Po zamknięciu chorzowskiej estakady 2 czerwca życie pasażerów komunikacji miejskiej, przemieszczających się z Tarnowskich Gór, Piekar Śląskich, Radzionkowa czy Bytomia w kierunku Katowic nie jest łatwe. Tramwaje z Bytomia jadą objazdem, autobusy też kluczą w centrum Chorzowa.
Dojazd samochodem też nie jest prosty, bo w godzinach szczytu na trasach omijających estakadę tworzą się spore korki (w tym na zjeździe z DTŚ w stronę Chorzowa i Świętochłowic, tym przy "zagłębiu fast foodów), a i w śródmieściu Katowic za parkowanie trzeba słono zapłacić.
Dodatkowe połączenia na linii S8 Tarnowskie Góry-Chorzów Batory
Jedynym, co jeszcze może przejechać (pod) chorzowską estakadą jest pociąg. Kursuje tędy linia S8 Kolei Śląskich relacji Lubliniec-Tarnowskie Góry-Bytom-Chorzów Batory.
Rozkład jazdy linii S8 w dni robocze
Rozkład jazdy linii S8 w dni wolne
Pociąg relacji Tarnowskie Góry - Chorzów Batory zatrzymuje się na przystankach:
- Tarnowskie Góry
- Nakło Śląskie
- Radzionków
- Radzionków Rojca
- Bytom Stroszek
- Bytom Karb
- Bytom
- Chorzów Stary
- Chorzów Miasto
- Chorzów Uniwersytet
- Chorzów Batory
I właśnie od 26 października 2025 r. zwiększyła się częstotliwość kursowania pociągów Kolei Śląskich między Tarnowskimi Górami a Chorzowem Batorym. W rozkładzie jazdy przybyło sześć par pociągów, co ma zapewnić większą częstotliwość zwłaszcza w godzinach szczytu.
Tym samym na trasie Tarnowskie Góry-Bytom-Chorzów Batory kursują 24 pary pociągów. Pociągi jadą co pół godziny.
- Po zamknięciu estakady w Chorzowie to pociąg jest najlepszym środkiem transportu z Tarnowskich Gór, Bytomia czy Chorzowa do Katowic. Potwierdzają to kolejowe statystyki, bo liczba pasażerów na tej trasie rośnie. W ślad za tym chcemy zapewnić mieszkańcom jak najlepszą ofertę, dlatego zdecydowaliśmy się na sfinansowanie kolejnych połączeń na tym odcinku – tłumaczy Kazimierz Karolczak, przewodniczący Zarządu GZM.
Trzeba tylko pamiętać, że linią S9 nie dojedziemy bezpośrednio do Katowic. Pociągi kończą bieg na stacji Chorzów Batory. Tam trzeba się przesiąść na pociąg do Katowic. Ta sytuacja jest spowodowana modernizacją katowickiego węzła kolejowego. Na stację Katowice nie może wjechać tak dużo pociągów jak kiedyś.
W większości połączeń czas oczekiwania na przesiadkę w Chorzowie Batorym wynosi mniej niż 10 minut.
Jak podkreślają w Metropolii, czas przejazdu z Tarnowskich Gór, wliczając przesiadkę jest atrakcyjny i średnio wynosi około 50 minut, i jest konkurencyjny względem podróży samochodem czy transportem miejskim.
34 mln zł planuje wydać Metropolia na połączenia kolejowe w 2026 r.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia od 2019 roku finansuje połączenia kolejowe na swoim obszarze. Łącznie z tegorocznymi wydatkami z budżetu Metropolii na rozwój połączeń kolejowych przeznaczono ponad 107 mln zł. W 2026 roku GZM planuje sfinansować połączenia kolejowe za kwotę ponad 34 mln zł.
Codziennie na obszarze GZM realizowanych jest ponad 100 połączeń kolejowych finansowanych przez Metropolię.
Pasażerowie na obszarze GZM mogą podróżować na podstawie Metrobiletów wszystkimi dostępnymi środkami transportu. Jeden bilet wystarczy, by korzystać z autobusów, trolejbusów i tramwajów Transportu GZM, pociągów Kolei Śląskich i Polregio, a także przez 60 minut dziennie z Metroroweru. W sieci sprzedaży Transport GZM dostępnych jest pięć rodzajów Metrobiletów, cztery 30-dniowe: 1 miasto (119 zł), 2 miasta (149 zł), 3-6 miast (189 zł), cała sieć (249 zł), a piąty to Metrobilet 24h na całą sieć (24zł).


