Dotychczasowa galeria handlowa – znany wysoki budynek z pasażami – znika z mapy regionu. W jego miejscu powstanie coś zupełnie innego: park rozrywki, który do oferty zakupów i gastronomii w jednym miejscu doda jeszcze atrakcje rodzinne. Docenią je zwłaszcza najmłodsi wielbiciele kultowych dziecięcych bajek! Dzięki tej radykalnej zmianie koncepcji Europa Centralna ma zaistnieć także na mapie centr rozrywki. Jakie będzie to gliwickie i jakie atrakcje będą przyciągać klientów Europy Centralnej od połowy 2027 roku? Taki jest bowiem termin ukończenia inwestycji. Ściślej – jej pierwszej fazy.
– Jesteśmy tutaj z tego właśnie powodu, że zaczynamy coś absolutnie fantastycznego, niebywałego i emocjonującego. Także dla nas – podkreślał obecny na uroczystości Wouter Dekkers, CEO Momentum Leisure.
Dodał też, że w przypadku parku rozrywki w Gliwicach chodzi o zupełnie nową koncepcję:
– Dlaczego zdecydowaliśmy się wybrać akurat miasto Gliwice? Powody są tak naprawdę dość oczywiste. Gliwice znajdują się w centrum bardzo specyficznego regionu. W promieniu dwóch godzin jazdy samochodem mieszka tutaj 7 milionów ludzi. Mówimy tu nie tylko o aglomeracji śląskiej, ale i o tym, co dookoła. Ale nie tylko dlatego. Wiedzieliśmy też, że w Gliwicach po prostu świetnie się inwestuje. Od moich partnerów usłyszałem, jak bezszwowym, jak płynnym procesem była współpraca z lokalnymi władzami i lokalną społecznością, której częścią chcemy się stać – tłumaczył.
Od Majalandów do Europy Centralnej
Momentum Leisure od kilku lat konsekwentnie rozwija swoją obecność w Polsce, tworząc sieć parków tematycznych właśnie pod marką Majaland. Pierwszy z nich – Majaland Kownaty w województwie lubuskim – otwarto w 2018 roku. Był to pionierski projekt, który wprowadził na polski rynek koncepcję tematycznego parku rodzinnego inspirowanego bajką „Pszczółka Maja”. Kolejnym krokiem było uruchomienie Majalandu Warszawa w 2022 roku, który rozszerzył ofertę Momentum Leisure na centralną część kraju i stołeczną aglomerację. Dwa lata później, w 2024 roku, firma otworzyła Majaland Gdańsk, dzięki czemu obecność operatora objęła również północ Polski. Teraz, w grudniu 2025 roku, rozpoczęła się budowa czwartego obiektu – parku rozrywki przy Centrum Handlowym Europa Centralna w Gliwicach. Momentum Leisure wprowadzał już w Majalandach inspirowane czym innym niż popularna Pszczółka Maja (czyli wikingów i Smerfy), jednak takiej różnorodności, jak projektowana w Gliwicach, jeszcze nie proponował. Gliwice nie będą więc wzorowane na Majalandach, a nawet... wręcz przeciwnie. Jak wspomniał Rafał Zagórski, dyrektor sprzedaży i marketingu Majalandu, w perspektywicznych planach to właśnie dotychczasowe parki Momentum Leisure w Polsce czeka rebranding i można spodziewać się w nich innych światów z dziecięcych bajek. Być może właśnie tych, co w Gliwicach.
Z kolei Wouter Dekkers zaznaczył też, iż firma wciąż kieruje swoją ofertę do rodzin, jednak przesuwa akcent na nieco starszą grupę wiekową. Według niego, dzięki znakomitej lokalizacji i unikalnym atrakcjom spodziewają się od 400 000 do 600 000 odwiedzających rocznie – zarówno z Polski, jak i z sąsiednich Czech, czyli z rynku obejmującego 40 milionów mieszkańców. Dekkers wskazywał również, że dzięki tej inwestycji Momentum Leisure jest obecne we wszystkich głównych regionach Polski i tym samym „zamyka diament”. Podkreślał, iż przedsięwzięcia firmy odzwierciedlają nie tylko wiarę w potencjał gospodarczy Polski, ale także przekonanie o sile wspólnych, rodzinnych doświadczeń.
– Skoro Wojownicze Żółwie Ninja obchodzą w tym roku 35-lecie swojego powstania, pokażmy je w takim razie nowym pokoleniom naszych dzieci. Pozwólmy im spotkać się ze swoimi bohaterami i przeżyć zupełnie nowe przygody, tak aby każde odwiedziny w naszym nowym parku rozrywki były jak udział w nowym odcinku ich ulubionej kreskówki – przekonywał szef Momentum Leisure.
– Staramy się dawać radość ludziom, przede wszystkim celując w parki rozrywki, które lokalizujemy w Europie Środkowej i Środkowo-Wschodniej. Mamy już trzy parki w Polsce, w Gliwicach powstanie czwarty, a 2028 roku zamierzamy otworzyć kolejny park rozrywki, tym razem w Rumunii – zdradził Dekkers. – Wszystko po to, by dawać naszym odwiedzającym, naszym dzieciakom, niesamowitą radość i możliwość korzystania z atrakcji zarówno na wolnym powietrzu, jak i w zamkniętych budynkach. Wszystko po to, byśmy świetnie się bawili – mówił Wouter Dekkers.
Taki tez ma być park rozrywki w Gliwicach. Zauważmy wprawdzie, że nawet swoją docelową powierzchnią 6,7 ha będzie znacznie ustępował Energylandii w Zatorze (70 hektarów) czy nawet chorzowskiej Legendii (26 hektarów). Tym bardziej, ze w pierwszej fazie inwestor zagospodaruje tylko część działki, tzn. 10 hektarów w plenerze i dalszych 10 pod dachem. Lecz zamierza zagospodarować go z pomysłem. A dokładniej – z czterema.
Momentum Leisure i dziecięcy bohaterowie
Atut nowego parku rozrywki w Gliwicach – obok atrakcyjnego położenia tuż przy największym w Polsce węźle autostradowym, jakim jest gliwicka Sośnica, gdzie krzyżują się autostrady A1 i A4 – polegać będzie na tym, że będzie on parkiem tematycznym opartym nie o jeden bajkowy świat, lecz o aż cztery. Konkretnie, będą to SpongeBob Kanciastoporty, Psi Patrol, Wojownicze Żółwie Ninja oraz Smerfy. Przy okazji uroczystości wmurowania kamienia węgielnego zaprezentowano wizualizacje projektu – zarówno całości, jak i jego poszczególnych części. Gliwicki park tematyczny ma przyciągać najmłodszych i całe rodziny dzięki obecności ulubionych bohaterów dziecięcej wyobraźni.
Jak przyznaje Rafał Zagórski, grupa docelowa gliwickiego parku rozrywki jest nieco inna niż np. Energylandii. Momentum Leisure nie planuje więc wielkich i superszybkich rollercoasterów. Bardziej niż turboadrenalina liczyć się ma się właśnie to, by dolna granica wieku korzystających była możliwie niska i by frajdę z przejażdżki miały już także maluchy. Podobnie jest z rollercoasterami Majalandów – posiadają kolejki górskie o charakterze rodzinnym, zaprojektowane tak, by były dostępne dla dzieci i dorosłych jednocześnie.
Więc również w Gliwicach rollercoastery i owszem będą.
Park, zaprojektowany z myślą o dzieciach w wieku 3-12 lat i ich rodzinach, zaoferuje dwie nowe kolejki górskie od niemieckich producentów Zierer i Gerstlauer, z których jedna częściowo będzie przebiegać na zewnątrz – po raz pierwszy w historii polskich parków Momentum Leisure. Projekt wprowadzi także klasyczny, zewnętrzny układ wejścia, odmienny od stylu halowego znanego z parków Majaland, co stworzy bardziej otwarte i immersyjne doświadczenie dla odwiedzających – informuje Momentum Leisure.
Jak będzie nazywał się park rozrywki przy Europie Centralnej? 3 grudnia 2025 roku wmurowano kamień węgielny pod Theme Park Gliwice. Jak jednak zastrzegają przedstawiciele inwestora, chodzi tu (a także na tablicach informacyjnych przy budowie, gdzie czytamy podobnie) jedynie o nazwę tymczasową. Rafał Zagórski, zapytany o to, dlaczego podczas uroczystości kilkakrotnie pojawiało się sformułowanie "Heart of Sillesia", uśmiecha się tylko i zaprzecza: ostatecznej nazwy jeszcze nie ma i zostanie dopiero wybrana.
***
O inwestorze
Momentum Leisure uzyskało pozwolenie na budowę czwartego parku w październiku 2025 roku. Sfinalizowano także zakup terenu od belgijskiej firmy inwestycyjnej Mitiska REIM, właściciela Europa Centralna. Wspólny projekt stworzy znaczący regionalny ośrodek handlu i rozrywki, dodatkowo wzmacniając pozycję Gliwic jako jednego z najszybciej rozwijających się miejsc rozrywki w Polsce. Mając zabezpieczone zarówno pozwolenie, jak i finansowanie, rozpoczęcie prac budowlanych zaplanowano na koniec 2025 roku, a otwarcie na połowę 2027 roku. Nowy park tematyczny będzie zlokalizowany obok parku handlowego Europa Centralna, jednego z największych centrów zakupowych w regionie. Europa Centralna, należąca do funduszu Mitiska REIM, przechodzi proces przebudowy i optymalizacji od czasu jej przejęcia w marcu 2023 roku poprzez fundusz MEREP 3, który obecnie sprzedał część terenu Momentum Leisure na potrzeby tego projektu.
Momentum Leisure dysponuje stabilnym kapitałem własnym w wysokości 150 milionów euro, co pozwala firmie finansować nowe projekty zarówno ze środków własnych, jak i z finansowania zewnętrznego.
Dzięki czwartemu parkowi Momentum Leisure kontynuuje swoją strategię krajową dla Polski, obejmując również regiony przygraniczne z Niemcami i Czechami - co łącznie daje rynek ponad 40 milionów mieszkańców. Dzięki strategicznej lokalizacji trzech istniejących parków oraz nowego parku w Gliwicach, odwiedzający z całej Polski i regionów ościennych będą mieli zaledwie kilka godzin jazdy do jednej z destynacji Momentum Leisure.
Oprócz
inwestycji na terenie Polski firma rozwija się również w Rumunii,
gdzie nabyła grunt w Bukareszcie, celując w łączny rynek
regionalny liczący 55 milionów mieszkańców. (mat. pras)


