Zamiast przejazdów kolejowych skrzyżowania bezkolizyjne. Na liście trzy miejsca w Śląskiem

W wypadkach na przejazdach kolejowych w 2024 r. w Polsce zginęło 49 osób. Te ponure statystyki ma poprawić projekt realizowany przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, który zakłada likwidację części przejazdów kolejowo-drogowych i zastąpienie ich skrzyżowaniami bezkolizyjnymi. Na liście są trzy lokalizacje w województwie śląskim.

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zakończyła nabór do pierwszego etapu projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. Projekt jest skierowany do jednostek samorządu terytorialnego i zarządców dróg zainteresowanych współfinansowaniem budowy skrzyżowań wielopoziomowych oraz poprawą przepustowości i bezpieczeństwa na zarządzanych drogach.

Przejazdy kolejowe do przebudowy. Trzy lokalizacje w woj. śląskim

W pierwszym etapie złożono 51 wniosków związanych z budową skrzyżowań bezkolizyjnych, które zostaną poddane weryfikacji i rankingowaniu. Wśród zgłoszonych do projektu lokalizacji są trzy z województwa śląskiego:

  • Jaworzno, ul. Stefana Batorego
  • Lubliniec, ul. Częstochowska
  • Żory, ul. Strażacka/DK81

Całkowita wartość projektu to 861 mln zł, z czego 430,5 mln zł zostało przewidziane do rozdysponowania w ramach etapu pierwszego.

- Projekt ma szczególne znaczenie w kontekście zdarzeń, do których dochodzi na przejazdach kolejowo-drogowych. Jego realizacja wpłynie na zmniejszenie liczby wypadków i incydentów drogowych, spowodowanych w 99% przez nieostrożnych kierowców, którzy łamią przepisy ruchu drogowego – podkreślają w PKP PLK.

W 2024 r. na przejazdach kolejowych zginęło 49 osób

Według danych Biura Bezpieczeństwa PKP Polskich Linii Kolejowych w 2024 roku na przejazdach kolejowych doszło do 163 zdarzeń, w których zginęło 49 osób, a 15 zostało ciężko rannych. Z kolei od początku 2025 roku w takich miejscach doszło do 44 wypadków i kolizji, w których zginęło 12 osób, a 3 zostały ciężko ranne.

W PKP PLK dodają, że realizacja projektu wpłynie nie tylko na poprawę bezpieczeństwa, ale także na poprawę płynności i przepustowości ruchu kolejowego. - Dotyczy to również likwidacji „wąskich gardeł”, do których należą przejazdy kolejowo-drogowe, które w godzinach szczytu, przy dużym natężeniu ruchu (zarówno kolejowego, jak i drogowego), generują utrudnienia – zaznaczają w kolejowej spółce.

Nabór do drugiego etapu projektu rozpocznie się 5 sierpnia 2025 r. i potrwa do 5 lutego 2026 r. W tym czasie zainteresowane podmioty będą mogły zgłaszać kolejne zadania do współfinansowania.

Koleje Śląskie pociąg

Może Cię zainteresować:

Dodatkowe kursy, Velo Cug i promocje w aplikacji. Oferta Kolei Śląskich na majówkę 2025

Autor: Arkadiusz Szymczak

28/04/2025

Wiadukt kolejowy Wiosny Ludow Katowice

Może Cię zainteresować:

Katowice. Kolejny wiadukt kolejowy idzie do remontu. Zmiany w komunikacji tramwajowej na 9 liniach. Zmiana też na dwóch liniach autobusowych

Autor: Katarzyna Pachelska

23/04/2025

Pociag Intercity Katowice Szopienice

Może Cię zainteresować:

"Będzie ciszej!" PKP PLK zapowiada nowe przepisy. Pociągi nie będą tyle buczeć na przejazdach kolejowych

Autor: Arkadiusz Szymczak

22/04/2025

Subskrybuj ślązag.pl

google news icon
Reklama