Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w województwie śląskim zarządza dwoma odcinkami dawnej „gierkówki”. Północny odcinek DK91 ma długość 21,8 km i przebiega od granicy województw łódzkiego i śląskiego do północnej granicy Częstochowy. Południowy ciąg trasy ma długość 40,8 km i biegnie od południowej granicy Częstochowy aż do węzła Podwarpie na S1.
- Do 2028 r. chcemy zmodernizować całą południową część DK91 na Śląsku. 10 km tej drogi zostało już przebudowane. Pierwszy, 5-kilometrowy odcinek Nowa Wieś - Zawada udostępniliśmy kierowcom w listopadzie 2023 r., natomiast drugi - pomiędzy Markowicami a Brudzowicami - w lipcu 2024 r. Na kolejnych trzech odcinkach (Częstochowa - Nowa Wieś, Siedlec Duży - Koziegłowy, Zawada - Siedlec Duży), o łącznej długości blisko 14,5 km, prowadzone są prace – informują w GDDKiA.
Przebudowano już dwa odcinki „gierkówki”. Trwają prace na trzech kolejnych
Nowa Wieś - Zawada
Przebudowa DK91 na odcinku Nowa Wieś – Zawada zakończyła się półtora roku temu. Od 10 listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z pięciokilometrowego odcinka przebudowanej drogi, na zasadach docelowej organizacji ruchu. Wartość tego zadania to 75 mln zł.
Markowice - Brudzowice
Pięciokilometrowy odcinek Markowice – Brudzowice został udostępniony 26 lipca 2024 r. Wartość tej inwestycji to około 80 mln zł.
Zawada - Siedlec Duży
W lutym 2024 r. podpisano umowę o wartości ponad 120 mln zł na przebudowę, liczącego 5,5 km, odcinka Zawada – Siedlec Duży. Projekt realizuje konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot. W GDDKiA podkreślają, że prace postępują zgodnie z harmonogramem.
- Po udostępnieniu ruchu na jezdni w kierunku Częstochowy, wykonawca otworzył front robót na jezdni przeciwnej (w kierunku Katowic). Przewidywany termin zakończenia robót to 16 marca 2026 r., a termin oddania do ruchu to koniec 2025 r. Zaawansowanie rzeczowe wynosi około 60 proc. - informują w GDDKiA.
Siedlec Duży - Koziegłowy
Przebudowa odcinka Siedlec Duży – Koziegłowy rozpoczęła się w lipcu 2023 r. Inwestycję realizuje firma PORR, a koszt przebudowy tego odcinka o długości 4,4 km wyniesie 84 mln zł. Od 8 stycznia 2025 r. ruch dwukierunkowy odbywa się po jezdni w kierunku Częstochowy (na razie po warstwie wiążącej nawierzchni).
Zaawansowanie robót wynosi tam około 60 proc. Przebudowano całą konstrukcję jezdni w kierunku Częstochowy wraz z warstwą wiążącą. Pozostaje do wykonania warstwa ścieralna, docelowa organizacja ruchu i roboty wykończeniowe. Obecnie prace prowadzone są na jezdni w kierunku Katowic. Wykonywana jest nowa konstrukcja drogi, ekrany akustyczne oraz kanalizacja deszczowa. Zadanie obejmuje także budowę oświetlenia drogowego, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniach oraz kanału technologicznego, przebudowę sieci teletechnicznej, a także sieci wodociągowej i gazowej.
- Pierwotny termin zakończenia przebudowy tego odcinka przypadał na IV kwartał 2024 r. Na wydłużony termin realizacji zadania mają wpływ prace dodatkowe związane z koniecznością rozbiórek istniejących nawierzchni klinkierowych, gruntów skalistych oraz niekorzystnych warunków podłoża gruntowego. Przewidywany termin zakończenia robót wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie dwóch przepustów to IV kwartał 2025 r. - informują w GDDKiA.
Częstochowa - Nowa Wieś
Przebudowę odcinka Częstochowa – Nowa Wieś, o długości 4,6 km, realizuje firma PORR. Umowę o wartości ponad 95 mln zł podpisani w lipcu 2023 r., a aktualne zaawansowanie rzeczowe wynosi 60 proc. Od przełożenia ruchu na przebudowaną jezdnię w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego (21 stycznia 2025 r.), wykonawca prowadzi rozbiórkę istniejącej konstrukcji drogi oraz roboty ziemne na jezdni w kierunku Katowic.
- Obecnie, po podpisaniu aneksu terminowego, zakończenie robót przypada na maj 2025 r. Jednakże już teraz wykonawca zapowiada złożenie kolejnych roszczeń terminowych, wskazując, że do zakończenia kontraktu powinno dojść w I kwartale 2026 r. O tym, czy i ewentualnie o ile zostanie wydłużony kontrakt, będzie wiadomo po rozpatrzeniu tego roszczenia. Przewidywany termin oddania odcinka do ruchu to koniec 2025 r. - dodają w GDDKiA.
Trzy kolejne odcinki „gierkówki” do przebudowy
Koziegłowy - Markowice
Opracowano już projekt przebudowy odcinka Koziegłowy – Markowice, o długości 5,3 km. Wojewoda śląski wydał decyzję zatwierdzającą projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany oraz udzielającą pozwolenie na budowę. Do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane może dojść w III kwartale 2025 r., po wcześniejszym zapewnieniu finansowania inwestycji.
Brudzowice - Siewierz
Opracowano także projekt budowlany i wykonawczy, liczącego ponad 4 km, odcinka Brudzowice – Siewierz. W GDDKiA przewidują, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w III kw. 2026 r., po wcześniejszym uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i zapewnieniu finansowania inwestycji.
Siewierz - Podwarpie
Gotowy jest również projekt budowlany i projekt wykonawczy liczącego 6,9 km odcinka Siewierz – Podwarpie. GDDKiA uzyskała już pozwolenie na budowę, a ogłoszenie przetargu na roboty budowlane planowane jest na II kwartał 2026 r.
Przebudowa tych trzech odcinków planowana jest na lata 2025-2028.


Może Cię zainteresować: