„Zwolnieni z teorii”, czyli szansa maturzystów na dodatkowy certyfikat, który docenią przyszli pracodawcy

W całym kraju do matury przystąpiło ponad 250 tys. uczniów szkół średnich. Są jednak maturzyści, którzy zyskali dodatkowy certyfikat doceniany przez pracodawców; kwalifikację w Rankingu Szkół Zwolnionych z Teorii. Uczestniczy w nim 58 placówek z województwa śląskiego, które stawiają na rozwój praktycznych umiejętności niezależnie od wyników matur.

Google Creative Commons
Matirzyści z II LO im Stanisława Staszica

Ranking Szkół „Zwolnieni z Teorii” to jedyny klasyfikator szkół średnich po ich zaangażowaniu w przedsięwzięcia kształtujące kompetencje przyszłości 4K, którymi są krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja. Wyróżnione szkoły aktywnie wspierają swoich uczniów i uczennice w realizacji własnych projektów społecznych w ramach olimpiady Zwolnieni z Teorii. Ranking premiuje te szkoły, które szlifują naukę kompetencji niezbędnych na rynku pracy.

„Złote Wilki” i „30 Under 30 Europe”

To praca w grupie, zarządzanie w czasie czy efektywna komunikacja. Uczniowie realizują projekty społeczne. Najbardziej ambitne są przedstawiane kapitule. Wybiera ona zdobywców „Złotych Wilków”. Statuetki wręczane są podczas dorocznego Wielkiego Finału Zwolnionych z Teorii. Warto dodać, że projekt został ujęty na liście Forbes 30 Under 30 Europe.

W ostatnich latach coraz częściej mówi się, że pracodawcy są zdecydowanie bardziej zainteresowani aktywnymi kandydatami, posiadającymi choćby minimalne doświadczenie w swoim życiorysie. Zgodnie z hasłem jednej z naszych kampanii, którą kierowaliśmy do najmłodszych uczestników rynku pracy, „Każde doświadczenie ma znaczenie”, pragniemy uświadamiać uczniów, m.in. za pośrednictwem nauczycieli Zwolnionych z Teorii, że realizacja własnych projektów społecznych w młodym wieku jest wielkim atutem w oczach pracodawcy, uznawanym za realne doświadczenie zawodowe – podkreśla Aleksandra Skwarska, PR i CSR menedżerka w Pracuj.pl.

Skwarska tłumaczy, że udział w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii to dobry temat na rozmowę kwalifikacyjną, który uwydatni wachlarz kompetencji przyszłego pracownika, takich jak zarządzanie projektami, czyli umiejętności liderskie, kontaktów z mediami, prowadzenia social mediów czy radzenia sobie z presją czasu.

Wyniki jeszcze w maju

Lista zwycięskich szkół zostanie ogłoszona 19 maja, jednak już wiadomo, że z województwa śląskiego aż 58 szkół walczy o najwyższe noty, m.in. III Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących „Meritum” w Siemianowicach Śląskich, IV Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Maczka w Katowicach czy VIII Liceum Ogólnokształcące w Zespole Szkół Medycznych i Ogólnokształcących im. Hanny Chrzanowskiej w Bielsku-Białej. W widełkach rankingu uwzględniona zostały placówki, które realizują co najmniej jeden projekt społeczny.

W ubiegłym roku szkoły średnie przeprowadziły aż 188 projektów społecznych, które były prowadzone przez 847 finalistów w regionie. Młodzież z 25 śląskich miast m.in. z Siemianowic Śląskich, Katowic, Bielska-Białej, Myszkowa, Pszczyny, Raciborza, Jastrzębiu-Zdrój, Zawiercia, Bytomia realizowała takie inicjatywy jak ekologiczny „Terrain Story”, „GodkiStarejCiotki” mający na celu ożywienie tradycji, gwary i kultury Śląska, albo „Z całą pewnością” poruszający problemu braku pewności siebie wśród młodzieży.

Obecność w rankingu to także zasługa nauczycieli i dyrekcji, którzy wspierają uczniów. Z roku na rok ich liczba rośnie. Pedagodzy szukają sposobów, by wyposażyć młodzież w doświadczenia i umiejętności kluczowe dla ich przyszłości.

– Młodzi ludzie mają niesamowitą moc realizowania innowacyjnych projektów i zmieniania świata. Zwykle wystarczy ich tylko zaprosić do działania i wspierać emocjonalnie w sytuacjach stresujących. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyśmy jako nauczyciele wspierali i pomagali im rozwiązywać trudności. Warto, obok propozycji udziału w olimpiadzie przedmiotowej, zainteresować możliwością zdobycia kompetencji miękkich. Udział w olimpiadzie projektów społecznych jest na to doskonałym sposobem – mówi Urszula Deszcz, nauczycielka z Grupy Nauczyciele Zwolnieni z Teorii.

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon

czytaj więcej:

Nowa pracownia w "Mechaniku"

"Mechanik" w Tarnowskich Górach z nową pracownią

Ogród sensoryczno-botaniczny

Nowy przedmiot w katowickich szkołach. Edukacja klimatyczna

Klasa

Niepubliczna szkoła musi zwrócić miastu ponad milion złotych

W prracowni Ambrożego Kleksa

„W pracowni Ambrożego Kleksa" - spektakl w Muzie

Michał Sporoń II LO Staszic

Michał Sporoń wytacza proces cywilny Barbarze Dziuk

Tarnowskie Góry lekcje polskiego dla Ukraińców

Tarnowskie Góry. Bezpłatne lekcje polskiego dla Ukraińców

Woz strazacki karetka

Bytom przekazuje karetkę i wóz strażacki dla Ukrainy