnieniem
Umowa na rozbudowę DK94 na odcinku Pyskowice – Zabrze została podpisana 31 marca 2023 r., a wartość kontraktu wyniosła ponad 163 mln zł. Wykonawca, firma Strabag Infrastruktura Południe, miał zakończyć prace do 31 października 2024 r.
W związku z wyjątkowo niesprzyjającymi warunkami klimatycznymi (sierpień, październik, listopad i grudzień 2023 r. oraz lipiec i wrzesień 2024 r.), najpierw przedłużono termin zakończenia do maja 2025 r., później wskazano na III kwartał 2025 r.
Prace przy rozbudowie drogi wydłużyła także pewna niespodzianka. W Pyskowicach, w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich, pod jezdnią odkryto niezinwentaryzowany most z początku XX w., który zbudowano w starorzeczu rzeki Dramy. Most trzeba było rozebrać oraz wzmocnić i uzupełnić nasyp w jego miejscu.
Podstawowe parametry techniczne DK94 na odcinku Pyskowice - Zabrze po rozbudowie:
- długość odcinka: 11,8 km
- klasa techniczna: droga główna ruchu przyspieszonego (GP)
- liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość poboczy gruntowych: min. 1,5 m
- minimalna skrajnia pionowa: 4,7 m
- obciążenie nawierzchni: 11,5 ton/oś

Może Cię zainteresować:
Inwestycja z opóźnieniem. Kończy się rozbudowa DK94 na odcinku Pyskowice - Zabrze

Może Cię zainteresować: