„Zwolnieni z teorii”, czyli szansa maturzystów na dodatkowy certyfikat, który docenią przyszli pracodawcy

W całym kraju do matury przystąpiło ponad 250 tys. uczniów szkół średnich. Są jednak maturzyści, którzy zyskali dodatkowy certyfikat doceniany przez pracodawców; kwalifikację w Rankingu Szkół Zwolnionych z Teorii. Uczestniczy w nim 58 placówek z województwa śląskiego, które stawiają na rozwój praktycznych umiejętności niezależnie od wyników matur.

Google Creative Commons
Matirzyści z II LO im Stanisława Staszica

Ranking Szkół „Zwolnieni z Teorii” to jedyny klasyfikator szkół średnich po ich zaangażowaniu w przedsięwzięcia kształtujące kompetencje przyszłości 4K, którymi są krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja. Wyróżnione szkoły aktywnie wspierają swoich uczniów i uczennice w realizacji własnych projektów społecznych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Ranking premiuje te szkoły, które szlifują naukę kompetencji niezbędnych na rynku pracy.

„Złote Wilki” i „30 Under 30 Europe”

To praca w grupie, zarządzanie w czasie czy efektywna komunikacja. Uczniowie realizują projekty społeczne. Najbardziej ambitne są przedstawiane kapitule. Wybiera ona zdobywców „Złotych Wilków”. Statuetki wręczane są podczas dorocznego Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii. Warto dodać, że projekt został ujęty na liście Forbes 30 Under 30 Europe.

W ostatnich latach coraz częściej mówi się, że pracodawcy są zdecydowanie bardziej zainteresowani aktywnymi kandydatami, posiadającymi choćby minimalne doświadczenie w swoim życiorysie. Zgodnie z hasłem jednej z naszych kampanii, którą kierowaliśmy do najmłodszych uczestników rynku pracy, „Każde doświadczenie ma znaczenie”, pragniemy uświadamiać uczniów, m.in. za pośrednictwem nauczycieli Zwolnionych z Teorii, że realizacja własnych projektów społecznych w młodym wieku jest wielkim atutem w oczach pracodawcy, uznawanym za realne doświadczenie zawodowe – podkreśla Aleksandra Skwarska, PR i CSR menedżerka w Pracuj.pl.

Skwarska tłumaczy, że udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii to dobry temat na rozmowę kwalifikacyjną, który uwydatni wachlarz kompetencji przyszłego pracownika, takich jak zarządzanie projektami, czyli umiejętności liderskie, kontaktów z mediami, prowadzenia social mediów czy radzenia sobie z presją czasu.

Wyniki jeszcze w maju

Lista zwycięskich szkół zostanie ogłoszona 19 maja, jednak już wiadomo, że z województwa śląskiego aż 58 szkół walczy o najwyższe noty, m.in. III Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „Meritum” w Siemianowicach Śląskich, IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Maczka w Katowicach czy VIII Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Medycznych i Ogólnokształcących im. Hanny Chrzanowskiej w Bielsku-Białej. W widełkach rankingu uwzględniona zostały placówki, które realizują co najmniej jeden projekt społeczny.

W ubiegłym roku szkoły średnie przeprowadziły aż 188 projektów społecznych, które były prowadzone przez 847 finalistów w regionie. Młodzież z 25 śląskich miast m.in. z Siemianowic Śląskich, Katowic, Bielska-Białej, Myszkowa, Pszczyny, Raciborza, Jastrzębiu-Zdrój, Zawiercia, Bytomia realizowała takie inicjatywy jak ekologiczny „Terrain Story”, „GodkiStarejCiotki” mający na celu ożywienie tradycji, gwary i kultury Śląska, albo „Z całą pewnością” poruszający problemu braku pewności siebie wśród młodzieży.

Obecność w rankingu to także zasługa nauczycieli i dyrekcji, którzy wspierają uczniów. Z roku na rok ich liczba rośnie. Pedagodzy szukają sposobów, by wyposażyć młodzież w doświadczenia i umiejętności kluczowe dla ich przyszłości.

– Młodzi ludzie mają niesamowitą moc realizowania innowacyjnych projektów i zmieniania świata. Zwykle wystarczy ich tylko zaprosić do działania i wspierać emocjonalnie w sytuacjach stresujących. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy jako nauczyciele wspierali i pomagali im rozwiązywać trudności. Warto, obok propozycji udziału w olimpiadzie przedmiotowej, zainteresować możliwością zdobycia kompetencji miękkich. Udział w olimpiadzie projektów społecznych jest na to doskonałym sposobem – mówi Urszula Deszcz, nauczycielka z Grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon