Mgła znów sparaliżowała lotnisko w Balicach. Część lotów przekierowano do Pyrzowic

Gęsta mgła po raz kolejny sparaliżowała Kraków Airport. W sobotni poranek kilkadziesiąt samolotów zamiast w Balicach wylądowało w Katowice Airport w Pyrzowicach. Powód jest dobrze znany – krakowskie lotnisko wciąż nie posiada odpowiedniej kategorii operacji lotniczych, a nowoczesna infrastruktura Pyrzowic pozwala na bezpieczne lądowania nawet przy bardzo ograniczonej widoczności.

Fot. Piotr Adamczyk/ KTW PR
Katowice Airport

To był nerwowy sobotni poranek w Kraków Airport. Gęsta mgła, która od wczesnych godzin 13 grudnia ograniczała widoczność na lotnisku w Balicach do zaledwie kilkudziesięciu metrów, uniemożliwiła lądowanie wielu samolotów. W efekcie musiały więc lądować na innych lotniskach. Część rejsów została przekierowana z Balic do Katowice Airport w Pyrzowicach, które po raz kolejny pełniły rolę lotniska awaryjnego dla Krakowa.

Lista przekierowanych lotów:

  • Finnair AY 1161 z Helsinek
  • Ryanair FR 5086 z Pafos
  • Ryanair FR 8795 z Malty
  • Ryanair FR 5413 z Marsylii
  • Ryanair FR 1470 z Rzymu Ciampino
  • Ryanair FR 4635 ze Sztokholmu Arlanda
  • Ryanair FR 6360 z Liverpoolu
  • easyJet U2 8823 z Londynu-Gatwick
  • Lufthansa LH 1362 z Frankfurtu
  • easyJet EZY 2263 z Manchesteru
  • Ryanair FR 6356 z Alicante
  • easyJet EZS 1283 z Bazylei
  • Ryanair FR 2723 z Bari
  • Wizz Air W6 2026 z Werony
  • Wizz Air W6 2068 z Mediolanu Malpensa
  • Ryanair FR 1724 z East Midlands
  • Ryanair FR 2175 z Memmingen
  • KLM KL 1323 z Amsterdamu
  • Air Arabia G9 730 z Sharjah
  • Ryanair FR 2141 z Manchesteru
  • Air France AF 3139 z Amsterdamu
  • Delta DL 9337 z Amsterdamu

Łącznie kilkadziesiąt rejsów zamiast w Krakowie zostało obsłużonych w Katowicach.

Atuty Pyrzowic

Powód tej sytuacji jest dobrze znany. Pyrzowice dysponują nowoczesnym systemem ILS, który pozwala na bezpieczne lądowania nawet przy bardzo ograniczonej widoczności – wystarczy pułap chmur na poziomie 30 metrów i widoczność wzdłuż pasa na 300 metrów. Dodatkowo katowickie lotnisko posiada stosunkowo nową drogę startową, oddaną do użytku około dekadę temu, co zwiększa elastyczność operacji.

Balice pozostają w tyle. Pas startowy w Krakowie ostatni poważny remont przeszedł w 1996 roku, a lotnisko nie posiada drugiej kategorii operacji lotniczych. Oznacza to, że w przypadku gęstej mgły samoloty nie mogą tam lądować, a każda awaria pasa wymagałaby długotrwałego zamknięcia. Do tego dochodzą warunki klimatyczne – w rejonie Balic mgły są częstsze i bardziej intensywne niż w Pyrzowicach. Jak podkreślają przedstawiciele Katowice Airport, gdy w Pyrzowicach widoczność sięga 10 kilometrów, w Krakowie bywa ograniczona do zaledwie 100 metrów.

Dzisiejsze wydarzenia wpisują się w powtarzający się schemat. W sezonie jesienno-zimowym przekierowania z Balic do Pyrzowic zdarzają się regularnie, a Katowice Airport dzięki lepszej infrastrukturze i przygotowaniu technicznemu pełni rolę lotniska awaryjnego dla Krakowa. Dopóki Balice nie zmodernizują pasa startowego i nie uzyskają wyższej kategorii operacji lotniczych, pasażerowie muszą liczyć się z tym, że podobne sytuacje będą się powtarzać.

Zarabiają też przewoźnicy

Marcin Mazurowski, prezes katowickiej firmy przewozowej Buzzbus, w rozmowie ze Ślązagiem przyznał, że jego przedsiębiorstwo stało się nieformalnym „ratownikiem” w takich kryzysowych momentach. Gdy samoloty lądują w Katowicach zamiast w Krakowie, to właśnie Buzzbus podstawia dziesiątki autokarów, aby przewieźć pasażerów do Balic. Mazurowski opowiadał, że zdarzało się wysyłać jednocześnie ponad 30–40 autobusów, a w rekordowych dniach nawet ponad 50 kursowało między Katowicami a Krakowem. Firma współpracuje z obsługą handlingową większości przewoźników – jak sam mówi, około 90 procent linii korzysta z ich usług.

Jak widzimy, mgła w Balicach nie tylko komplikuje pracę lotniska, ale też uruchamia w regionie całą logistyczną machinę. Katowice Airport przejmuje ruch, a lokalne firmy transportowe – takie jak Buzzbus – stają się niezbędnym ogniwem w zapewnieniu ciągłości podróży. To dodatkowy dowód na to, że problem mgły w Krakowie ma szerokie konsekwencje, angażujące nie tylko porty lotnicze, ale i regionalnych przewoźników.

Mazurowski miniatura slazaq 1920

Może Cię zainteresować:

Człowiek, który zarabia na mgle. Marcin Mazurowski, prezes firmy przewozowej Buzzbus z Katowic

Autor: Katarzyna Pachelska

12/12/2025

Balice samolot w pasie zieleni

Może Cię zainteresować:

Balice. Samolot wypadł z pasa, a loty zostały przekierowane do Pyrzowic. Firma transportowa z Katowic przewiozła aż 6000 osób!

Autor: Arkadiusz Szymczak

15/09/2025

Katowice Airport

Może Cię zainteresować:

Na problemy w Balicach najlepsze Pyrzowice. Nie od dziś. A pamiętacie historię z Turkish Airlines?

Autor: Grzegorz Lisiecki

06/12/2024

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama