W Gliwicach rusza produkcja dostawczaków z napędem elektrycznym. A zaraz potem: napęd wodorowy

Jesienią tego roku gliwicka fabryka Stellantis rozpocznie produkcję samochodów dostawczych z napędem elektrycznym. Co więcej, w planach są już samochody z napędem wodorowym.

Fot. Stellantis
W Gliwicach produkowane są samochody dostawcze

Przypomnijmy, że spółka Opel Manufacturing Poland przez 23 lata produkowała w Gliwicach samochody osobowe – z taśm montażowych zjechało ponad 2,7 mln aut, głównie modeli astra. Ostatni egzemplarz astry, piątej generacji zjechał z taśmy produkcyjnej 30 listopada 2021 roku. Kiedy jeszcze w Opel Manufacturing Poland produkowano astry, inna spółka – PSA Manufacturing Poland przygotowywała fabrykę do produkcji samochodów dostawczych. Trwało to 2,5 roku i kosztowało niemal 300 milionów euro. Powstały nowe hale, a linie montażowe zostały zautomatyzowane w 96 procentach. Na początku 2022 roku obie spółki oficjalnie połączyły się tworząc jedną firmę – Stellantis Gliwice, będącą częścią międzynarodowego koncernu. A gliwicka fabryka rozpoczęła produkcję kilku modeli samochodów dostawczych (citroën jumper, peugeot boxer, opel/vauxhall movano).

Produkcja ruszy w listopadzie

Tymczasem w zeszłym roku Stellantis i Toyota Motor Europe podpisały umowę na produkcję dużych samochodów dostawczych, które będą przeznaczone na rynek europejski. Chodzi o model, który będzie napędzany zarówno silnikiem spalinowym, jak i w pełni elektrycznym. Nowy model będzie produkowany w gliwickich zakładach Stellantis, a także we Włoszech – w mieście Atessa. Pierwsze dostawczaki z napędem elektrycznym zaczną zjeżdżać z taśm produkcyjnych gliwickiej fabryki jesienią tego roku. – Produkcja rozpocznie się w listopadzie 2023 – mówił Mariusz Deląg, kierownik ds. strategii i rozwoju Stellantis Gliwice podczas niedawnego Europejskiego Kongresu Gospodarczego, który odbył się w Katowicach. – Mamy więc jeszcze trochę czasu, żeby z dostawcami wypracować odpowiedni model.

Jak zaznaczył, współpraca z dostawcami zmieni się. Tak duża gama silników jak teraz nie będzie konieczna, a 1-3 modele będą w stanie zastąpić dotychczasowe. Nie będą także potrzebne moduły wydechowe (z wyjątkiem napędu wodorowego), korbowody czy tłoki… To zaś oznacza, że część dostawców będzie musiała się dostosować do nowych warunków, a nie zawsze może być to proste. Tymczasem komponenty do elektrycznego samochodu dostawczego, który ma być produkowany w Gliwicach, będą sprowadzane z Meksyku (tamtejszy zakład Stellantis, podobnie jak gliwicki, też został przygotowany do produkcyjnych zmian) i Chin. – Myślimy o tym, żeby lokalizować dostawców – podkreślał Mariusz Deląg. – Chodzi o dostawców nie tylko w Polsce, ale także w Czechach czy na Słowacji. Im bliżej, tym taniej. To biznes. Poza tym taka współpraca z krajowymi dostawcami oznacza miejsca pracy. A przecież chodzi o to, żeby tych ludzi było stać na auta, które produkujemy.

Oprogramowanie i napęd wodorowy

Jak przypomniał, w Gliwicach będzie także tworzone oprogramowanie – na bazie sztucznej inteligencji – dla samochodów koncernu Stellantis. Decyzja o utworzeniu hubu dla programistów w Gliwicach została ogłoszona na początku 2023 roku. Jak wówczas poinformowano, zespół polskiego „software hubu” skupi się przede wszystkim na rozwoju oprogramowania bazowego, rozwoju aplikacji programowych, DevOps i automatycznej walidacji. Mariusz Deląg potwierdził także, że koncern pracuje nad napędem wodorowym. I co ważniejsze – pojazdy z takim napędem będą także produkowane w Gliwicach. – Na mówienie o jakiejś dacie jest jednak jeszcze za wcześnie – zastrzegł kierownik ds. strategii i rozwoju Stellantis Gliwice.

Produkcja nowego Opla Astry rozpoczęła się w Ruesselsheim

Może Cię zainteresować:

Gliwicka fabryka Stellantis już w kwietniu rozpocznie produkcję samochodów dostawczych. Z taśmy montażowej zjeżdżać będą Citroën Jumper, Peugeot Boxer oraz Opel Movano

Autor: Grzegorz Lisiecki

21/03/2022

Samochody dostawcze koncern Stellantis produkuje także we Włoszech

Może Cię zainteresować:

Gliwicka fabryka Stellantis będzie produkować nowy model Toyoty. Samochód trafi na rynek także z napędem elektrycznym

Autor: Grzegorz Lisiecki

08/06/2022

Zakład Stellantis w Gliwicach

Może Cię zainteresować:

Stellantis uruchamia w Gliwicach ośrodek rozwoju oprogramowania. Koncern zatrudni w nim 300 osób

Autor: Grzegorz Lisiecki

16/02/2023

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon