2 lipca 2025 r. wyruszyły na trasy pierwsze bezpośrednie pociągi Kolei Śląskich z Gliwic (przez m.in. Bytom Stroszek i Radzionków) i Katowic (przez m.in. Sosnowiec i inne miasta Zagłębia). Było ich tyle, co kot napłakał, ale można było sądzić, że to tylko na początek, a z czasem składów przybędzie.
Połączenia z Gliwic i Katowic na lotnisko w Pyrzowicach wycięte z rozkładu jazdy pociągów
Nowością były więc linie:
- S14 z Gliwic, przebiegająca przez Tarnowskie Góry (Gliwice, Zabrze Maciejów, Zabrze Północne, Bytom Stroszek, Radzionków Rojcę, Radzionków, Nakło Śląskie, Tarnowskie Góry, Miasteczko Śląskie Centrum, Pyrzowice Lotnisko Peron III)
- S19, która zapewniała bezpośrednie połączenie z lotniskiem z Katowic, najkrótszą możliwą trasą przez Sosnowiec Główny i Dąbrowę Górniczą Ząbkowice, z obsługą przystanku Zawiercie Kądzielów (Katowice, Katowice Zawodzie, Katowice Szopienice Południowe, Sosnowiec Główny, Będzin Miasto, Będzin Ksawera, Dąbrowa Górnicza, Dąbrowa Górnicza Gołonóg, Dąbrowa Górnicza Pogoria, Dąbrowa Górnicza Ząbkowice, Dąbrowa Górnicza Sikorka, Chruszczobród, Wiesiółka, Wiesiołka, Łazy, Zawiercie Kądzielów, Poręba, Siewierz, Mierzęcice, Pyrzowice Lotnisko Peron I)
Jednak okazuje się, że obie linie będą jeździć tylko do 25 października. W niedzielę 26 października, wraz z wejściem w życie jesiennej korekty rozkładu jazdy, oba połączenia zostaną wycięte z rozkładu jazdy. Dlaczego?
- W zamyśle były to linie, które uruchomiliśmy na okres wakacyjny - tłumaczy ŚLĄZAGOWI Bartłomiej Wnuk, rzecznik prasowy Kolei Śląskich. - Udało się przedłużyć ich funkcjonowanie w korekcie jesiennej, ale nie będzie ich w rozkładzie po ostatniej korekcie październikowej. Jeśli będą możliwości taborowe/torowe to jest szansa, że wrócą w kolejnym sezonie wakacyjnym. Natomiast docelowo Koleje Śląskie są zainteresowanie uruchomieniem bezpośredniego połączenia z Katowic na lotnisko, co będzie możliwe dopiero po zakończeniu przebudowy katowickiego węzła kolejowego - dodaje Wnuk.
Jak informuje rzecznik Kolei Śląskich, do pociągów linii S19 - wsiadło w sumie 55 tys. pasażerów, a do S14 - 27,2 tys.
Finał wielkiej modernizacji katowickiego węzła kolejowego jest przewidywany na 2028 rok, więc jeszcze trochę poczekamy na bezpośrednie pociągi z Katowic na lotnisko. Ale dlaczego przy okazji wycięto połączenia z Gliwic do Pyrzowic? Można się domyślać, że ta decyzja zapadła w Urzędzie Marszałkowskim, który jest organizatorem przewozów na terenie województwa.
Linie operują tylko do soboty 25 października
Więc liniami S14 i S19 pojedziemy tylko do soboty. Można jeszcze skorzystać.
Podróż z Gliwic do Pyrzowic linią S14 trwa około 50 minut (ale uwaga! dwa pociągi dziennie jadą przez Katowice, co drastycznie wydłuża czas podróży), a bilet kosztuje 20,20 zł.
Z kolei dojazd na lotnisko linią S19 z Katowic zajmuje ok. 80 minut, a bilet można kupić w cenie 23,60 zł.
Z Gliwic na lotnisko w Pyrzowicach jedziemy o godz.:
- 4:50
- 7:54 (przez Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów Batory, Katowice, czas przejazdu 1h 50 minut)
- 9:29
- 12:04
- 15:11
- 18:55
- 19:36 (przez Zabrze, Rudę Śląską, Świętochłowice, Chorzów Batory, Katowice, czas przejazdu 2h 13 minut)
Z lotniska w Pyrzowicach do Gliwic jedziemy o godz.:
- 6:19
- 10:57
- 11:33 (przez Katowice, czas przejazdu 1h 56 min)
- 14:00
- 17:07
- 20:45 (przez Katowice, czas przejazdu 1h 47 min)
- 21:58
Z Katowic na lotnisko w Pyrzowicach o godz.:
- 8:25
- 20:13
Z lotniska w Pyrzowicach do Katowic o godz.:
- 11:33
- 20:45
Jest jednak dobra wiadomość: Koleje Śląskie przedłużą linię S9, dziś kursującą z Częstochowy do Tarnowskich Gór, przez Pyrzowice, aż do Chorzowa Batorego. Dzięki temu bezpośrednie połączenie kolejowe z lotniskiem zyskają mieszkańcy Radzionkowa, Bytomia i Chorzowa.

Może Cię zainteresować: