Ruch lotniczy w Polsce rozwija się w dwucyfrowym tempie
Polacy chętnie latają i chcą to robić częściej, co widać po wzroście ruchu lotniczego w naszym kraju. W ubiegłym roku przewozy międzynarodowe wykonywane z polskich lotnisk zwiększyły się o 14,8 proc., podczas gdy dynamika wzrostu w portach zrzeszonych w ACI Europe wyniosła zaledwie 8,9 proc. W ciągu 2024 roku linie lotnicze w naszym kraju obsłużyły 59,2 mln pasażerów - o 7 milionów więcej, niż rok wcześniej.
Te wyniki są w dużej mierze zasługą lotnisk regionalnych, które odprawiły w 2024 roku prawie 38 milionów pasażerów, a więc ok. 64 proc. całego ruchu. Zdecydowaną większość zeszłorocznego ruchu pasażerskiego obsłużyła piątka największych portów regionalnych:
- Kraków Balice - 11 071 697 pasażerów
- Gdańsk Matarnia - 6 698 533 pasażerów
- Katowice Pyrzowice - 6 365 359 pasażerów
- Wrocław Strachowice - 4 467 264 pasażerów
- Poznań Ławica - 3 597 147 pasażerów
Rozwój polskich lotnisk robi jeszcze większe wrażenie, jeśli spojrzy się 3 lata wstecz, bo wspomniana piątka urosła w tym okresie mniej więcej o połowę. W niektórych przypadkach infrastruktura nie nadąża za tak szybkim wzrostem. Przykładem może być Port Lotniczy im. Mikołaja Kopernika we Wrocławiu, który jest przystosowany do obsługi niespełna 4 milionów pasażerów rocznie, natomiast w ubiegłym roku przewinęło się przez niego pół miliona podróżnych więcej.
Lotnisko we Wrocławiu do zamknięcia. Na 40 dni
W październiku podpisano wartą ok. 376 mln zł umowę na rozbudowę lotniska w Strachowicach. Inwestycja obejmie przebudowę strefy operacyjnej portu oraz powiększenie terminala i rozbudowę parkingów. Pierwszy etap ma potrwać ponad dwa lata, a w jego ramach przewidziano: budowę nowej płyty postojowej na 12 samolotów pasażerskich, nową płytę do odladzania, powstanie drogi kołowania o długości 2,5 km, budowę nowej drogi zjazdowej z pasa startowego i remont dróg kołowania. Dzięki temu przepustowość startów i lądowań ma się zwiększyć prawie dwukrotnie, zaś lotnisko - które pełni również rolę bazy wojskowej polskiego i amerykańskiego lotnictwa - zyska możliwość jednoczesnego wykonywania operacji cywilnych i militarnych. 200 mln zł na realizację tych prac przeznaczy Unia Europejska.
To największe przedsięwzięcie w historii wrocławskiego lotniska. Według jego zarządu nie dorównuje mu nawet rozbudowa na potrzeby piłkarskich mistrzostw Euro 2012. Inwestycja jest na tyle skomplikowana, że ze względów bezpieczeństwa zdecydowano się całkowicie zawiesić wykonywanie operacji lotniczych w okresie od 26 października do 4 grudnia 2025 r. Termin ten był konsultowany z liniami lotniczymi. Ustalono, że najlepiej będzie zamknąć lotnisko w okolicy zmiany rozkładu z letniego na zimowy. W tym czasie ma powstać droga szybkiego zjazdu z pasa startowego, a także inna infrastruktura przy pasie startowym.
- Wszyscy przewoźnicy operujący z Wrocławia zostali o tym fakcie poinformowani z ponad rocznym wyprzedzeniem. Decyzje dotyczące wykorzystania maszyn w tym okresie należą wyłączenie do przewoźników - wyjaśnił Bartosz Wiśniewski, rzecznik prasowy Portu Lotniczego Wrocław S.A.
Na czas remontu lotniska we Wrocławiu PLL LOT przeniosą do Warszawy rejsy do Seulu, zaś holenderskie linie KLM zdecydowały się całkowicie zawiesić swoje połączenia realizowane z Wrocławia. Najwięksi przewoźnicy - Ryanair i WizzAir - nie odpowiedzieli nam na pytanie o ewentualne zawieszenie bądź przeniesienie lotów na inne lotniska w okresie zamknięcia Strachowic.
Przez blisko 1,5 miesiąca pasażerowie z Wrocławia lub przylatujący do stolicy Dolnego Śląska będą musieli korzystać z innych lotnisk. Najbliższe znajdują się w Poznaniu i Pyrzowicach, lecz na razie nie ma informacji, by któreś z nich przejęło obsługę wrocławskich połączeń.
Lotnisko w Strachowicach wznowi działalność w grudniu tego roku, jednak przebudowa będzie kontynuowana jeszcze przez następny rok. W międzyczasie będą trwały przygotowania do drugiego etapu, który ma objąć rozbudowę terminala pasażerskiego i parkingów. W styczniu ogłoszono przetarg na opracowanie koncepcji architektoniczno-funkcjonalnej oraz dokumentacji projektowej. Wpłynęło 6 ofert o wartości od 12,5 do 44,3 mln zł, lecz jak dotąd nie wyłoniono wykonawcy. Realizacja drugiego etapu ma przypaść la lata 2033-2035. Po zakończeniu rozbudowy wrocławskie lotnisko ma być gotowe do obsługi 10 milionów pasażerów rocznie.

Może Cię zainteresować:
Dekada rozwoju: 10 lat nowej drogi startowej Katowice Airport

Może Cię zainteresować: